روابط تهران – ریاض باز هم متشنج شد

شکایت نفتی عربستان از ایران در سازمان ملل

۲۲ آبان ۱۳۹۱ | ۱۰:۲۴ کد : ۱۹۰۹۰۲۴ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی خاورمیانه
نماینده عربستان در سازمان ملل در نامه‌ای که به دبیر کل سازمان ملل فرستاده، نوشته است که بالگردهای ایرانی در طول ماه گذشته میلادی چندین بار بر فراز چاه‌های نفتی الحصبه در منطقه الشرقیه پرواز کرده‌اند.
شکایت نفتی عربستان از ایران در سازمان ملل

ديپلماسي ايراني: روابط ايران و عربستان باز هم متشنج‌تر شده است. پس از آن كه عربستاني‌ها همانند بحرين ناآرامي‌هاي اخير كويت را به گردن ايران انداخته و براي سركوب تظاهرات مردمي اين كشور ايران را بهانه دخالت خود در كويت كردند و در همين رابطه تلاش‌هاي تازه‌اي را براي تخريب روابط ايران و كويت از يك سو و ايران با شوراي همكاري خليج فارس از سوي ديگر آغاز كردند، رياض در تازه‌ترين تحركات ضدايراني‌اش شكايتي را از تهران به سازمان ملل بر سر ادعاي تجاوز به ميدان‌هاي نفتي‌اش در منطقه الشرقيه برده است. منطقه‌اي با حساسيت بالا كه عربستاني‌ها همواره تلاش داشته‌اند تا بهانه‌اي را براي دخالت دادن ايران در آن پيدا كنند تا با اين دستاويز اعتراض‌هاي داخلي خود را نيز سركوب كنند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، شكايت تازه عربستان نشان مي‌دهد كه روابط رياض با تهران تا چه اندازه حساس شده و در عين حال نشان از تنگ‌تر شدن رقابت دو طرف در پرونده‌هاي مختلف منطقه‌اي دارد.

عبدالله المعلمي، نماينده عربستان در سازمان ملل در نامه‌اي كه به بان كي مون، دبير كل سازمان ملل فرستاده در اين باره نوشته است كه بالگردهاي ايراني در طول ماه گذشته ميلادي چندين بار بر فراز چاه‌هاي نفتي الحصبه در منطقه الشرقيه پرواز كرده‌اند، همچنين نظاميان ايراني مانع از ورود يك نفت‌كش عربستاني وابسته به شركت آرامكو به اين منطقه نفتي شدند.

در اين نامه همچنين آمده است كه «عربستان سعودي حق خود مي‌داند كه هر گونه تصميمي كه مناسب مي‌داند براي حمايت از آب‌ها و تاسيسات نفتي خود اتخاذ كند و مقام‌هاي ايراني را مسئول كامل عواقب احتمالي مي‌داند.»

اين در حالي است كه چندي پيش نيز ادعا شده بود كه هكرهاي ايراني در ماه آگوست به رايانه‌هاي شركت نفتي عربستاني آرامكو حمله كرده و 30 هزار دستگاه رايانه‌اي اين شركت را مصدوم كرده‌اند به گونه‌اي كه ديگر امكان استفاده از آنها نيست و اين شركت مجبور است تمامي آنها را با دستگاه‌هاي جديد رايانه‌اي تعويض كند.  

كارشناسان معتقدند كه ايراني‌ها از تلاش‌هاي پشت پرده عربستان براي تحريم نفت ايران توسط غربي‌ها و اين كه به پايتخت‌هاي غربي اطمينان مي‌دادند كه نگران جايگزين شدن نفت ايران نباشند، چرا كه خود مي‌توانند آن ميزان نفت را تامين كنند، به شدت عصباني هستند و اين تحركات باعث شده است تا ايراني‌ها به شكلي درصدد تلافي از آنها بر آيند. عربستان پس از اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران با افزايش توليد خود مانع از افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني شد.  

