انتقاد به رفتار نخست‌وزیر اسرائیل در راهپیمایی همبستگی شدت گرفت

نتانیاهو؛ مهمان ناخواسته پاریس

۲۳ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۴۲ کد : ۱۹۴۳۰۱۷ اخبار اصلی اروپا
نویسنده خبر: طلا تسلیمی
بن کاسپیت منتقد اسرائیلی در واکنش به تلاش نتانیاهو برای ترسیم اسرائیل به عنوان بهشت ایمن تصریح کرد: «آیا تهدید علیه یهودیان پاریس واقعا از تهدیدها علیه یهودیان در اسرائیل شدیدتر و مهلک‌تر است؟»
نتانیاهو؛ مهمان ناخواسته پاریس

دیپلماسی ایرانی: روز یکشنبه حدود یک و نیم میلیون نفر به نشانه حمایت از آزادی بیان و مقابله با تروریسم در خیابان های پاریس راهپیمایی کردند. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه از بیش از پنجاه نخست وزیر و رئیس جمهور برای شرکت در این راهپیمایی دعوت کرد.

بسیاری از مقامات برجسته در جهان از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و دونالد تاسک رئیس شورای اروپا در این راهپیمایی در صف اول فرانسوا اولاند را همراهی کردند. دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز برای اولین بار در زندگی خود در یک راهپیمایی خیابانی شرکت کرد.

این راهپیمایی از نزدیک دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو که روز چهارشنبه گذشته مورد حمله قرار گرفت آغاز شد و به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود سه میلیون و هفتصد هزار نفر در خیابان های پاریس این راهپیمایی را نظاره گر بودند. بسیاری از افراد شرکت کننده نیز به نشانه حمایت از آزادی بیان، خودکار و پلاکاردهای «من شارلی هستم» در دست داشتند.

در این حال، رسانه های اسرائیلی از جمله هاآرتص و جروزالم پست گزارش دادند اولاند به رغم دعوت از سران بسیاری از کشورها، با شرکت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در این راهپیمایی مخالف بود.

طبق ادعای این رسانه ها، مشاور امنیت ملی اولاند در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی خود اعلام کرده رئیس جمهور فرانسه ترجیح می دهد نتانیاهو در راهپیمایی شرکت نکند؛ چرا که دولت فرانسه نگران است تنش های میان اسرائیل و فلسطین بر راهپیمایی همبستگی در پاریس سایه افکند.

شبکه خبری پرس تی وی به نقل از یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد یکی از نگرانی های فرانسه این بود که نتانیاهو از این راهپیمایی به عنوان فرصتی برای سخنرانی خطاب به یهودیان فرانسه و تبلیغ برای یهودیت استفاده کند.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در این باره نوشت نتانیاهو در ابتدا با درخواست فرانسه موافقت کرد، اما پس از اینکه آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه و نفتالی بنت وزیر صنایع اسرائیل (دو رقیب سیاسی نتانیاهو) تصمیم گرفتند برای شرکت در راهپیمایی به پاریس سفر کنند، نتانیاهو نیز نظر خود را در این باره تغییر داد.

به نوشته روزنامه تلگراف، اصرار و پافشاری نتانیاهو برای شرکت در راهپیمایی، دولت فرانسه را ترغیب کرد برای حفظ موازنه و ابراز بی طرفی، از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای شرکت در راهپیمایی دعوت به عمل آورد. محمود عباس دعوت اولاند را پذیرفت و اندکی بعد دولت فرانسه از برنامه دیدار محمود عباس و اولاند در حاشیه این راهپیمایی خبر داد.

راهپیمایی همبستگی و حمایت از آزادی بیان در پاریس برگزار و به صحنه ای باورنکردنی از حضور مقامات ارشد کشورها تبدیل شد. نتانیاهو و محمود عباس به فاصله اندکی از یکدیگر راهپیمایی کردند (با توجه به بن بست مذاکرات صلح، این دو نفر پس از چهار سال با یکدیگر روبرو شدند).

از سوی دیگر، در حالی که کشورهای روسیه و اوکراین با یکدیگر دچار تنش شده اند، پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه در کنار یکدیگر از آزادی بیان دفاع کردند.

اما در این میان، رفتارهای خجالت آور نتانیاهو در راهپیمایی همبستگی روز یکشنبه در پاریس و همچنین پیشنهاد وی مبنی بر مهاجرت یهودیان فرانسه به اسرائیل انتقادهای شدیدی را در پی داشت.

روزنامه تلگراف در این باره نوشت نخست وزیر اسرائیل در راهپیمایی روز یکشنبه در حالی مشاهده شد که با مشقت فراوان سعی داشت راه خود را به صف اول راهپیمایی بگشاید. وی همچنین برای سوار شدن بر اتوبوس ویژه بازگرداندن مهمانان به نقطه شروع راهپیمایی، پرشی ناموفق داشت.رسانه های فرانسوی تصاویری از نتانیاهو منتشر کردند که با نگرانی بسیار به انتظار اتوبوس دوم ویژه مهمانان ایستاده بود.

نتانیاهو همچنین در میانه راهپیمایی، با شنیدن شعار طرفداری از اسرائیل از سوی یکی از شرکت کنندگان، برای جمعیت دست تکان داد.

در این حال، پیشنهاد نتانیاهو در مورد نقل مکان یهودیان فرانسه به اسرائیل در پی نگرانی های امنیتی بود که انتقادهای شدید را در پی داشت؛ بسیاری از اشخاص مطرح در جامعه یهودی در سرتاسر اروپا و بسیاری از مقامات اسرائیل، این اظهارات نتانیاهو را به سخره گرفتند. نتانیاهو پیش از سفر به پاریس از برنامه خود برای دعوت از یهودیان فرانسه به اسرائیل خبر داد و اعلام کرد: «هر یهودی (فرانسوی) که قصد سفر به اسرائیل را داشته باشد، با آغوش باز پذیرفته خواهد شد.»

بن کاسپیت منتقد اسرائیلی در واکنش به تلاش نتانیاهو برای ترسیم اسرائیل به عنوان بهشت ایمن، تصریح کرد: «آیا تهدید علیه یهودیان پاریس واقعا از تهدیدها علیه یهودیان در اسرائیل شدیدتر و مهلک تر است؟ اسرائیل هر لحظه ممکن است توسط حزب الله هدف قرار بگیرد. تل آویو سال گذشته به مدت 50 روز بمباران می شد. با تمام این شرایط، یهودیان پاریس بر مبنای چه منطقی باید به اسرائیل سفر کنند؟!»

این مسئله همچنین سبب شد فرانسوا اولاند که یکشنبه شب به همراه نتانیاهو در مراسمی در حیاط کنیسه ای در پاریس شرکت کرده بود، پیش از سخنرانی نتانیاهو، محل را ترک کند.

حمله به دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو در روز چهارشنبه و گروگان گیری روز چهارشنبه تنش هایی را در میان جوامع یهودی و مسلمان در پاریس ایجاد کرد. در حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو، علاوه بر روزنامه نگاران این نشریه، یک پلیس مسلمان کشته شد و گروگان گیری در فروشگاهی در مونتروژ، کشته شدن چهار یهودی را در پی داشت.

طلا تسلیمی

نویسنده خبر

عضو هیات تحریریه دیپلماسی ایرانی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: نتانیاهو محمود عباس نشریه شارلی ابدو


نظر شما :