پوتین از النصره بیش از هر چیزی می‌ترسد

خروج تدریجی حزب الله از سوریه

۲۸ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۷۴۸۵ اخبار اصلی خاورمیانه
ایران در هماهنگی کامل با روسیه بر سر سوریه است. هم زمان گفته می شود که حزب الله نیروهای خود را به زودی از سوریه خارج خواهد کرد و تنها واحدهای امنیتی خود را حفظ خواهد کرد. این مساله سبب می شود تا حمایت ایران از اسد به جای کاهش افزایش یابد
خروج تدریجی حزب الله از سوریه

دیپلماسی ایرانی: روزنامه انگلیسی ایندیپندنت ان ساندی گزارش داد که ایران چهار هزار سرباز از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای جنگ و دفاع از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به این کشور فرستاده است. جنگی که نزدیک به دو سال به طول انجامیده و تا کنون دست کم جان یک صد هزار نفر را گرفته است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، رابرت فیسک، روزنامه نگار مشهور انگلیسی در این باره می نویسد که منابع آگاه حامی ایران تاکید کرده اند که ایران به طور کامل حمایت خود را از حکومت اسد اعلام کرده تا آن جا که پیشنهاد گشایش جبهه جدیدی در جولان داده است. به نوشته رابرت فیسک تصمیم اخیر ایالات متحده مبنی بر لزوم مسلح ساختن نیروهای اسد که نزاع جاری در سوریه میان سنیان و شیعیان را تشدید خواهد کرد، ایرانی ها را بر آن داشته تا حمایت خود را از اسد بیشتر کنند.

فیسک همچنین می گوید که دوستان امریکا در منطقه برای نخستین بار سنی ها هستند و دشمنانش را شیعیان تشکیل می دهند. باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا از سیاست عدم دخالت در سوریه دست کشیده و اکنون در نزاع جاری در این کشور درگیر شده است، آن هم در کنار جریان های تندرویی که از تندروترین جریان های منطقه محسوب می شوند.

به نوشته فیسک، بهانه ای که اوباما برای استفاده اسد از گاز سارین آورده و گفته بر این اساس تصمیم به مداخله در سوریه گرفته، شوخی ای بیش نیست، آن چه باعث شده است تا اوباما خود را وارد معرکه سوریه کند، پیشروی قاطعانه اسد در القصیر بود که سبب شد تا امریکا احساس خطر کرده و از مواضع سابق خود عقب نشینی کند و برای جبران شکست مخالفان خود وارد عمل شود.

به اعتقاد پوتین مسیر خاورمیانه از شرق نمی گذرد بلکه از جنوب و از روزنی از چچن که تنها 500 مایل از مرزهای سوریه فاصله دارد، می گذرد.

در عین حال در رویکردی کاملا متناقض ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هر گونه سازشکاری و گذشت در قبال اسلام گرایان افراطی را رد کرده و گفته است که تجربه چچن نشان داده که اسلام گرایی تندرویی که اکنون بشار اسد با آن مواجه است همان کسانی هستند که قبل از آن روسیه با آن مواجه بود. بر اساس آن چه در رسانه های روسی منعکس شده ترس پوتین از اسلام گرایان افراطی بیش از از دست دادن پایگاه نظامی دریایی طرطوس در سوریه است.

فیسک در این باره می نویسد به اعتقاد پوتین مسیر خاورمیانه از شرق نمی گذرد بلکه از جنوب و از گروزنی از چچن که تنها 500 مایل از مرزهای سوریه فاصله دارد، می گذرد. تنها 15 درصد از جمعیت روسیه مسلمان هستند اما شش جمهوری در منطقه قفقاز و آسیای میانه هستند که در گذشته در زمره اتحاد جماهیر شوروی بودند که اکثرشان مسلمانند و نزدیک به 90 درصد آنها سنی اند. از این رو جریان هایی که اکنون در حال جنگ با اسد هستند دشمن نخست روسیه محسوب می شوند.  .