به اعتقاد كارشناسان در حال حاضر تشديد تنش‌ها ميان ايران و عربستان به اندازه‌اي رسيده كه در پايتخت‌هاي دو طرف بر سر چگونگي برخورد با عربستان اختلاف‌هايي به وجود آمده است. به خصوص كه نزد هر دو طرف اين تمايل وجود دارد كه تنش‌ها تا آن اندازه افزايش نيابد كه به يك رويارويي تمام عيار تبديل شود.

اين در حالي است كه عربستان مدعي است كه ايران حريم دريايي كويت را نيز نغض كرده و بخشي از سهم كويت در ميدان گازي آرش را به نفع خود مصادره كرده است در حالي كه ميدان گازي آرش ميدان گازي مشترك ميان ايران و كويت محسوب مي‌شود.

كارشناسان معتقدند كه عربستان حتي در تحريك امارات عليه ايران نيز نقش دارد. اخيرا جمهوري اسلامي ايران در جزيره ابوموسي پايگاه نظامي دايره كرده كه با اعتراض اماراتي‌ها مواجه شده است.    

از سوي ديگر در حالي كه به نظر مي‌رسد اين روزها موضوع ترور سفير عربستان در امريكا كه سال گذشته ميلادي واشنگتن ادعايي بر سر آن مطرح كرده بود به حاشيه رفته، عربستان اعلام كرده است كه بر سر اين موضوع نيز شكايتي را از سپاه پاسداران به دادگاه بين‌المللي جنايت‌هاي جنگي ارائه خواهد كرد.  

عربستان همچنين ايران را متهم مي‌كند كه در تظاهرات مردمي بحرين دست دارد و مردم اين كشور عموما شيعه را عليه حاكميت سني تحريك مي‌كند. اتهامي كه ايران همواره آن را رد كرده است.

تحليلگران بر اين اعتقادند كه با آغاز بهار عربي در كشورهاي عربي اسلامي عربستان در ميدان رقابت از سير حوادث عقب مانده است در حالي كه حضور ايران در اين ميدان پرمنفعت بسيار پررنگ بوده است و اكنون رياض از اين مي‌ترسد كه تهران گوي سبقت را از آن بربايد و نتواند در برابر ايران كاري از پيش ببرد. حضور موثر ايران در يمن و تمايلاتي كه جريان‌هاي مختلف يمني به ايران پيدا كرده‌اند، شكستي كه عربستاني‌ها در تلاش براي سقوط بشار اسد در سوريه متحمل شده‌اند و همچنين برتري‌اي كه حزب الله در لبنان يافته به گونه‌اي كه عربستاني‌ها مجبور شده‌اند عرصه را براي يكه‌تازي حزب الله رها كنند، همگي سبب شده است تا عربستان احساس كند كه در رقابت با ايران در تحولات عربي و خاورميانه عقب مانده است.

كارشناسان نظامي مي‌گويند كه بعيد است تهران و رياض عليه يكديگر وارد شوند، اما قدرت نظامي و سياسي ايران در منطقه خليج فارس روز به روز در حال افزايش است و اين مساله خواه ناخواه تنش‌هاي سياسي ميان تهران با پايتخت‌هاي عربي كشورهاي حاشيه خليج فارس از جمله رياض ايجاد مي‌كند. آنها پيش‌بيني مي‌كنند كه اين تنش‌ها تا قبل از رسيدن به مرز جنگ افزايش يابد اما پس از آن كشورهاي مختلف با تهران به تفاهم رسيده و از شدت تنش‌ها عيله يكديگر بكاهند. به خصوص كه برخي كشورهاي منطقه از جمله عمان، امارات و كويت مصالح خود را در گرو بهبود روابط با ايران مي‌بينند.

تهيه كننده: تحريريه ديپلماسي ايراني

کلید واژه ها: عربستان کویت ايران و عربستان ايران و كويت


نظر شما :