سوریه از در دوستی با عراق در آمد

تحویل 30 هزار پرونده بعثی‌ به بغداد

۲۴ مهر ۱۳۹۱ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۰۸۰۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
سازمان امنیت نظامی سوریه از طالع الدوری، تیمسار سابق عراقی خواسته‌ بودند که یا به تیم محمد یونس الاحمد، رهبر شاخه بعث عراق در سوریه بپیوندد یا او را تحویل سفارت عراق در دمشق می‌دهند.
تحویل 30 هزار پرونده بعثی‌ به بغداد

دیپلماسی ایرانی: منابع مطلع عراقی اعلام کردند که سازمان امنیت سوریه به سفارت عراق در دمشق پرونده 30 هزار بعثی عراقی فراری را تحویل داده است که شامل افرادی می شود که از ابتدای سال 2003 به همراه خانواده هایشان عراق را ترک کرده و به کشورهای عربی یا خارجی رفته اند. این پرونده ها همچنین شامل افرادی می شود که پس از آغاز ناآرامی های سوریه و اوج گرفتن بحران در آن کشور سوریه را ترک کرده و به عراق بازگشته اند یا به کشورهای دیگر رفته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان های لیبرال مخالف عربستان که مقر آن در لندن است، منابع آگاه همچنین گفتند که علاء نجف الجوادی، سفیر عراق در سوریه شخصا پرونده های بعثی های عراقی را از سازمان امنیت سوریه به تقاضای نوری مالکی، نخست وزیر عراق دریافت کرده است.

پیش از این نوری مالکی، عامر الخزاعی، مسئول پرونده آشتی ملی در هیئت وزیران و فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی خود را در ماه سپتامبر به سوریه فرستاده بود و از دولت سوریه خواسته بود که پرونده های بعثی های فراری به سوریه را از طریق سفارت این کشور تحویل دولت نوری مالکی بدهد.

بنا به این گزارش بعثی های عراقی مقیم دمشق عموما در مناطق ام رمانه، المزه و رکن الدین که اخیرا شاهد درگیری های شدیدی میان مخالفان حکومت سوریه و ارتش وفادار به بشار اسد بوده، ساکن بوده اند. برخی از کارمندان و افسران سازمان امنیت سوریه به این افراد اطلاع داده بودند که دولت سوریه پرونده آنها را به دولت عراق تحویل داده و لازم است که فورا خاک سوریه را ترک کنند تا در آینده گرفتار نشوند.

ظرف چند هفته گذشته رهبران بعثی عراقی پس از آن که دریافتند که محل سکونتشان از سوی سازمان امنیتی سوریه به شدت تحت مراقبت است و رفت و آمد آنها کنترل می شود، دمشق را ترک کرده و به یمن، لبنان، ترکیه و اربیل در شمال عراق رفته اند. همچنین گفته می شود برخی از آنها از سوی افراد وابسته به سازمان امنیت چند بار مورد حمله قرار گرفته و به خانه هایشان دست برد زده شده و وسایل شخصی شان برده شده است. این حوادث چند بار در مناطق دوما، قدسیه، جرمانا، العدوی و المعظمیه در پایتخت سوریه رخ داده است.

به گفته این منابع الجوادی، سفیر عراق در سوریه پس از دریافت این پرونده ها به وزارت امور خارجه عراق در بغداد اعلام کرده است که این پرونده ها را تحویل گرفته و آنها را به هیئت امنای عام هیئت وزیران بر اساس دستورات نخست وزیر و فرمانده کل قوای نیروهای مسلح تحویل داده است.

در همین رابطه مقام های سوریه یکی از فرماندهان عالی رتبه سابق عراقی وابسته به حزب بعث را که از سال 2004 در دمشق مقیم شده بوده، وادار به ترک کشور کردند. آنها به وی اولتیماتوم داده بودند که در صورتی که در مدت معین خاک سوریه را ترک نکند فورا دستگیر شده و تحویل سفارت عراق می دهند تا این سفارت خانه وی را به بغداد فرستاده و در آن جا بازداشت شود.  

منابع آگاه همچنین گفتند که سازمان امنیت نظامی سوریه از طالع الدوری، تیمسار سابق عراقی خواسته بودند که یا به تیم محمد یونس الاحمد، رهبر شاخه حزب بعث عراق که پس از عزت ابراهیم الدوری، نفر دوم این حزب محسوب می شود و با سازمان امنیت سوریه همکاری می کند، بپیوندد یا او را تحویل سفارت عراق در دمشق می دهند.  

تیمسار الدوری، یکی از واحدهای فرماندهی ارتش عراق در زمان جنگ ایران و عراق در سال های 1980 تا 1988 بود که در طول این 8 سال فرماندهی گردان ها و یگان های مختلف نظامی را بر عهده داشته و نشان های مختلفی را از نظام سابق عراق دریافت کرده است. گفته می شود وی درخواست سازمان امنیت سوریه را رد کرده و به آنها گفته است که بعثی می ماند اما رهبری عزت ابراهیم الدوری را نمی پذیرد. وی پس از اعلام رد پیشنهاد سازمان امنیت سوریه به طور مخفی دمشق را ترک کرده و خود را به صنعاء رسانده و اکنون نیز به طور موقت در یمن به سر می برد.

نوری مالکی در 20 ژوئن از عراقی های مقیم در سوریه خواسته بود که به کشورشان برگردند و در صورتی که دستشان به خون ملت عراق آلوده نباشد، مورد عفو قرار بگیرند.

گفته می شود نزدیک به 400 هزار عراقی در سوریه ساکن هستند که اکثر آنها پس از سقوط حکومت بعثی در سال 2003 به خصوص پس از اوج گرفتن ناآرامی های امنیتی در سال 2006 عراق را ترک کرده اند. مقام های سوریه در سال 2011 گفته بودند که بیش از یک و نیم میلیون پناهنده عراقی در کشورشان به سر می برند که با آغاز ناآرامی های سوریه از ماه مارس گذشته تا کنون، نزدیک به 30 هزار نفر آنها خاک سوریه را ترک کرده و به عراق بازگشته اند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سازمان امنیت سوریه عراق و سوريه


( ۲ )

نظر شما :