جایی برای اتحاد وجود ندارد

با تحریم ایران ترامپ از اروپایی‌ها احمق ساخت

۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۷۶۹۰۸ اروپا ترجمه برگزیده
اتحادیه اروپا امضای خود را پای این قرارداد زده و این قرارداد را یک پیروزی مهم دیپلماتیک محسوب کرده‌اند. خروج ترامپ از این قرارداد به معنی ضربه خوردن اعتبار اروپا و توهین به وضعیت دیپلماتیک این اتحادیه است.
با تحریم ایران ترامپ از اروپایی‌ها احمق ساخت

نویسنده: جان لفلند

دیپلماسی ایرانی: حملات رهبران اروپایی به دونالد ترامپ روزبه روز در حال افزایش است و تندتر می شود. ایالات متحده اعلام کرده است که توافق هسته ای با ایران را پاره کرده و تحریم ها را علیه شرکت های اروپایی که با ایران تجارت کنند، اعمال می کند. وزیر دارایی فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورهای اروپایی از اینکه ایالات متحده مانند رعیت با آنها رفتار کند، امتناع خواهند کرد.

امانوئل ماکرون ایالات متحده را به اخاذی متهم کرد و دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی این سوال را مطرح کرد که با دوستانی مانند ترامپ چه کسی به دشمن احتیاج دارد؟ دعوا زمانی بالاتر گرفت که رئیس غول نفتی فرانسوی توتال اعلام کرد که از یک قرارداد چند میلیارد دلاری گازی با ایران بیرون خواهد آمد مگر اینکه دیپلماسی اروپایی بتواند در خارج کردن شرکت های اروپایی در تحریم ها موفق عمل کند. دیگر شرکت های اروپایی از جمله زیمنس و آلیانز نیز چنین خواسته ای را تکرار کرده و اعلام کردند تا زمانی که وضعیت مشخص نشود کار جدیدی را در ایران آغاز نخواهند کرد.

چنین اظهاراتی نشان می دهد که تصمیم ترامپ از لحاظ سیاسی، اقتصادی و ورای اینها به لحاظ ایدئولوژیک به مانند سیلی به صورت اروپایی ها بود. از نظر سیاسی، هم ماکرون و هم آنگلا مرکل سفرهای اختصاصی به واشنگتن ترتیب داند تا از ترامپ بخواهند تحریم ها را علیه ایران برقرار نکند. علاوه بر این اتحادیه اروپا امضای خود را پای این قرارداد زده و این قرارداد را یک پیروزی مهم دیپلماتیک محسوب کرده است. خروج ترامپ از این قرارداد به معنی ضربه خوردن اعتبار اروپا و توهین به وضعیت دیپلماتیک این اتحادیه است.

به لحاظ اقتصادی، شرکت های اروپایی سودهای زیادی را از دست می دهند چرا که از جریمه هایی که ایالات متحده وضع خواهد کرد می ترسند. به لحاظ ایدئولوژیک، اتحادیه اروپا تمام مشروعیت خود را در اعتماد به ادغام دولت ها در یک نهاد از دست خواهد داد چرا که هنوز در روابط بین الملل بر اساس زور تصمیم گرفته می شود. اعتقاد آنها به ایجاد سیستمی بین المللی مبتنی بر قوانین و توافقاات که مانع از بروز جدال می شود، نابود شده است. این عقیده در بین رهبران اروپایی بسیار مهم بود و حالا دونالد ترامپ کسی است که می خواهد افسار را به دست بگیرد و آنها را به جایی که می خواهد بکشاند.

