ناتو و آمريکا از طرح پوتين استقبال نکردند

۱۶ آبان ۱۳۸۶ | ۲۲:۱۴ کد : ۱۹۷ اخبار اصلی
روسیه به آمریکا پیشنهاد استفاده مشترک از تاسیسات رادار در جمهورى آذربایجان را ارايه کرده اما دبير کل ناتو و آمريکا واکنش سردى به اين پيشنهاد داشته اند.

کاندوليزا رايس، وزیر امور خارجه آمریکا در ژايان اجلاس يه روزه گروه هشت در آلمان گفته که کشورش به طرحهای خود برای استقرار سپر موشکی در اروپا با وجود پیشنهاد روسیه برای استقرار آن درخارج از این منطقه، ادامه خواهد داد.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه هفتم ژوئن در نشست گروه هشت ( هشت کشور بزرگ صنعتی جهان) به منظور کاهش تنشها بین مسکو و واشنگتن بر سر طرح استقرار سپر موشکی آمریکا در شرق اروپا به " جرج بوش" همتای آمریکایی خود پیشنهاد استفاده مشترک از تاسیسات رادار در آذربایجان را ارائه کرد؛ وی در ادامه پیشنهاد استقرار سپر موشکی در ترکیه یا عراق را به آمریکا ارائه کرد.

خانم رایس" در گفتگو با خبرگزاری آمريکايى آسوشیتدپرس گفته که با این وجود، پیشنهاد " ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه برای استفاده مشترک از سیستمهای رادار در آذربایجان ارزش بررسی حتی در زمانی را دارد که مذاکرات درباره سپر موشکی با لهستان و جمهوری چک ادامه می یابد.  به گفته وى این ایده ای است که تاکنون بررسی نشده و آمريکا باید بررسى کند که آیا آذربایجان در چارچوب دفاع موشکی معنی می دهد یا نه.

 

وزير خارجه آمريکا گفته  کسی سایتها را برای دفاع موشکی بدون مقدمه و بدون پیش بینی انتخاب نمی کند؛ این علم هندسه و جغرافی است که می گوید چطور یک موشک را رهگیری کنید.

 

در همين حال و پيش از وزير خارجه آمريکا، دبیرکل ناتو در مورد کارآیی استفاده از تجهیزات راداری جمهوری آذربایجان در طرح دفاع ضدموشکی مشترک آمریکا و روسیه ابراز تردید کرده بود.یاپ دی هوپ شفر، دبیرکل پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - با اشاره به پیشنهاد استقرار تاسیسات راداری جمهوری آذربایجان به عنوان بخشی از سیستم مشترک دفاع ضد موشکی آمریکا و روسیه در جمهوری آذربایجان، چنین طرحی را فاقد کارآیی در حفاظت اروپا در برابر حملات موشکی توصیف کرد.

 

این پیشنهاد از سوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، به عنوان راهی برای حل اختلاف نظر با آمریکا در مورد تحت پوشش قرار دادن اروپا تحت سیستم دفاع ضد موشکی ایالات متحده مطرح شده است.

 

به ادعاى آقای هوپ شفر، تاسیسات راداری مستقر در جمهوری آذربایجان نمی تواند به طور موثر موشک های پرتاب شده از سوی ایران و کره شمالی را ردگیری کند. على لاريجانى دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران پيش از اين استقرار سيستم دفاع ضد موشکى آمريکا در جمهورى چک به دليل پيشگيرى از پرتاب موشک از سوى ايران به اروپا، جوک سال توصيف کرده بود.

 

دبير کل ناتو مى گويد که تاسیسات راداری جمهوری آذربایجان بیش از آن به ایران و کره شمالی نزدیک است که بتواند موشک های پرتاب شده از سوی این دو کشور به سوی اروپا را به شکلی موثر ردگیری کند.

 

اظهارات دبیرکل ناتو پس از آن انتشار می یابد که رییس جمهوری روسیه در جریان اجلاس سران کشورهای گروه 8 در واکنش نسبت به پیشنهاد رییس جمهوری آمریکا برای همکاری دو کشور برای دفاع ضدموشکی از اروپا، استفاده از تاسیسات ردگیری راداری در آذربایجان را پیشنهاد کرد.

 

جورج بوش این پیشنهاد را جالب توصیف کرده و مقامات دولتی آمریکا گفته اند که آن را بررسی خواهند کرد. آقای پوتین گفته که نظر خود را با رییس جمهوری آذربایجان مطرح و نظر مساعد او را جلب کرده است.

