بحران غزه و احتمال گسترش آن در خاورمیانه

مقابله محلی، واکنش منطقه‌ای

۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۹۷۵۸۱۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
مرگ سامور مقدمه‌ای بر آن چیزی بود که اتفاق افتاد. همانطور که فلسطینی‌ها وعده عزارداری در روز شنبه را می‌دادند هر دو سو بالا گرفتن درگیری‌ها را در هفته‌های پیش رو هشدار دادند.
مقابله محلی، واکنش منطقه‌ای

نویسنده: سیمون تیسدال

دیپلماسی ایرانی: کشته ها و زخمی های به جا مانده از فلسطینی ها؛ سربازان اسرائیلی قبل از اینکه اعتراضات در مرز نوار غره حتی آغاز شود حملات خود را آغاز کردند. وزیر بهداشت فلسطین گفت عمر سامور یک کشاورز 31 ساله فلسطینی اوایل روز صبح جمعه درحالی که در زمین اش در نزدیکی خان یونس کار می کرد کشته شد. یک کشاورز دیگر نیز زخمی شد. ارتش اسرائیل تایید کرد که تانک های این کشور به سمت «افراد مشکوک» در نزدیکی مرز شلیک کردند.

مرگ سامور مقدمه ای بر آن چیزی بود که اتفاق افتاد. همانطور که فلسطینی ها وعده عزارداری در روز شنبه را می دادند هر دو سو بالا گرفتن درگیری ها را در هفته های پیش رو هشدار دادند. اما سوال بزرگ تر مربوط به منطقه می شود. آیا این خشونت ها و حملات وحشیانه اسرائیل باعث ایجاد بحرانی گسترده تر در لبنان، سوریه و ایران خواهد شد؟

فقدان یک روند صلح معتبر مطابق آخرین رویارویی ها همانطور که در سال 2000 و سپس در سال 2014 شاهد بودیم، به یک درگیری منجر خواهد شد. بار دیگر حماس و حامیان آن در غزه، توسط اسرائیلی ها و مصری ها محاصره شده اند و فتح، رقیب آنها در کرانه باختری از اعتراض جمعی از شهروندان برای پایان دادن به انزوای خود استفاده می کند. بار دیگر رهبران راست گرای اسرائیل، نمی توانند یا نمی خواهند که راه حل دو کشور را به اجرا دربیاورند و این ناتوانی را باید با ضعف و کمبود بینش آنها در استفاده از نادرست از زور ترکیب کرد.

تفاوت خطرناک هم اکنون با پس زمینه و زمان لازم ترکیب شده است. روز جمعه آغاز اعتراضات شش هفته ای بود که به مناسبت هفتادمین سالگرد روز نکبت آغاز شد. روزی به معنای فاجعه که اعراب آن را پس از اعلام استقلال اسرائیل در 14می 1948 نامگذاری کردند. ایالات متحده همچنان درخواست انتقال سفارت به بیت المقدس را دنبال می کند و این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته است درحالی که ادعاهای فلسطین را نادیدده می گیرد. به طور خلاصه، فصل بهار نقطه آغاز فوران درگیری ها خواهد بود.

سابقه های تاریخی نشان می دهد که مقابله های محلی منجر به واکنش های منفی منطقه ای خواهد شد. لبنان بزرگ ترین نگرانی است جایی که حزب الله دشمن قسم خورده اسرائیل و متحد نزدیک ایران، نیروی سیاسی و نظامی غالب است. برای ژنرال های اسرائیلی ذخیره در حدود 130هزار موشک کوتاه برد، میان برد و بلندپرواز و 50 هزار جنگنده که در جنگ سوریه نیز حضور داشتند، بزرگ ترین تهدید است.

اگر خشونت های غزه ادامه پیدا کرده و گسترش یابد، می توان انتظار داشت که گروه های تندرو حزب الله برای مداخله تلاش کنند. رهبران ایران بارها و بارها هشدار دادند برخلاف جنگ لبنان در سال 2006، در هرجنگی به طور مستقیم به حزب الله کمک خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو بارها در میان رهبران کشورها از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمور روسیه بارها اشاره کرده که تلاش های ایران برای حضور نظامی دائمی در سوریه و لبنان خط قرمز اسرائیل است. نتانیاهو برای اثبات حرف خود اخیرا هواپیمای بدون سرنشیتن ایرانی سرنگون شده در مرزهای اسرائیل را شاهد گرفته است.

توازن پیشین به هم خورده است. شورای امنیت سازمان ملل دیگر کاربرد ندارد. در جلسه فوق العاده روز شنبه برای بحث درباره غزه حتی یک بیانیه مشترک نیز به تصویب نرسید. عربستان سعودی به دنبال طرح صلح خود است که عملا به سود اسرائیل و ضد ایرانی است. برخلاف آنها در مصر سیسی بیشتر در مورد جهادی ها وسواس دارد نه درباره عدالت.

درخواست از آمریکا برای عمل کردن به عنوان یک میانجی صادق در عمل تلف کردن وقت است. در این موضوع دونالد ترامپ به مانند حزبش ترجیح می دهد که خود را به نفهمی بزند. او به دنبال التهابی دیگر برای منطقه است: از بین بردن توافق هسته ای که می تواند امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه را برهم بزند.

منبع: گاردین/ مترجم: روزبه آرش  

کلید واژه ها: غزه اسرائیل دونالد ترامپ فلسطین خاورمیانه


نظر شما :