منطقه به سمت بی‌ثباتی پیش می‌رود

ایران اهرم موازنه منطقه

۱۶ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۰۹۸۴۷ ترجمه برگزیده خاورمیانه
تهران اکنون از این توانایی برخوردار است که می‌تواند در برابر کسانی که منطقه را به سمت بی‌ثباتی و عدم توازن هدایت می‌کنند، توازن برقرار کند و اجازه ندهد که تنش و بی‌ثباتی بر خاورمیانه مستولی شود.
ایران اهرم موازنه منطقه

دیپلماسی ایرانی: با اشاره به وضعیت فعلی ایران، این کشور چه جایگاهی در خاورمیانه دارد. آیا به دلیل بحران سوریه، متحد استراتژیک ایران می توان گفت که ایران با چالشی تازه در خاورمیانه مواجه شده که در صورتی که کار به سقوط نظام اسد بدون مشورت با ایران منجر شود، ایران بازنده عرصه سیاسی در خاورمیانه خواهد بود؟ آیا می توان گفت که تنش های سیاسی داخلی عراق کار را به جایی خواهد رساند که تغییراتی شگرف در این کشور صورت بگیرد و این مساله به ضرر ایران تمام شود؟

اسامه السعیدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و پژوهشگر امور عربی که عراقی است و در بغداد سکونت دارد، در پاسخ به این سوال ها به العالم می گوید که ایران بیش از هر زمانی صاحب قدرت منطقه ای است و این کشور به زودی جایگاهی ویژه در تحولات خاورمیانه کسب خواهد کرد.

وی همچنین به سفیر اخیر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به عراق اشاره می کند و می گوید: «این سفر پس از سفر وی به ترکیه، سوریه و لبنان صورت گرفت، از این رو این سفر اهمیت خاصی نسبت به آن چه در خاورمیانه می گذرد، دارد.»

السعیدی همچنین می گوید: «تهران اکنون از این توانایی برخوردار است که می تواند در برابر کسانی که منطقه را به سمت بی ثباتی و عدم توازن هدایت می کنند، توازن برقرار کند و اجازه ندهد که تنش و بی ثباتی بر خاورمیانه مستولی شود. سفر لاریجانی به منطقه در حالی صورت می گیرد که خاورمیانه در وضعیت بسیار حساس و خطرناکی به سر می برد، به ویژه که عده ای تلاش می کنند که امیال امریکا را در خاورمیانه اجرا کنند. بخشی از این تلاش ها بر بی ثباتی و ایجاد عدم توازن در خاورمیانه متمرکز است و می خواهد که منطقه را به سمت جنگ بکشاند. عده ای نیز تلاش می کنند روحیه همکاری را از منطقه دور کرده و بیداری ای که نزد مردم کشورهای منطقه پیش آمده متوقف کرده و مانع از تغییر شوند.»

وی در ادامه افزود: «جمهوری اسلامی ایران با همکاری عراق که این روزها به سمتی می رود که بر خلاف میل امریکا مطابق با سیاست های ایران در خاورمیانه رفتار کند، تلاش می کند تا معادلات جاری در خاورمیانه را به هم زده و اجازه ندهد که خاورمیانه مطابق آن چیزی که امریکا طرح ریزی کرده است، پیش برود. در حال حاضر همکاری های گسترده ای میان تهران و بغداد وجود دارد و همکاری اقتصادی و سیاسی و هماهنگی ای منظمی میان دو کشور در جریان است. کما این که ایران تلاش دارد تا قدرت موازنه تازه ای در برابر دیگر طرف های سیاسی که تلاش دارند منطقه را به سمت بی ثباتی بکشانند، ایجاد کند.»

اسامه السعیدی درباره رابطه منطقه ای عراق نیز گفت: «عراق نیاز به حمایت کشورهای منطقه ای دارد تا بتواند سیاست خارجی خود را به خوبی پیش برده تا بتواند جایگاه منطقه ای خود را باز یابد، عراق اگر می خواهد این جایگاه را بازیابد چاره ای ندارد که با توجه به تحولات خاورمیانه و رفتاری که کشورهای عربی در برابر آن پیش گرفته اند، به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شود.»

وی درباره امور سوریه نیز گفت: «اتحادیه عرب تا کنون نقشی سلبی روشنی در تشدید بحران های سیاسی در سوریه و جبهه داخلی این کشور داشته است. آنها در حال حاضر به جای ایجاد آرامش در سوریه بر عکس مشغول تشدید بحران ها در این کشور هستند. مواضع اتحادیه عرب در قبال این بحران به هیچ وجه قابل قبول نیست، چرا که به جای کاهش تنش ها بدتر باعث تشدید آن خواهد شد. اتحادیه عرب با سلب عضویت سوریه از این اتحادیه در حقیقت تمامی حلقه های گفت وگو با دمشق را قطع کرد.»

السعیدی درباره حمایت اعراب از مخالفان اسد نیز گفت: «بسیار روشن است که اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی از مخالفان اسد از طرق مختلف به خصوص از طریق برگزاری کنفرانس های سیاسی حمایت های مالی و نظامی می کند و برای آنها سلاح می فرستد. همین رویکرد را سازمان کنفرانس اسلامی نیز دارد، این سازمان در نشست اخیرش در مکه با بزرگ نمایی بحران سوریه به عضویت این کشور در این اتحادیه پایان داد و مجازات های سنگینی را علیه آن تصویب کرد. این رفتارها باعث شد تا بحران سوریه بیش از هر زمانی تشدید شود.»   

 تحریریه دیپلماسی ایرانی

انتشار اولیه: دوشنبه 13 آذر 1391 / باز انتشار: پنجشنبه 16 آذر 1391

کلید واژه ها: خاورمیانه سوریه عراق ايران


نظر شما :