محدودیت برای دختران چادری در قرقیزستان

۲۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۰۰:۳۹ کد : ۱۶۲۹۸ آسیا و آفریقا
در قرقیزستان این دختران چادری هستند که بواسطه اعمال سیاست های دولتی در بحث پوشش با محدودیت و نقض آزادی های فردی مواجه اند.
محدودیت برای دختران چادری در قرقیزستان
دیپلماسی ایرانی: دختران چادری قرقیز این روزها بار دیگر به دلیل محدودیت هایی که وزارت آموزش و پرورش برای آنها در نظر گرفته، با محدودیت روبرو هستند و برای کسب حقوق فردی شان و شکستن این تابو تلاش می کنند.

در جمهوری قرقیزستان با وجودی که اکثرا مسلمان هستند و شرع و عرف در این کشور طبق آداب و رسوم اسلامی و سنتی پیاده می شود، اما به دخترانی که چادر می پوشند، اجازه ورود به مدرسه داده نمی شود.

80 درصد جمعیت پنج میلیونی قرقیزستان را مسلمانان تشکیل می دهند. این کشور دارای تنوع قومی چندگانه ای است اما به لحاظ دینی، 80 درصد آنها را مسلمانان و مابقی را مسیحیان روس تشکیل می دهند. با این وجود اعمال قوانین سکولاریستی و ممانعت از گسترش نمادهای دینی در دستور کار دولت قرار دارد و مدارس این کشور به تبعیت از قوانین اروپایی اجازه ورود دختران چادری یا برقع پوش را نمی دهد.

بخش قرقیزی رادیو آزادی گزارش داده است که یک روحانی محلی در شمال این کشور علیه مدرسه ای که به دخترش اجازه نداده با پوشیدن اسلامی چادر وارد مدرسه شود، اقامه دعوی کرده است. دختر او 11 سال دارد و به خاطر استفاده از پوشش چادر حق ورود به مدرسه را نیافته و پدرش را وادار به شکایت از مسئولان مدرسه کرده است.

ملا تردوکوژیف پدر این دختر گفته که می خواهد به مقام های مدرسه فشار وارد کند تا اجازه دهند دخترش با چادر به مدرسه برود. یک نهاد غیر دولتی به نام متکلم نیز که در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان مستقر است و حامی حقوق زنان مسلمان این کشور به شمار می رود، سه شنبه هفته گذشته نشستی را درباره این موضوع برگزار کرد. رییس سازمان غیردولتی متکلم گفته است: در قرقیزستان در قبال دخترانی که با پوشیدن چادر به مدرسه می روند، تبعیض صورت می گیرد.

وی گزارش داده است، در اول ماه سپتامبر که زمان بازگشایی مدارس بوده، اکثر دخترانی که چادر بر سر داشتند مجبور شدند چادر از سر بردارند چون در غیر این صورت از مدرسه اخراج می شدند.

ظاهرا قانونی مبنی بر منع پوشیدن چادر در مدارس قرقیزستان وجود ندارد ولی آموزش و پرورش این کشور، یونیفورم خاصی برای دختران درنظر گرفته و این یونیفورم شامل چادر نمی شود.

موضوع اعمال سیاست های لاییک در جمهوری های استقلال یافته از روسیه و زیر پا گذاشتن حقوق فردی مسلمانان این کشورها، موضوع تازه ای نیست ولی اعتراض های مدنی مردم نسبت به محدودیت های موجود، هر سال بیشتر از گذشته می شود. این دولت ها تلاش می کنند با درنظر گرفتن پوشش هایی خاص برای دختران در مدارس، از گسترش تفکرات باصطلاح بنیادگرایانه و ظواهر بنیادگرایی جلوگیری کرده و مانع حضور و تبلور دین در محیط های رسمی شوند. برخی مدارس ایرانی نیز در کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان به دلیل آنچه شیوع تفکرات شیعی و ایجاد شکاف های مذهبی عنوان شده، با محدودیت و تعطیلی روبرو شده اند.

 

( ۶ )

نظر شما :