توصیه باراک اوباما به نتانیاهو در سفر به تلاویو:

تا اکتبر علیه ایران حرف نزن

۲۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۱۳۹۷۳ اخبار اصلی خاورمیانه
اوباما می‌خواهد به اسرائیلی‌ها بگوید که اظهارات تهدیدآمیزشان علیه ایران بر روند مذاکرات تاثیر می‌گذارد در حالی که مادامی که مذاکرات جریان دارد نباید هر گونه اظهار نظری علیه ایران بر زبان برانند.
تا اکتبر علیه ایران حرف نزن

دیپلماسی ایرانی: یک روزنامه اسرائیلی گزارش داد که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در جریان سفرش به خاورمیانه از مقام های اسرائیلی ها خواهد خواست که تا ماه اکتبر هیچ اظهار نظری علیه ایران بر زبان نرانند و اجازه دهند که مذاکرات دیپلماتیک میان ایران با غرب بر سر برنامه هسته ای اش پیش رود و در صورتی که در این تاریخ مشاهده شود که هیچ راه حلی برای حل بحران پرونده هسته ای ایران وجود ندارد، آن گاه خود به طور جدی به فکر استفاده از گزینه نظامی خواهد بود.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، روزنامه عبری یدیعوت احرونوت به نقل از مقام های عالی رتبه امریکایی در درون کاخ سفید نوشت که محور مذاکراتی که اوباما در اسرائیل انجام خواهد داد، درباره موضوع ایران خواهد بود. به گفته این مقام های امریکایی اوباما از طرف اسرائیلی خواهد خواست تا انتخابات ریاست جمهوری ایران تا ماه ژوئن هیچ چیز علیه ایران بر زبان نراند و حتی بعد از آن تا زمانی که مذاکرات ایران با 1+5 بر سر برنامه هسته ای اش در جریان است نیز هیچ گونه سخن تحریک آمیزی بر زبان نیاورد تا راه حلی در پرونده هسته ای ایران یافت شود. اوباما می خواهد به اسرائیلی ها بگوید که اظهارات تهدیدآمیزشان علیه ایران بر روند مذاکرات تاثیر می گذارد در حالی که مادامی که مذاکرات جریان دارد نباید هر گونه اظهار نظری علیه ایران بر زبان برانند.

به گفته مقام های امریکایی در کاخ سفید پیش بینی شده است تا ابتدای ماه اکتبر نتیجه مذاکرات ایران با غرب مشخص شود، اگر مذاکرات راه به جایی نبردند آن گاه ممکن است که کاخ سفید در رویکرد خود در تعامل با برنامه هسته ای ایران تجدید نظر کند و گزینه نظامی را مورد بررسی قرار دهد. اما این مقام ها تاکید می کنند این تغییر رویکرد تنها در زمانی ممکن است که امریکا به این نتیجه برسد که حل دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران امکان پذیر نخواهد بود.

به گفته این مقام ها اوباما قصد دارد تا به رهبران اسرائیلی بگوید که تا ماه اکتبر صبر کنند، اگر تا آن موقع مشخص شد که راه حل دیپلماتیکی برای حل پرونده هسته ای ایران یافت نخواهد شد آن گاه امریکا به طور جدی بحث حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد. چرا که اوباما همچنان اصرار دارد که نباید ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که برنامه هسته ای اش تنها اهداف صلح آمیز دارد و ادعاهای بی سند غرب مبنی بر این که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است به هیچ وجه صحت ندارد.

این در حالی است که ایران و 1+5 با یکدیگر مذاکرات تازه ای را در آلماتی قزاقستان انجام داده اند که گفته می شود برای نخستین بار در این مذاکرات گام های موثر رو به جلویی برداشته شده است. دو طرف انتظار دارند که نشست بعدی شان در استانبول در سطح کارشناسی دنبال شود و سپس در آلماتی گام های جدی ای برای حل برنامه هسته ای ایران برداشته شود. هم ایران هم 1+5 از نتیجه مذاکرات آلماتی ابراز رضایت کرده اند.

منبع آگاه دیگری نیز گفته است که اوباما در جریان سفر خود به تلاویو و کرانه باختری رود اردن دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را تحریک خواهد کرد تا مذاکرات جدی و تازه ای را آغاز کنند. اما با این حال منابع آگاه می گویند اوباما قصد دارد ببیند که اگر دو طرف در پیشبرد مذاکرات جدی نیستند، آنها را به حال خود رها کرده و دیگر بحث پرونده صلح را پیش نکشد و به موضوعات دیگر مورد توجه وزارت امور خارجه امریکا بپردازد. باراک اوباما قصد دارد به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بگوید که به تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار دولت یهودی پایبند است و تلاویو باید فورا به ساخت شهرک ها در مناطق اشغالی پایان دهد.

یک مقام آگاه در این باره می گوید که اوباما قصد دارد در سخنرانی خود در منطقه بگوید: «ما در عصر پایان جنگ ها به سر می بریم. جنگ در عراق را به پایان رساندیم و درصددیم تا به جنگ در افغانستان نیز پایان دهیم و اگر اسرائیل با فلسطینی ها به نتیجه ای برسد از امنیت اسرائیل نیز حمایت خواهیم کرد، بعد از این که دولت مستقل فلسطینی تشکیل شد، انتظار می رود که دیگر کشورهای عربی نیز اقدام به برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل کنند، این مساله باعث تقویت جدی و روشن امنیت اسرائیل خواهد شد، این در صورتی امکان پذیر است که راه حل تشکیل دو کشور مستقل پیش رود.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل امریکا پرونده هسته ای ایران


نظر شما :