فضایی مابین تحریم و جنگ

شولتز برای ایران نسخه پیام محرمانه پیچید

۱۲ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۱۲۲۴۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
وزیر امور خارجه سابق آمریکا در گفت و گو با المانیتور خاطر نشان کرد که به منظور تسهیل توافق با ایران، می توان پیام های محرمانه ای برای این کشور ارسال کرد تا به بن بست در مذاکرات چند جانبه با تهران خاتمه داده شود.
شولتز برای ایران  نسخه پیام محرمانه پیچید

دیپلماسی ایرانی: جورج شولتز، وزیر امور خارجه سابق آمریکا ضمن کنار گذاشتن گزینه مهار ایران بر این باور است که دولت اوباما باید رویکرد عضلانی تری را در قبال آنچه که وی آن را رفتار سلطه جویانه ایران در خلیج فارس می خواند، بر گزیند.

به گزارش المانیتور، شولتز 92 ساله که سابقه اش در عرصه سیاست آمریکا به دوران آیزنهاور باز می گردد، در نشست اخیر شورای روابط خارجی آمریکا مدعی شد ریسک اشاعه هسته ای توسط ایران مجهز به سلاح هسته ای بسیار زیاد است.

شولتز گفت: ببنید چه اتفاقی افتاده است. مواد هسته ای و عرصه برای احتمال تولید سلاح هسته ای آماده است. ما باید آن را متوقف کنیم چرا که همین حالا نیز خیلی جلو رفته است.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در گفت و گو با المانیتور خاطر نشان کرد که به منظور تسهیل توافق با ایران، می توان پیام های محرمانه ای برای این کشور ارسال کرد تا به بن بست در مذاکرات چند جانبه با تهران خاتمه داده شود. وی در این زمینه به نقش مشاور خود در وزارت خارجه آمریکا در سال های 1980 اشاره می کند که پیام های متعددی را برای ایران ارسال کرد تا یکی از مجادله های مالی بین ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی را حل کند.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی اخیرا برخی گزارش های مربوط به رایزنی های پشت پرده بین تهران و واشینگتن را تکذیب کرده اند. علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه سابق که گفته می شود احتمالا نامزد ریاست جمهوری نیز خواهد بود از جمله افرادی است که بنا بر ادعای برخی رسانه ها در مذاکرات محرمانه بین ایران  و  آمریکا حاضر بوده است.

شولتز در حالی که سیاست مهار ایران را رد می کند بر این باور است که در نظر گرفتن دو گزینه همزیستی با ایران هسته ای یا بمباران آن ، بسیار خشن است. چرا که راه هایی به جز درگیر کردن آمریکا با جنگی دیگر در خاورمیانه، برای متوقف کردن ایران وجود دارد. به گفته وی بین تحریم ها و یک جنگ تمام عیار چیزی وجود دارد که هنوز در بوته آزمون قرار نگرفته است.

هرچند وزیر امور خارجه سابق آمریکا به طور صریح از دولت اوباما نام نمی برد اما از سیاست آمریکا در قبال رفتار جسورانه ایران انتقاد می کند. وی بر این باور است که آمریکا در مورد ایران به اندازه کافی قاطع نبوده و در این زمینه به حمله ایران به پهپاد های آمریکایی اشاره می کند که به گفته وی بر فراز آب های بین المللی در حال پرواز بوده اند. شولتز با اشاره به واکنش دولت ریگان به مین گذاری خلیج فارس از سوی ایران در جریان جنگ ایران و عراق گفت: در سال 1986، زمانی که از تمایل تهران به مین گذاری خلیج فارس اطلاع پیدا کردیم، اخباری ساختگی از دستگیری سربازان ایرانی و غرق کردن یک کشتی ایران منتشر کرده و به طرف ایرانی گفتیم که سربازان اش در دوبی در بازداشت به سر می برند. به گفته شولتز، این یک ادعای کذب بود اما هدف آن هشدار به تهران در خصوص پیامد های مین گذاری خلیج فارس بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا شولتز خلیج فارس


( ۴ )

نظر شما :