تحلیل گاردین از ادعا های رامنی در مورد ایران

تلاش برای اطمینان از آرای یهودیان

۰۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۵ کد : ۱۹۰۴۷۵۶ اخبار اصلی
شماری از تحلیلگران اینگونه استدال می کنند که عامل موضع گیری و جهت گیری های اخیر رامنی، اطمینان یافتن از رای اسرائیلی هاست که یکی از وزنه های انتخاباتی در ایالات متحده نیز به شمار می روند.
تلاش برای اطمینان از آرای یهودیان

 دیپلماسی ایرانی: میت رامنی، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر در آمریکا که پیش تر از ایران خواسته بود به عنوان مبنایی برای هرگونه توافق هسته ای با ایالات متحده، فعالیت های غنی سازی را متوقف کند، در جریان تور انتخاباتی خود اعلام کرد گزینه نظامی در مورد تاسیسات هسته ای ایران نباید کنار گذاشته شود.

رامنی این موضع گیری را در گفت و گو با رسانه های اسرائیلی و دقیقا در زمانی مطرح کرد که در آستانه سفر به این کشور قرار داشت. به این ترتیب شماری از تحلیلگران اینگونه استدال می کنند که عامل موضع گیری و جهت گیری های اخیر رامنی، اطمینان یافتن از رای اسرائیلی هاست که یکی از وزنه های انتخاباتی در ایالات متحده نیز به شمار می روند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به همراه ایهود باراک، وزیر دفاع این کشور در یک سال گذشته بارها و بارها ادعا کرده اند در صورت شکست دیپلماسی در مورد ایران، علیه تاسیسات هسته ای این کشور اقدام نظامی انجام خواهند داد. اقدامی که ایالات متحده دست کم تا پی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با آن مخالف است و قصد دارد مجال بیشتری به دیپلماسی و تحریم ها بدهد تا تاثیر خود را در کنترل برنامه های هسته ای ایران بر جا بگذارند. اما نتانیاهو و کابینه اش همچنان ادعا می کنند تحریم ها و دیپلماسی برای بازداشتن تهران از ادامه فعالیت های هسته ای تهدید آمیز کافی نیست.

این در حالی است که رامنی که از دوستان نزدیک نتانیاهو به شمار می رود و سابقه دوستی آنها به 36 سال قبل باز می گردد، در نطق های انتخاباتی خود همواره مواضعی نزدیک به اسرائیل اتخاذ کرده و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را به ملایمت در قبال تهران متهم کرده است.

اما اشاره صریح رامنی به گزینه نظامی علیه ایران در شرایطی صورت گرفته که وی امروز( شنبه) وارد اسرائیل می شود. نتانیاهو پیش تر خبر داده بود که مساله هسته ای ایران یکی از محور های مذاکراتش با این دوست قدیمی خواهد بود. برخی معتقدند رامنی و نتانیاهو از زمانی که در حدود 4 دهه قبل در گروه مشاوره ای بوستون فعالیت می کردند و جلسات رایزنی هفتگی دارند، مواضع خود را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده اند.

روزنامه گاردین با اشاره به سفر جاری رامنی به اسرائیل می نویسد: نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حتی موضع دولت اوباما در قبال اسرائیل را نیز مورد نقد قرار داده و می کوشد از رای مثبت یهودیان در آمریکا اطمینان حاصل کند. این در حالی است که آمار نشان می دهد بیش از 70 درصد یهودیان در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2008 از اوباما حمایت کرده بودند. برخی نظر سنجی های جدید نیز نشان می دهد ت67 درصد یهودیان همچنان از اوباما حمایت می کنند و 25 درصد نیز طرفدار رامنی هستند.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، هرچند حمله به رقبا در جریان تور های انتخاباتی خارج کشور رسمی معمول بین نامزد های ریاست جمهوری نیست اما رامنی در تور خارجی خود به طور مشخص اوباما را هدف قرار داده است.

رامنی در گفت و گو با روزنامه هاآرتص مدعی شد اگرچه گزینه نظامی جذاب نیست اما نباید کنار گذاشته شود. بنا بر ادعای وی در صورتی که راه های دیگر موفق نباشد، گزینه نظامی باید مورد بررسی قرار گیرد.

این در شرایطی است که با افزایش تنش ها بین تهران و تل آویو بر سر اتهام زنی مقامات اسرائیلی در خصوص نقش ایران در انفجار اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در بلغارستان، بار دیگر صدای طبل جنگ به گوش می رسد و رامنی نیز با این موج همراه شده است.

وی همچنین در گفت و گو با روزنامه هیوم مدعی شد به هر اقدامی که برای بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته ای ضروری باشد، متعهد است.

گاردین می نویسد، دولت اسرائیل روابط چندان صمیمانه ای با دولت اوباما نداشته و بدون تردید ترجیح می دهد رامنی پیروز انتخابات نوامبر در آمریکا باشد. گفتنی است روزنامه های اسرائیلی مانند اورشلیم پست نیز به موازات چاپ مصاحبه های رامنی، تبلیغاتی را در مورد انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا منتشر کرده اند.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 



نظر شما :