از توصیه عربستانی ها تا عصبانیت رئیس جمهور لبنان

العرب اسرار استعفای حریری را بر ملا کرد

۱۵ آبان ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۷۳۰۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه گفتند که حریری قصد نداشت در ریاض استعفا دهد اما عربستانی ها به او توصیه کردند که دولتش نمی تواند تا آخر در مسیر توافقی که بر اساس آن ایجاد شده است، باقی بماند.
العرب اسرار استعفای حریری را بر ملا کرد

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه سیاسی لبنانی ادعا کردند که ایران سعد حریری را به استعفا از سمت نخست وزیری ترغیب کرده است. به ادعای آنها ترغیب به استعفای سعد حریری در پاسخ به استراتژی جدید امریکا در خاورمیانه بوده است. حریری در بیانیه استعفای خود ادعا کرد طرحی برای ترور او وجود داشته است و فضای حاکم بر لبنان به فضای سیاسی دوران ترور پدرش شباهت بسیاری دارد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، حریری 24 ساعت بعد از دیدار با علی اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در بیروت استعفای خود را از ریاض اعلام کرد. استعفای حریری از ریاض انتقادات بسیاری را متوجه او کرد، سایت النشره گزارش داد که استعفای حریری از ریاض و شیوه او که شفاهی و تلفنی بدون نوشتن نامه که روال قانونی استعفای نخست وزیر در لبنان است، از سمتش استعفا داد باعث عصبانیت میشل عون، رئیس جمهوری لبنان شده است. حتی برخی از اعضای جریان المستقبل نیز از این تصمیم او شوکه شدند و به نوعی از او تبری جستند. شبکه العربیه به نقل از منابع آگاه که نامی از آنها به میان نیاورد ادعا کرد که ترور حریری چند روز قبل در بیروت ناکام ماند. به ادعای العربیه: «طراحان ترور حریری در جریان حرکت هواپیمای او برج های مراقبت را از کار انداختند تا بتوانند او را ترور کنند.» اما این اتفاق در آخر نیفتاد.

به گفته این منابع ولایتی از حریری دعوت کرده است که به خطوط مورد تایید ایران پایبند باشد و علیه آن چیزی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در 13 اکتبر علیه ایران و در جریان اعلام عدم پایبندی ایران به برجام بیان داشت، موضع بگیرد. ترامپ در آن سخنرانی فهرست بلند بالایی از اتهامات خود به ایران مطرح کرد و از انفجار مقر نیروهای مارینز در نزدیکی فرودگاه بیروت در 23 اکتبر 1983 اتهامات خود علیه ایران را آغاز کرد تا به دوران اخیر رسید.

منابع آگاه سیاسی می گویند که حریری بلافاصله بعد از دیدار با ولایتی در کاخ نخست وزیری به فرودگاه رفت و از آن جا بنا به برنامه ای از پیش تعیین شده راهی عربستان شد تا با امیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کند. در این سفر بنا بود مذاکراتی که در هفته گذشته در ریاض با ولیعهد عربستان داشت را دنبال کند.

کارشناسان سیاسی امور لبنان گفتند که در بیانیه استعفای حریری از ریاض دو نکته مشهود بوده است. نخست این که وی تلاش کرده است وانمود کند که فضای حاکم بر کشور شباهت بسیاری به فضای دوران ترور پدرش، رفیق حریری در فوریه 2005 دارد. و نکته دوم این که وی تلاش کرده است این پیام را بدهد که اراده ای عربی برای پایان دادن به تسلط ایران بر لبنان وجود دارد. عبارتی که حریری در بیانیه خود به کار برد و گفت: «دست های ایران قطع خواهد شد» تاکید بر این نکته دارد.

منابع سیاسی گفتند که نزدیک ترین افراد به حریری از استعفای او شوکه شدند، به خصوص که وی هفته گذشته در فضایی کاملا ایجابی از سفر خود به عربستان به لبنان بازگشته بود. شاهد این ادعا دعوت او از تیم کاری پیرامونش بعد از مراجعت از عربستان بود که به آنها گفته بود خود را آماده مرحله جدیدی کنند تا با حمایت عربستان و با پوشش جامعه جهانی لبنان بتواند از مشکلات خود به سلامت عبور کند. اما این منابع گفتند آن چه باعث شد حریری تصمیم به استعفا بگیرد چیزی است که او از ولایتی شنید. ولایتی در اظهاراتش از دو واژه «نرمش» و «رهایی» استفاده کرد که حریری این گونه برداشت که وی می گوید لبنان نمی تواند خارج از دایره نفوذ منطقه ای ایران که در حال حاضر به طور مستقیم رویاروی ایالات متحده ایستاده است، قرار بگیرد.   

این منابع همچنین گفتند که حریری قصد نداشت در ریاض استعفا دهد اما عربستانی ها به او توصیه کردند که دولتش نمی تواند تا آخر در مسیر توافقی که بر اساس آن ایجاد شده است، باقی بماند. این توافق شانس حمایت عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را داشت که به گفته آنها از حریری خواسته بودند که نیات حقیقی ایران و حزب الله را با قبول پست نخست وزیری و تشکیل دولت با مشارکت حزب الله امتحان کند. بر اساس این توافق بود که میشل عون، نامزد حزب الله، رئیس جمهور شد و حریری به نخست وزیری رسید. اطرافیان حریری مدعی هستند که فشارهایی که از سوی حزب الله و پشت سر آن ایران به رئیس جمهور و اطرافیان او وارد می شد سبب شد تا حریری خود را در معرض تهدید ببیند، برای همین تصمیم گرفت از جایی امن که همان ریاض باشد از سمت خود استعفا دهد. استعفای حریری که مطابق با سناریوی عربستان پیش رفته، بازتاب گسترده ای در ایران و همچنین در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا داشته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: علی اکبر ولایتی سعد حریری استعفای سعد حریری لبنان عربستان جمهوری اسلامی ایران


نظر شما :