دیدار عضو خاندان حاکم قطر با ملک سلمان

۲۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۴۸ کد : ۱۹۷۱۰۳۳ سرخط اخبار
عربستان و سه متحد دیگر اش پس از آنگه نتوانستند اراده خود را بر قطر تحمیل کنند، اکنون به دنبال ایجاد شکاف درون خاندان حاکم بر قطر هستند. مسئله ای که باعث ایجاد جنجال های زیادی در قطر شده است.
 
به گزارش تابناک، به دنبال سفر یکی از اعضای خاندان حاکم بر قطر به عربستان و دیدارش با ملک سلمان، جنجال گسترده ای میان قطری های حامی و مخالف این اقدام بپا شده است. مسئله ای که برخی ناظران آن را کودتای نرم در هیات حاکمه قطر تلقی کرده اند.
 
در همین راستا، عبدالله بن علی آل ثانی، از اعضای خاندان حاکم در قطر امروز (یکشنبه) از دلایل سفرش به عربستان و دیدارش با محمد بن سلمان ولیعهد و ملک سلمان پادشاه عربستان پرده برداشت.
 
 وی در توئیتی نوشت که طرح اخیرش برای سفر به عربستان با هدف حل و فصل مسئله حجاج قطری و تسهیل سفر قطری ها به عربستان برای دیدار با نزدیکانشان و رسیدگی به املاک خود در آنجا صورت می گیرد.
 
 عبدالله بن علی آل ثانی گفت: من هیچ گونه مسئله شخصی را با ملک سلمان یا ولیعهد عربستان در میان نگذاشتم و هدف اصلی من تسهیل ورود حجاج قطری به عربستان بود. من پاسخ میانجیگری ام برای قطری ها را از ولیعهد گرفتم و ملک سلمان هم فورا دستور تأسیس اتاق عملیات ویژه برای خدمت به مردم قطر داد.
 
بعد از میانجیگری عبدالله بن علی عربستان به قطری ها اجازه داد تا به صورت زمینی وارد عربستان شوند. به گفته منابع مطلع، عربستان به قطری ها اجازه داده که مناسک حج را بدون داشتن مجوز اینترنتی بجا آورند و کسانی که می خواهند از طریق هوایی به زیارت حج بروند از بلیط مجانی به حساب ملک سلمان استفاده کنند.
 
 عبدالله بن علی آل ثانی با ملک سلمان در مقر اقامتش در شهر طنجه مراکش دیدار کرده بود. او که از خاندان حاکم در قطر است مورد استقبال گرم رهبران عربستان قرار گرفت. ملک سلمان در دیدار با آل ثانی بر عمیق روابط «برادرانه و تاریخی» میان مردم دو کشور تأکید کرد.
 
به گفته رسانه ها وی در میانجیگری برای بازگشایی گذرگاه زمینی سلوی میان عربستان و قطر موفق شده است.
 
از سوی دیگر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر اعلام کرد که سفر عبدالله بن علی به دلایل شخصی بوده است.
 
در همین راستا نیز به محض اینکه عبدالله بن علی آل ثانی دلایل سفرش را اعلام کرد بیش از 240 هزار کاربر به حساب عبدالله بن علی پیوستند و از او قدردانی کردند.
 
اما برخی قطری ها نیز هشتگ «بیعت با تمیم» را به راه انداختند و مخالفتشان را با سفر شاهزاده قطری به عربستان اعلام کردند. توئیت های کاربران شامل تهدید ضمنی عبدالله بن علی نیز بود.
 
دو سناریو در این زمینه وجود دارد؛
 
نخست انکه، سفر این عضو خاندان حاکم بر قطر با هماهنگی دولت قطر انجام شده و ممکن است دولت قطر بخواهد به صورت مستقیم اما در پشت پرده و به صورت پنهانی با عربستان برای حل بحران خود با چهار کشور عربی مذاکره و رایزنی کند. 
 
دوم و بدبینانه اینکه، عبدالله بن علی بدون خواست و هماهنگی با دولت قطر با ملک سلمان دیدار کرده است. این بدین معناست که قرار است شکاف جدی و مهمی در هیات حاکمه قطر به وجود بیاید. شکافی که از یک سوی می تواند باعث عقب نشینی قطر از مواضع اش شود و از سوی دیگر ممکن است باعث ایجاد یک دولت موازی و یا حتی کودتا در این کشور شود.
 
نکته مهم در درباره ی عبدالله بن علی این است که گفته شده که او یکی از اعضای خاندان حاکم در قطر است؛ اما هیچ گونه مسؤولیت رسمی در دولت این کشور ندارد. پدر بزرگ او (شیخ عبدالله بن جاسم الثانی) سومین حاکم قطر بود . پدرش نیز چهارمین و برادرش، پنجمین حاکمان این کشور به شمار می آیند. 
 
بنابراین می توان گفت او اگرچه جزوی از خاندان حاکم قطر است اما او و خانواده اش از ساختار قطر در قطر دور هستند و به همین جهت انگیزه لازم برای هر گونه اقدام علیه خانواده حاکم را دارد.

کلید واژه ها: قطر ملک سلمان آل ثانی


نظر شما :