پیام مسکو به واشنگتن:

بدون روسیه آزادسازی رقه ممکن نیست

۱۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۹۶۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
روسیه پیشنهاد داده بود که در عملیات حمله به شهر رقه به فرماندهی ایالات متحده مشارکت داشته باشد اما هیچ واکنشی از سوی واشنگتن به این پیشنهاد داده نشد.
بدون روسیه آزادسازی رقه ممکن نیست

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد روسیه حاضر نشده است رهبری ایالات متحده را در بازپس گیری رقه از داعش بدون این که کرملین نقشی در آن داشته باشد، بپذیرد. برای همین نیروهای سوری را ترغیب کرد که فرماندهی حمله زمینی به مرزهای اطراف شهر را با حمایت نیروی هوایی روسیه بر عهده بگیرند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه در این باره می گوید: «نیروهای حکومت با همکاری نیروهای مبارز وفادار به خود که مسکو آنها را آموزش داده است و به نیروهای "شاهین های صحرا" معروف شده اند با حمایت هوایی روسیه روز شنبه توانستند وارد مرزهای اداری استان رقه در شمال کشور شوند.»

روسیه پیشنهاد داده بود که در عملیات حمله به شهر رقه به فرماندهی ایالات متحده مشارکت داشته باشد اما هیچ واکنشی از سوی واشنگتن به این پیشنهاد داده نشد. امریکا بر روی مشارکت "نیروهای دموکراتیک سوریه" که مورد حمایتش هستند، حساب کرده است.

خبرگزاری اینترفکس روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه هفته گذشته گفته بود که "مسکو آماده هماهنگی با پیمان تحت فرماندهی ایالات متحده در سوریه برای بیرون راندن داعش از رقه است."

ناظران می گویند که مسکو نمی خواهد برگه های مختلف خود را در پرونده سوریه از دست بدهد از جمله در جنگ با داعش، برای همین ورودش به جنگ رقه این پیام را مستقیما به امریکا می دهد که هیچ عملیاتی بدون مشارکت و حمایت روسیه موفق نخواهد بود.

روسیه همواره خواسته است که اولویت جنگ با مجموعه های تندرو به ویژه جبهه النصره باشد و بر ضرورت دور ماندن مخالفان سوری از شاخه های القاعده در سوریه تاکید داشته است اما ایالات متحده که پیشنهاد رهبری روند حل سیاسی در سوریه را به روس ها داده است، همچنان آمادگی کوتاه آمدن از فرماندهی جنگ علیه داعش را ندارد.

نیروهای وابسته به حکومت سوریه روز پنج شنبه هفته گذشته به منطقه اثریا در قسمت شمالی ریف حماه حمله کردند که در پی آن 26 نفر از عناصر داعش کشته شدند. از میان نیروهای ارتش سوریه و مبارزان وفادار به آن نیز 9 نفر کشته شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه گزارش می دهد که هدف نخست حمله به استان رقه، بازپس گیری شهر طبقه واقع بر سواحل غربی دریاچه فرات، غرب شهر رقه است که در مجاورت آن یک فرودگاه نظامی و یک زندان واقع شده که تحت کنترل داعش است. اثریا در حدود یک صد کیلومتری جنوب غرب طبقه واقع شده که 50 کیلومتر از شهر رقه، مرکز استان رقه فاصله دارد. بنا به این گزارش نیروهای ارتش سوریه در حال حاضر چیزی کمتر از 40 کیلومتر از شهر طبقه فاصله دارند. داعش این شهر را در اوت 2014 به اشغال خود در آورد که بعد از آن 160 سرباز سوری را اعدام کرد.  

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه رقه سوریه امریکا


نظر شما :