با انتقاد از وضعیت جاری در یمن

دیکتاتور سودای بازگشت دارد

۱۷ آبان ۱۳۹۳ | ۱۶:۱۴ کد : ۱۹۴۰۵۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
علی عبدالله صالح از فشارهای امریکا به دولت عبدربه منصور که اصرار به خروج وی از کشور دارد، انتقاد کرد و گفت که خروج او از کشور به مثابه فرار خواهد بود در حالی که او مسئول همه تحولاتی است که در کشور می گذرد.
دیکتاتور سودای بازگشت دارد

دیپلماسی ایرانی: علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن در گفت و گو با روزنامه العرب، چاپ لندن گفت که بر مواضع خود ثابت قدم است و همچنان به مقاومت سیاسی خود ادامه می دهد. وی همچنین هر گونه همکاری یا هماهنگی با الحوثی ها یا انصار الله، جریان وابسته به آنها را رد کرد.

علی عبدالله صالح که همچنان رئیس کنگره ملی یمن است در این گفت وگو تاکید کرد که در سلامت کامل به سر می برد و توانایی رویارویی با دشمنان خود را دارد.

وی همچنین اذعان کرد که تا کنون شش بار با الحوثی ها جنگیده و 13 هزار نفر را در این جنگ ها به کشتن داده است.

علی عبدالله صالح که بر اساس توافق شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر در صنعا به سر می برد و از یمن خارج نشده است و در معرض تهدید تحریم های ایالات متحده امریکا و شورای امنیت نیز قرار دارد، ادعا کرد که حوثی ها نمی توانند نفوذ خود را بر سراسر یمن گسترش دهند.

وی در این باره گفت: «الحوثی ها که از شمال کشور به صنعا آمده اند نمی توانند بر کل کشور مسلط شوند. همان طوری که گروه های بسیاری از سال 1948 تا کنون تلاش کرده اند مشابه چنین کاری را انجام دهند و موفق نشده اند.»

علی عبدالله صالح که خود متهم به همکاری و تبعیت از دستورات حکومت پادشاهی عربستان است در بخش دیگری از گفت وگوی خود با العرب اظهار داشت که دیکته هیچ کشور خارجی ای را نمی پذیرد و در همین راستا به سود الحوثی ها نیز وارد گود سیاست نشده است. بلکه در خانه خود باقی مانده است و اوضاع را در پایتخت و کل کشورش پیگیری می کند.

وی مسئولیت رویارویی با الحوثی ها را متوجه دولت یمن کرد و گفت که دولت مسئول است برای رو در رویی با الحوثی ها وارد عمل شود اما متاسفانه متولیان امور کشور در این زمینه احساس مسئولیت نمی کنند بلکه از مسئولیت خود شانه خالی کرده اند و همه چیز را به گردن دیگران انداخته اند.

دیکتاتور سابق یمن عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن را متهم کرد که پیرامون خود را از پسران و نزدیکانش پر کرده و جایی برای افراد نخبه و کاردان کشور نگذاشته است. وی همچنین ژنرال محمد ناصر احمد علی، وزیر دفاع دولت مستعفی یمن را متهم کرد که پادگان های ارتش را تسلیم الحوثی ها کرد و پرسید که اگر امور در این پادگان ها به دست او بود پس او به چه حقی آنها را تسلیم الحوثی ها کرد؟

لازم به یادآوری است که الحوثی ها در یک قیام مدنی کاملا مسالمت آمیز موفق شدند در 23 سپتامبر گذشته صنعا را به کنترل خود در آورند و دولت ناکارامد این کشور را سرنگون کنند و رئیس جمهوری کشور را وادار کنند که اصلاحات مورد نظر آنها را اعمال کند. پس از ورود الحوثی ها به یمن ژنرال علی محسن صالح الاحمر، مشاور نظامی رئیس جمهوری که امور نظامی و امنیتی کشور را در کنترل خود داشت و وابسته به جماعت اخوان المسلمین بود از یمن گریخت در حالی که ثروت های کلان و مقادیر متنابهی اسلحه از خود بر جای گذاشت.

علی عبدالله صالح از فشارهای امریکا به دولت عبدربه منصور که اصرار به خروج وی از کشور دارد، انتقاد کرد و گفت که خروج او از کشور به مثابه فرار خواهد بود در حالی که او مسئول همه تحولاتی است که در کشور می گذرد.

وی گفت حتی اگر عبدربه منصور خواستار کناره گیری از قدرت است باید همانند او که در سال 2012 به دولت انتقالی تن داد و حکومت را بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس در یک مراسم رسمی واگذار کرد، عمل کند.

برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند که سناریوی تازه ای در دست اجرا است که به موجب آن تلاش می شود علی عبدالله صالح به قدرت بازگردد. به اعتقاد تحلیلگران اعمال تحریم های جدید امریکا علیه او تلاشی است برای رسانه ای کردن وی و ایجاد زمینه مناسب برای بازگشت مجدد او به قدرت. سناریویی که به اعتقاد آنها مورد حمایت عربستان سعودی قرار دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 11

کلید واژه ها: الحوثی ها الحوثی با الحوثی با الحوثی ها


نظر شما :