وزیر امور خارجه فلسطین با حضور در تهران رقم زد

گام بلند عباس برای دوستی با روحانی

۱۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۲:۵۱ کد : ۱۹۱۹۵۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
رهبران فلسطینی به صراحت ابراز تمایل کرده‌اند که می‌خواهند روابطشان را با ایران در سایه دولت جدید حسن روحانی بهبود بخشند و فصلی تازه در روابط دو جانبه با تهران آغاز کنند.
گام بلند عباس برای دوستی با روحانی

دیپلماسی ایرانی: از طرف حکومت خودگردان فلسطینی برای شرکت در مراسم تحلیف دکتر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، ریاض المالکی، وزیر امور خارجه این حکومت به تهران آمد. چهره ای بسیار نزدیک به محمود عباس که حضور او در تهران می تواند به مثابه رویکرد آشتی جویانه وی با دولت جدید ایران باشد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، رهبران فلسطینی به صراحت ابراز تمایل کرده اند که می خواهند روابطشان را با ایران در سایه دولت جدید حسن روحانی بهبود بخشند و فصلی تازه در روابط دو جانبه با تهران آغاز کنند. ایران همواره اعلام کرده است که از قضیه فلسطینی حمایت قاطع می کند و پشتیبان فلسطینیان برای رسیدن به حقوق ضایع شده شان هستند.

در تهران ریاض المالکی با اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری جدید دیدار کرد و پیام دوستانه و مراتب تبریک محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین را به وی ابلاغ کرد.

وزیر امور خارجه فلسطینی در این دیدار بر تمایل بسیار محمود عباس برای گسترش روابط با ایران تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که این مناسبت بتواند گشایش خیر و آغازی تازه برای گسترش روابط ایران با حکومت خودگردان فلسطینی به وجود آورد که چنین تحولی به سود مصالح هر دو کشور و خانواده جهانی خواهد بود.

در دوران محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق روابط ایران با فلسطین متشنج بود و تهران بیشتر به رهبران حماس در برابر جنبش فتح متمایل بود.

در دوران محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق روابط ایران با فلسطین متشنج بود و تهران بیشتر به رهبران حماس در برابر جنبش فتح متمایل بود. در آن موقع حکومت خودگردان فلسطینی دائما ایران را متهم می کرد که در آشتی ملی میان فلسطینیان سنگ اندازی می کند و حماس را علیه فتح تحریک می کند و اجازه نمی دهد که دو طرف با یکدیگر آشتی کنند. در دوره ای حتی انتقادهای محمود عباس از ایران به اوج خود رسید که در نوع خود بی سابقه بود. اگر چه این انتقادها در ماه های اخیر بسیار کاهش یافته بود.

به گفته وزارت امور خارجه حکومت خودگردان فلسطینی مالکی در دیدارش با معاون رئیس جمهوری ایران درباره مسائل مختلف منطقه ای در راس آنها تقویت روابط دو جانبه در تمامی زمینه ها بحث و تبادل نظر کرد. مالکی همچنین درباره تحولات جاری در فلسطین در راس آنها تحرکات خصمانه اسرائیل با ادامه شهرک سازی ها در بیت المقدس و زیر پا گذاشتن مقدسات دینی مسلمانان در سرزمین های فلسطینی، همچنین ادامه اشغال زمین های فلسطینیان گزارش مبسوطی را ارائه داد و بر اهمیت مقاومت مسالمت آمیز در تقویت خواسته های شهروندان فلسطینی تاکید کرد و گفت که آن چه ملت فلسطین به آن نیاز دارد حمایت همه جانبه کشورهای مسلمان برای رسیدن به اهداف حقیقی اش است. در این دیدار مالکی همچنین نسبت به تعرضی که دشمن غاصب اسرائیلی بر مسجد الاقصی انجام می دهد از جمله به حرم ابراهیمی ابراز نگرانی کرد و گفت که هدف از این کارها تسلط بر این اماکن مقدس فلسطینی و اشغال آنها با هدف یهودی سازی آنها است.

در این دیدار مالکی همچنین اسحاق جهانگیری را در جریان آخرین تحولات جاری در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین قرار داد و تاکید کرد، رهبران فلسطینی به حقوق ملت و مواضع ثابت فلسطینیان پایبندند و آقای عباس همه تلاش خود را برای جلوگیری از جدایی جریان های فلسطینی از یکدیگر و تحقق آشتی ملی به کار بسته است.

در همین رابطه جهانگیری از نقش محمود عباس تشکر کرد و از این که حکومت خودگردان فلسطینی در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران شرکت کرده است مراتب قدردانی خود را بیان داشت.

جهانگیری همچنین مواضع ثابت ایران را حمایت همه جانبه از مطالبات به حق مردم فلسطینی دانست و گفت که تهران از تلاش های عباس برای پایان دادن به اختلاف های داخلی فلسطینیان حمایت می کند.

وی همچنین گفت که تهران از تلاش فلسطین برای ارتقای جایگاهش در سازمان ملل تا عضو ناظر حمایت می کند و آن را حرکتی ایجابی در جهتی صحیح دانست.

به این ترتیب حکومت خودگردان فلسطینی به صراحت گامی جدی برای بهبود روابطش با جمهوری اسلامی ایران برداشته است. در غیاب افراد بسیاری از جهان عرب در مراسم تحلیف روحانی که از جمله آنها می توان به عدم حضور نماینده عالی رتبه ای از سوی عربستان، قطر و مصر اشاره کرد حضور وزیر امور خارجه فلسطینی در این مراسم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نشان می دهد که رویکرد کلی ایران نسبت به فلسطین نیز فراگیرتر شده است. در عین حال رویکرد رهبران حکومت خودگردان فلسطینی نیز به ایران ایجابی تر شده است. فلسطینی ها امیدواری بسیاری دارند که با نزدیک شدن به ایران بتوانند از یک سو از حجم اختلاف های داخلی خود بکاهند و حکومتی فراگیر با مشارکت همه جریان های سیاسی به ویژه حماس ایجاد کنند و از سوی دیگر با سنبه ای پرزورتر پشت میز مذاکره با غرب و اسرائیل بنشینند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حکومت خودگردان فلسطینی حماس


نظر شما :