اظهارات تند رهبران اروپایی ممکن است باعث شود که به سمت بازنگری اساسی در روابط خود با آتلانتیک شمالی پیش بروند. واقعیت این است که اروپا و رهبرانش در گوشه ای از رینگ در شرایطی سخت و دشوار گیر کرده اند و شاید غیرممکن باشد که خود را بیرون بکشند. اول اینکه ارتباطات اروپا و ایالات متحده مدتی طولانی در جریان است و آنها همچنین در ناتو بسیار به ایالات متحده وابسته هستند. در طول تاریخ فرمانده عالی و اصلی ناتو همواره آمریکا بوده است. دوم، رهبران اتحادیه اروپا تمام پل های رابطه با دیگر شرکای بالقوه به ویژه روسیه را سوزانده اند. روز جمعه آنگلا مرکل به روسیه سفر کرد اما تنها چند هفته پیش بود که بیش از نیمی از کشورهای اروپایی دیپلمات های روسی را اخراج کرده و دیگر کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا از جمله اوکراین و مونته نگرو را تشویق به انجام کاری مشابه کرده بودند. رابطه اروپا با روسیه بر سر جریان حمله سالزبری بیش از هر زمانی تیره و تار شده است.

چگونه ممکن است مرکل بتواند پوتین را متقاعد کند که برنامه هسته ای ایران را تحت کنترل داشته باشد آن هم زمانی که مرکل رسما فکر می کند که پوتین به طور مخفیانه از سلاح های شیمیایی برای ترور یک جاسوس در غرب بهره برده است؟ تنها چند هفته قبل بود که ایالات متحده به همراهی بریتانیا و فرانسه به سوریه حمله کردند بر اساس این تفکر که روسیه از حمله شیمیایی در دوما حمایت کرده است. آیا آنها انتظار دارند که توسط روس ها جدی گرفته شوند؟

سوم، چگونه ممکن است که رهبران اروپایی درباره تحریم های آمریکا علیه شرکت هایشان شکایت کنند زمانی که خودشان علیه شرکت های اروپایی تحریم هایی را وضع کرده و موجب اختلالات اقتصادی عمده در این کشور شده اند؟ کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سال 2011 تحریم های تنبیهی را علیه سوریه اعمال کرده اند و این یکی از بزرگ ترین تحریم ها بود که هدف و تاثیر آن در مختل کردن فعالیت های دولت سوریه از جمله توانایی تامین کالاهای عمومی به عنوان مثال کالاهای حوزه بهداشت بود.

برتیانیا، فرانسه و آلمان طرف های اروپایی امضا کننده برجام بودند که نزدیک به یک دهه هدف تغییر رژیم در ایران را دنبال می کردند. با چه حقی آنها معترض سیاست های دولت ترامپ با هدف تغییر رژیم در ایران هستند؟ اگر تمام این مسائل به اندازه کافی بد نباشد، اتحادیه اروپا در داخل خود نیز با مشکلاتی روبه روست. دونالد ترامپ با اشاره به این مسائل می گوید: «اروپا باید از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی متحد باشد چه ما با هم باشیم چه نباشیم.» اما اروپا اصلا در وضعیتی نیست که بتواند اتحادش را حفظ کند.  

حزب 5 ستاره در ایتالیا به پیروزی رسیده و خواهان پایان دادن به تحریم های اروپا عیله روسیه است. این اتفاقی غریب است که می تواند اتحاد شکننده اروپا را ضعیف تر از هر زمانی کند. اگر قدرت جدید در رم بخواهد به وعده هایش عمل کند، سقوط اتحادیه چندان دور نیست. به عبارت دیگر آنچه ترامپ انجام داده باعث شده است تا اروپایی ها به مانند احمق ها به نظر برسند. در این شرایط اروپا تمام تخم مرغ هایش را در یک سبد قرار داده ، سبدی که ترامپ آن را پس فرستاده است. در کنار هم بودن امکان پذیر نیست و در عوض همه چیز از جدایی حکایت دارد.  

منبع: آر تی/ مترجم: روزبه آرش

انتشار اولیه: شنبه 12 خرداد 1397 / انتشار مجدد: سه شنبه 29 خرداد 1397

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا شرکت های اروپایی رهبران اروپایی مرکل دونالد ترامپ امانوئل مکرون


( ۲ )

نظر شما :