 

المار محمدیاروف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز نسبت به آغاز مشورت برای اجرای این طرح ابراز آمادگی کرده است. آقای محمدیاروف گفته است که این طرح باعث تقویت ثبات و امنیت منطقه ای خواهد شد.

 

مذاکرات ایالات متحده با لهستان و جمهوری چک برای ایجاد تاسیساتی در این دو کشور برای ردگیری و انهدام موشک های پرتاب شده به سوی اروپا با اعتراض شدید روسیه مواجه شده بود. با اين همه وزیر امورخارجه آمریکا نيز ایده ولاديمير پوتین را نرم شدن موضع سخت مسکو در برابر این طرح دانسته و گفته این ایده می تواند مثبت باشد اما  واشنگتن آن چیزی را انجام خواهد داد که برای برخورد با مشکلات امنیتی تحمیل شده از سوی رژیمهای یاغی همچون کره شمالی  مناسب می بیند.

 

 

به گفته وزير خارجه آمريکا، واشنگتن به مذاکرات خود با جمهوری چک و لهستان ادامه خواهد داد و می خواهیم این کار را انجام دهیم." ما کاری را انجام خواهیم داد که از نقطه نظر برخورد با مشکل ، که یک مشکل امنیتی واقعی است، بهترین است. این یک مشکل امنیتی ساختگی نیست."

 

 

 

آمریکا در ماه ژانویه سال ميلادى جارى به دو کشور لهستان و جمهوری چک که پیشتر از اقمار اتحاد جماهيرشوروی بودند و در حال حاضر از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو هستند، پیشنهاد داد تا یک سامانه دفاع ضد موشکی شامل 10 موشک رهگیر در لهستان و یک سیستم راداری را در خاک آنها مستقر کند.

 

رییس جمهوری روسیه گسترش سپر دفاع ضد موشکی آمریکا به شرق اروپا را خطری برای کشور خود دانسته و آن را به عنوان اقدامی برای آغاز دور جدیدی از مسابقه تسلیحاتی محکوم کرده بود.

 

پیشنهاد رییس جمهوری روسیه برای استفاده از تاسیسات راداری جمهوری آذربایجان به عنوان بخشی از سیستم مشترک دفاع ضد موشکی از اروپا واکنشی نسبت به این نظر رییس جمهوری آمریکا بوده است.

در حال حاضر، تاسیسات ردیابی راداری که در زمان شوروی سابق در جمهوری آذربایجان نصب شده، به صورت اجاره در اختیار روسیه قرار دارد.

 

اما آقای بوش پس از ملاقات با آقای پوتین در حاشیه این اجلاس گفت گفتگوهای دو مقام در مورد سپر دفاع موشکی سازنده بوده است. ولاديميرپوتین به خبرنگاران گفته است که اگر آمریکا و روسیه به طور شفاف در مورد دفاع موشکی با یکدیگر همکاری کنند هیچ یک از طرفین مشکلی نخواهد داشت.

 

رییس جمهور آمریکا پیش از اجلاس گروه هشت در مورد نزاع دو کشور بر سر سیستم دفاع موشکی از لحنی آشتی جویانه استفاده کرد و گفت "روسیه به اروپا حمله نخواهد کرد. روسیه دشمن ما نیست و نیازی به واکنش نظامی نیست زیرا ما با روسیه در جنگ نیستیم. روسیه یک تهدید نیست."

 

وی همچنین تلاش کرد انتقادهای چند روز قبل خود از وضعیت دموکراسی در روسیه را تخفیف دهد و گفت  "جامعه روسیه از دوران شوروی سابق راه درازی را طی کرده است."

 

رییس جمهور روسیه روز یکشنبه سوم ژوئن در گفتگویی با روزنامه ایتالیایی کوریرا دلا سرا گفته بود طرح آمریکا برای گسترش سیستم موشکی موجب مسابقه تسلیحاتی جدیدی خواهد شد اما در آن صورت، روسیه مسئول نخواهد بود، چون آمریکا این مسئله را شروع کرده است.

به هر ترتيب واکنش پر ابهام وزير خارجه آمريکا و در ادامه پاسخ رييس جمهور اين کشور به همتاى روسى اش که تنها به جهت آرام کردن فضاى متشنج ميان مسکو و واشنگتن به نظر مى رسيد و همچنين رد استقرار سيستم دفاع ضد موشکى در جمهورى آذربايجان از سوى دبير کل ناتو، احتمال جدى شدن پيشنهاد ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه را به شدت کمرنگ مى کند.


نظر شما :