حملاتی که معادله را تغییر نمی‌دهد

اقدام نظامی انگلیس علیه داعش؛ خبر خوب؟

۱۴ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۴۴۴۳ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا می‌نویسد: مزیت استفاده از جنگنده‌های انگلیسی که از پایگاه قبرس به پرواز در می‌آیند، کاهش وابستگی آمریکا به ترکیه برای استفاده از پایگاه‌های این کشور است.
اقدام نظامی انگلیس علیه داعش؛ خبر خوب؟

دیپلماسی ایرانی: رای اکثریت مجلس عوام انگلیس به اقدام نظامی علیه گروه تروریستی داعش- به ویژه در قالب حملات هوایی- خبری خوشایند است. بمباران هوایی داعش، این گروه را در لاک دفاعی فرو می برد و توانایی مالی آن را که با فروش نفت تامین می شود، کاهش می دهد. مزیت دیگر استفاده از جنگنده های انگلیسی که از پایگاه قبرس به پرواز در می آیند، کاهش وابستگی آمریکا به ترکیه برای استفاده از پایگاه های این کشور است. از آنجایی که رجب طیب اردوغان به دشمنی با کردها می پردازد و از قدرت خود برای ممانعت از پیوستن نیروهای جدید به داعش استفاده نمی کند، این مساله می تواند فرصت خوبی باشد که به اردوغان نشان بدهد فاصله گرفتن از آن ممکن است.

اما در این زمینه آینده نگری را نباید از دست داد. استقبال از این رای بیش از آن که ایجابی باشد، جنبه سلبی دارد. به عبارتی استقبال از این رای بیشتر از آنکه به خاطر اقداماتی باشد که به موجب این رای مجاز شمرده شده، به خاطر اقداماتی است که این رای، بریتانیا را از آنها دور می کند.

این رای و اقداماتی که انگلیس از آنها بر حذر داشته شده، نمونه دیگری از عدم تمایل این کشور به درگیری نظامی در امور جهان است. پیش از این نیز دیوید کامرون با رای منفی پارلمان برای استفاده از ابزار نظامی علیه بشار اسد به دلیل کاربرد تسلیحات شیمیایی مواجه شده بود. رای پارلمان انگلیس در آن زمان تردیدهای اوباما را در مورد خط قرمز تعیینی خود در سوریه، که همانا استفاده از تسلیحات شیمیایی بود، تقویت کرد. به مرور زمان مشخص شد که تغییر دیدگاه اوباما و غفلت وی چه هزینه های گزافی داشته است؛ وضعیت سوریه و منطقه خاورمیانه به مراتب وخیم تر شده و اعتبار ایالات متحده نیز به چالش کشیده شد.

رایی مشابه در پارلمان انگلیس که استفاده از ابزار نظامی را منع می کند، می تواند به مصیبتی مشابه منجر شود. با در نظر گرفتن بحران مهاجرت در آلمان و حوادث تروریستی 13 نوامبر در پاریس، این سوال پیش می آید که آیا انگیس خود را متعهد به ایستادن در کنار همسایگان خود می داند یا خیر؟ این سوال و سوالات مشابه می تواند انگیزه کشورهای اتحادیه اروپا را برای تامین شروط مطرح شده از سوی انگلیس، برای باقی ماندن در اتحادیه کاهش دهد.

عدم تمایل انگلیس برای ورود به بحران سوریه می تواند سوالات مشابه را در واشنگتن مطرح و رابطه ویژه و مطمئن انگلیس- آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد.

شکست دولت انگلیس در ارتقای اقدامات دولت برای مبارزه با داعش می تواند منجر به تقویت تبلیغات این گروه شود. حملات هوایی علیه این گروه، هر چقدر هم که شدید باشد، نمی تواند موقعیت نظامی را تغییر بدهد. برای بازپس گیری سرزمین های از دست رفته، استفاده از نیروهای زمینی اجتناب ناپذیر است. افزون بر این، تمایل انگلیس به اعزام نیروهای ویژه که بتوانند در کنار نیروهای ویژه آمریکایی و سایر کشورها وارد عملیات شوند، به مراتب مهم تر از حملات هوایی جنگنده های انگلیسی است. هر چه تعداد این نیروهای ویژه بیشتر باشد، سریع تر می شود به شرکای قابل اعتماد و کافی در جبهه زمینی برای مبارزه با داعش دست پیدا کرد.

این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که حملات هوایی تاثیری بر انتقال قدرت نخواهد گذاشت. مذاکرات وین تنها در صورتی به نتیجه می رسد که ایران و روسیه درک کنند که حمایت آنها از بشار اسد خلاف منافع آنهاست و حملات هوایی انگلیس هر چه قدر هم به لحاظ کمی زیاد باشد، نمی تواند این معادله را تغییر دهد.

منبع: فایننشال تایمز / ترجمهتحریریه دیپلماسی ایرانی/۲۵

کلید واژه ها: این رای انگلیس داعش ریچارد هاس


نظر شما :