قیمت نفت همچنان در سراشیبی سقوط

خشم روحانی نشان از شکست سفر مادورو دارد

۲۴ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۳۱۰۹ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی خاورمیانه
رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که هیچ اجماعی میان اعضای سازمان جهانی صادرکننده نفت، اپک، نیست که بتوان به موجب آن نشست فوق‌العاده برگزار کرد.
خشم روحانی نشان از شکست سفر مادورو دارد

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت که کشورهایی که در پس کاهش قیمت جهانی نفت هستند روزی از این کار خود پشیمان خواهند شد. او همچنین به عربستان و کویت نیز هشدار داد که از بابت کاهش قیمت نفت بیش از ایران ضرر خواهند دید.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اظهارات روحانی به خوبی نشان از شکست تلاش های نیکولاس مادورو در گفت وگوهای نفتی اش با عربستانی ها در ریاض دارد. دیداری که به گفته برخی تحلیلگران با هماهنگی و حمایت ایران صورت گرفته بود. مادورو در این سفر تلاش داشت تا عربستان را راضی کند در سیاست های خود تجدید نظر کرده و در افزایش قیمت نفت به اوپک و کشورهای صادرکننده نفت کمک کند.

روحانی در اظهاراتی که تلویزیون ایران پخش کرد، همچنین گفت: «کسانی که برای کاهش قیمت نفت به حساب دیگران طرح ریزی کرده بودند روزی از این تصمیم خود پشیمان خواهند شد. اگر ایران از کاهش قیمت نفت ضرر دید مطمئن باشید دیگر کشورهای تولید کننده نفت مثل عربستان و کویت بیش از ایران متضرر خواهند شد.»

وی این اظهارات را در حالی بیان کرد که قیمت نفت در بازارهای جهانی به نزدیک 45 دلار در هر بشکه رسید.

در همین رابطه رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که هیچ اجماعی میان اعضای سازمان جهانی صادرکننده نفت، اپک، نیست که بتوان به موجب آن نشست فوق العاده برگزار کرد.

مادورو در حاشیه گفت وگوهایش با رئیس جمهوری الجزایر، عبدالمالک سلال که روز سه شنبه انجام شد، گفت: «بعید می دانم که سازمان اپک در هفته های آینده جلسه ای برگزار کند چرا که اجماعی بر سر طرحی که ونزوئلا پیشنهاد داده است، نیست.»

پیش از این رئیس جمهوری ونزوئلا از دوحه، پایتخت قطر گفته بود که کشورش از بانک های قطر برای حمایت مالی از اقتصاد کشورش برای مقابله با سقوط قمیت نفت و رکود اقتصادی وام دریافت خواهد کرد.

وی همچنین گفت: «پیمانی مالی میان خود با بانک های قطری ایجاد کردیم که به ما اکسیژن کافی برای جبران درآمدهای نفتی را خواهد داد.»

مادورو همچنین به خبرنگاران گفت: «به دنبال جمع کردن میلیاردها دلار نه تنها فقط برای سال 2015 بلکه برای سال 2016 نیز هستیم.»

روحانی که اظهارات خود را از بوشهر بیان می کرد، همچنین به وابستگی بودجه کشورهای کویت و عربستان به صادرات نفتی اشاره کرد و گفت: «80 درصد از بودجه عربستان و 95 درصد از بودجه کویت وابسته به نفت است.»

در پست های کاربران تویتری نیز به نقل از منابع رسمی آمده است که 90 درصد از درآمدهای عربستان و 92 درصد از درآمدهای کویت در سال 2013 از صادرات نفت بوده است.

هم زمان و در راستای تایید مواضع ایران، عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق بدون اشاره به کشوری خاص گفت که برخی کشورهای منطقه اجازه نمی دهند که نفت به قیمت های حقیقی اش برسد.

تحلیلگران بر این اعتقادند اظهارات تند رئیس جمهوری ایران علیه عربستان نشان از شکست تلاش های رئیس جمهوری ونزوئلا در سفر به این کشور است. به اعتقاد آنها روابط ونزوئلا و ایران در رابطه با عربستان با یکدیگر تفاوت دارد، اختلافات ونزوئلا با عربستان تنها بر سر بحران نفت است در حالی که اختلافات ایران و عربستان شامل بسیاری از پرونده ها می شود که بحران نفت یکی از آنها است. ایرانی ها با اطمینان می گویند که توطئه ای سیاسی علیه آنها تدارک دیده شده که کشورشان را هدف قرار داده است. به اعتقاد تحلیلگران بحران نفتی بر بحران های اقتصادی ایران که از تحریم های اقتصادی غربی رنج می برد، می افزاید به ویژه که بسیاری از پول های ایران همچنان در بانک های امریکایی و غربی بلوکه مانده اند.

ایران در لبنان، عراق، سوریه و یمن حضور موثر دارد که این حضور به هیچ وجه باب میل عربستان نیست. به خصوص که به اعتقاد کارشناسان عربستان احساس می کند در تمامی این کشورها از ایران شکست سنگینی خورده است. برای همین تلاش دارد با پایین آوردن قیمت نفت و کاهش درآمدهای ایران به اقتصاد این کشور ضربه بزند تا به این ترتیب به زعم خود جلوی پیشروی ایران در این کشورها را بگیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کویت ايران و عربستان قيمت نفت كاهش قيمت نفت ونزوئلا


نظر شما :