ایران،سوریه و لبنان بهانه های جدید رژِیم صهیونیستی

تل آویو بلوف حمله می زند

۰۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۹۰۴۷۴۰ اخبار اصلی
مسعود ادریسی، سفیر پیشین ایران در لبنان در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است بحث های اخیر از سوی مقامات اسرائیلی بیشتر برای آن ها مصرف داخلی دارد.
تل آویو بلوف حمله می زند
 

دیپلماسی ایرانی: نارضایتی مردم از دولت و اعتراض به سیاست های آن در روز های اخیر در سرزمین های اشغالی منجر به خودسوزی دو نفر شده است. شاید همین مسئله باعث شده تا ائتلاف حزب کادیما با اسرائیل بیتنا بیش از چند هفته دوام نیاورد. با این حال برخی تحلیل گران تغییرات اخیر در کابینه نتانیاهو را نشان از نقشه های آینده او برای حمله به ایران می دانند. دیپلماسی ایرانی این مسئله را در گفت و گو با مسعود ادریسی، سفیر پیشین ایران در لبنان بررسی کرده است:

 

شائول موفاز اخیرا ادعا کرده که تغییراتی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کابینه خود اعمال کرده در حقیقت مقدمه سازی برای حمله به ایران است. آیا این ادعا صحت دارد؟

به نظر من صحبت های آقای موفاز چندان منطبق بر واقعیت نیست. به این معنا که این برخوردها و تغییرات در دولت برای حمله به ایران نیست. دعوای این دو حزب بیشتر دعواهای داخلی است. البته در سیاست خارجی هم با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما در حال حاضر با توجه به مسائلی که در داخل اسرائیل به وجود آمده و نارضایتی مردم که باعث خودسوزی دو نفر هم شده، به نظر می رسد صحبت های آقای موفاز بیشتر نشات گرفته از مسائل داخلی است. چون به هر صورت این حوادث دولت را ضعیف می کند و طبیعی است که اقبال مردم به این دولت کم می شود. آقای موفاز و حزبش تا کنون شریک در دولت بودند اما می خواهند با استفاده از شرایط فاصله خود را زیاد کنند و خود را برای انتخابات آتی آماده می کنند. بنابراین آن ها می خواهند با این اظهارات نشان دهند که موافق سیاست های دولت نیستیم. البته همان طور که اشاره شد ممکن است تاثیرات سیاست خارجی هم داشته باشد اما این گونه نیست که تمام این اختلاف نظر ها بر سر مسئله ایران باشد.

 

در هفته گذشته و همزمان با خروج حزب کادیما از دولت، شاهد اتهام زنی های از سوی رژیم اسرائیل علیه ایران بودیم. ممکن است در جریان المپیک لندن نیز حوادث تروریستی در دستور کار اسرائیلی ها باشد تا علیه ایران فضا سازی کنند. دلیل این فضاسازی رسانه ای علیه ایران چیست؟

این مسئله جدیدی نیست. اسرائیلی ها هر جا که حمله تروریستی علیه آن ها انجام می شود بدون هیچ مدرک و دلیل و سندی انگشت اتهام را به سمت ایران یا حزب الله نشانه می روند. به این دلیل که ایران و حزب الله را دشمن اصلی خود می دانند. این مورد هم مانند همه موارد دیگر است. البته بعید است که در المپیک با تدابیر امنیتی شدید اتفاقی رخ دهد. این اظهار نگرانی ها یا اتهام زدن به ایران طبیعی است. چون آن ها ایران را مهم ترین دشمن خود می دانند همه اقدامات تبلیغی خود را علیه ایران سازماندهی می کنند. لذا اگر در مورد المپیک هم اظهار نگرانی می کنند بیشتر جنبه تبلیغی و روانی دارد تا ایران را به عنوان یک دولت حامی تروریست معرفی کنند.

اما در مورد این که بخواهند با این اتهامات اقدام بزرگتری علیه ایران انجام دهند مثلا بخواهند علیه ما حمله ای کنند باید بگویم با توجه به شرایط منطقه چنین چیزی بعید است. هدف آن ها این است که حیثیت جمهوری اسلامی ایران را در جامعه بین المللی و نزد افکار عمومی دنیا خدشه دار کنند.

 

در حوادث اخیر منطقه به خصوص مسائل سوریه، اسرائیل موضع محتاطانه ای از خود نشان داده بود اما اظهارات سخنگوی وزارت خارجه سوریه مبنی بر این که سوریه سلاح شیمیایی خود را در مواجهه با دشمن خارجی به کار می برد، موضع گیری تل آویو را برانگیخته و مقام های این رژیم ادعا می کنند که در صورت دستیابی حزب الله لبنان به این تسلیحات،ساکت نخواهند نشست. به نظر شما رژیم اسرائیل در حال حاضر به دنبال بهانه ای برای ایجاد تنش نظامی در منطقه لبنان و سوریه است؟

اسرائیل از وضعیتی که در سوریه در جریان است نگران است. یکی از نگرانی های اسرائیل این است که با توجه به این که سوریه از نظر سلاح و تجهیزات نظامی پیشرفته است، این سلاح ها به طریقی به دست حزب الله برسد. این یک نگرانی واقعی است. در این مقطع چون بحث سلاح های شیمیایی شده، طبیعی است که نگرانی آن ها بیشتر نیز شده و باعث شده که سکوت خود را در مورد مسائل سوریه بشکنند. اما درباره این که این نگرانی از این اظهار نظر فراتر رود و باعث شود که اسرائیل به لبنان یا سوریه حمله نظامی کند، باید بگویم در حال حاضر نه شرایط منطقه ای برای این کار مناسب است و نه شرایط داخلی اسرائیل اجازه چنین کاری را می دهد. لذا به نظر می رسد این بیشتر بحث تبلیغات است تا این نگرانی به سوری ها منتقل شود و جلوی انجام احتمالی این کار را بگیرد.اوضاع در سوریه بسیار حساس است و طبیعی است که با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی سوریه هر چه اوضاع حساس تر باشد، تاثیر بیشتری بر کشورهای پیرامونی سوریه از جمله لبنان و حتی اسرائیل خواهد گذاشت. این اظهار نظر ها و مطالب همه به دلیل حساسیت خاص مسائل سوریه است.

 

اخیرا رژیم اسرائیل از اتحادیه اروپا خواسته بود که حزب الله را به عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت بشناسد که این امر با مخالفت اتحادیه اروپا مواجه شد. به نظر شما اهمیت این مسئله چیست و چه پیامی دارد؟

در هر صورت حزب الله یک حزب بسیار قوی و پرطرفدار در لبنان است. اتحادیه اروپا نمی تواند این واقعیت را نادیده بگیرد. قدرت حزب الله در لبنان و در سطح منطقه واقعیت غیرقابل انکاری است که مورد توجه اتحادیه اروپا نیز هست. از طرف دیگر باید دلایل و مستندات و مدارکی وجود داشته باشد تا نشان دهد حزب الله در جایی اقدام تروریستی انجام داده است. وقتی چنین مدارک و اسنادی وجود ندارد، اتحادیه اروپا نمی تواند موضع گیری غیر منطقی انجام دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/12

َ

نظر شما :