در این میان منابع آگاه می گویند که ایران در هماهنگی کامل با روسیه بر سر سوریه است. هم زمان گفته می شود که حزب الله نیروهای خود را به زودی از سوریه خارج خواهد کرد و تنها واحدهای امنیتی خود را حفظ خواهد کرد. این مساله سبب می شود تا حمایت ایران از اسد به جای کاهش افزایش یابد و نفوذ ایران نیز بیش از پیش افزایش یابد. ایرانی ها می دانند که واشنگتن برای حضور خود در خاورمیانه و آسیای غربی به ویژه افغانستان به آنها نیاز دارد.  به اعتقاد فیسک آن چه در خاورمیانه می گذرد، نوعی از جنگ سرد میان واشنگتن و مسکو و پس از آن نبرد بر سر امنیت اسرائیل است.

در مقابل پاتریک کوکبرن، در روزنامه ایندیپندنت می نویسد : نباید فراموش کرد که مسلح کردن مخالفان اسد نمی تواند تضمینی برای پیروزی علیه اسد باشد و غرب تنها در صورتی می تواند بشار اسد را سرنگون کند که بتواند در سوریه دخالت مستقیم کند. وی همچنین می نویسد که سوریه رفته رفته به هدفی جدید برای غرب مثل عراق و لیبی و افغانستان تبدیل خواهد کرد. همان طور که روزنامه گاردین نوشته است، در صورتی که مخالفان مسلح اسد در میدان نبرد پیروزی ای به دست آورند پای میز مذاکره نخواهند نشست بلکه به ادامه جنگ امیدوارتر خواهند شد و با هدف سقوط دولت اسد از راه نظامی خواهند جنگید.

کوکبرن همچنین می نویسد، با توجه به این که اسد همچنان کنترل کامل بر شهرهای بزرگ و اصلی کشور دارد، امریکا، بریتانیا و فرانسه نمی توانند امیدوار باشند که می توانند بر روی سقوط وی حساب باز کنند. در عین حال مداخله مستقیم نظامی نیز جنگی شبیه افغانستان در سال 2001 به وجود خواهد آورد و باعث خواهد شد تا چیزی شبیه طالبان در آن جا تشکیل شود که در مقابل پیمان غربی صف آرایی خواهد کرد.

کوکبرن دخالت نظامی در سوریه را پروپگاندایی بیش نمی داند چرا که به اعتقاد او بیشتر کشورهایی که خواهان مداخله نظامی در سوریه هستند از سوی افکار عمومی شان تحت فشار برای عدم دخالت نظامی در سوریه هستند.

اما درباره بهانه تازه به دست آمده امریکا مبنی بر یافتن سلاح شیمایی در سوریه، آنتونی کوردیزمن، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک در واشنگتن آن را فریبی بیش نمی داند و می گوید که کاخ سفید مدت ها پیش از وجود این تسلیحات خبر داشته و این مساله امروز و دیروز نیست که تازه به آن رسیده باشد.

وی در گزارشی در این زمینه همچنین می نویسد آن چه باعث افزایش کنجکاوی ها می شود این است که نیروهای ترکیه چندی پیش شماری از رهبران جبهه النصره را دستگیر کرد که مقادیر متنابهی گاز سارین در اختیار داشتند، اما فرانسه، بریتانیا و امریکا نمی خواهند واقعیت خطر وجودی آنها را بپذیرند.

این در حالی است که روزنامه های آبزرور و ساندی تایمز نوشتند که جهادی ها در سوریه محموله هایی از موشک های ضدهوایی به دست آورده اند. در یک نوار ویدئویی که در فضای اینترنت منتشر شده، یک شهروند انگلیسی که لهجه اش نشان می دهد که از شمال انگلیس به سوریه رفته می گوید که 30 موشک اس ای 16 به دست جهادی های افراطی رسیده است.روزنامه واشنگتن پست در این رابطه می نویسد که گزارش ها حاکی از آن است که کشورهای عربی خلیج فارس سهم به سزایی در حمایت از گروه های جهادی افراطی دارند. ویلیام ماکانتس، مشاور سابق وزارت امور خارجه امریکا می گوید که بیشتر این اموال به گروه های جهادی افراطی رسیده است.

کلید واژه ها: سوریه امریکا روسیه


نظر شما :