تشر و نهیب امریکا بر سر اسرائیل در سفر بولتون به تل آویو

یا مراودات اقتصادی تل آویو و پکن منظم می شود یا خودمان منظمش می کنیم

۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۱۰۲۸ آمریکا آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
ر اساس آن چه از گفت وگوهای بولتون با مقامات اسرائیلی به بیرون درز کرده، وی به صراحت نگرانی ایالات متحده را از روابط اقتصادی اسرائیل با چین بیان داشته و نسبت به آن هشدار داده است.
یا مراودات اقتصادی تل آویو و پکن منظم می شود یا خودمان منظمش می کنیم

دیپلماسی ایرانی: اخبار به بیرون درز کرده از مذاکرات جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا با رهبران اسرائیل در تل آویو حاکی از آن است که هدف اصلی بولتون از این سفر هشدار به طرف اسرائیلی بر سر روابطش با چین است و موضوع سوریه و عقب نشینی نیروهای امریکایی از این کشور در وهله دوم قرار دارد. 
این در حالی است که طرف اسرائیلی تلاش می کرد در این دیدار امریکا را ترغیب کند که تسلط اسرائیل بر بلندی های جولان اشغالی را به رسمیت بشناسد. 

روزنامه یدیعوت احرونوت نوشت که بولتون به هر کشوری که در منطقه سفر می کند به آنها تاکید می کند که ایالات متحده از اسرائیل حمایت می کند و بر این باور است که حق دارد اسرائیل از خود دفاع کند و «بهتر است شما در مواضعتان تجدید نظر کنید.» به نوشته این روزنامه خواسته نتانیاهو از واشنگتن برای به رسمیت شناختن مالکیت اسرائیل بر بلندی های جولان چیز تازه ای نیست، او در هر دیدار با مقامات امریکایی این خواسته را مطرح می کند اما این بار او تلاش کرد در قبال عقب نشینی نیروهای امریکایی از سوریه امریکا این خواسته اش را برآورده کند. و حتی برای این که بولتون تردید در این باره کنار بگذارد، گفت که می تواند به همراه او به بلندی های جولان برود تا خودش ببیند و بفهمد که چرا ما از آن عقب نشینی نمی کنیم، و برایمان مهم است که کشورهای جهان مالکیت ما بر این بلندی ها را به رسمیت بشناسند. 

اما به نظر می رسد طرف امریکایی چندان گوشش به این چیزها بدهکار نبود و برایش اهمیت نداشت که طرف اسرائیلی چه چیزی را مطالبه می کند، بلکه بر اساس آن چه از گفت وگوهای بولتون با مقامات اسرائیلی به بیرون درز کرده، وی به صراحت نگرانی ایالات متحده را از روابط اقتصادی اسرائیل با چین بیان داشته و نسبت به آن هشدار داده است. به گونه ای که به نظر می رسد بیش از مساله سوریه، نگرانی از روابط اسرائیل با چین بوده که سبب شده است بولتون به تل آویو سفر کند. وی به نتانیاهو هشدار داده است که اسرائیل در حال گرمی روابط با دشمن امریکاست و امریکا دشمنی چین را خطرناک تر از روسیه می داند. 

در همین رابطه افرایم هلیفی، رئیس اسبق موساد در گفت وگو با رادیو ارتش اسرائیل گفت که با توجه به تشدید تنش ها در وهله های اخیر میان چین با ایالات متحده انتظار ندارد که روابط اسرائیل با چین عمیق شود. 

هلیفی گفت که نگرانی ایالات متحده از همکاری رو به گسترش اسرائیل با چین را درک می کند و آن را نگرانی واقعی می داند. وی گفت: «می شد از سال های قبل هم تنش میان واشنگتن با پکن را دید. ما در گذشته نسبت به این موضوع هشدار داده بودیم به ویژه زمانی که بنا شد چینی ها بندری مدرن در ایلات در ساحل دریای سرخ و راه آهنی در نقب بسازند.»

وی ضمن هشدار به دولت نتانیاهو گفت که این طرح ها فقط اقتصادی نیستند بلکه جنبه های استراتژیک نیز دارند و اگر به رفع نگرانی طرفی که از این بابت از سال ها پیش ابراز نگرانی کرده، اقدام نکنیم نگران کننده است. ما باید نسبت به حساسیت های متحد بزرگمان، ایالات متحده نگران باشیم و برای رفع نگرانی اش تلاش کنیم. 

هلیفی همچنین یادآور شد که چند سال پیش نیز واشنگتن نسبت به همکاری میان اسرائیل با چین برای ساخت جنگنده هشدار داده بود و در پی آن هشدار بود که تل آویو این پروژه را تعلیق کرد. او گفت: «این مساله ربطی به این دولت یا دولت دیگر امریکا ندارد، بلکه مصالح و منافع عالی ایالات متحده در میان است.»

او گفت پیشنهاد نمی دهد که اسرائیل روابطش را با چین قطع کند بلکه حد و مرزی برای توسعه روابط اقتصادی اش با این کشور تعریف کند، مثلا شرکت های چینی در بیشتر صندوق های بازنشستگی اسرائیل سرمایه گذاری کرده اند، این «خللی خطرناک نه تنها برای آن مراکز بلکه برای خود اسرائیل هم است.»

شرکت های چینی پیشنهاد داده اند که سرمایه گذاری ویژه ای برای توسعه و به روزرسانی بندر حیفا انجام دهند و برای 25 سال راه اندازی آن را در اختیار داشته باشند، یک شرکت همچنین موفق شده در مناقصه توسعه بندر اسدود برنده شود.

یک شرکت چینی همچنین موفق به عقد قرداد ساخت متروی تل آویو شده که به اعتقاد باراک رافید، تحلیلگر سیاسی کانال 10 اسرائیل به چینی ها این امکان را می دهد تا ده متری مقر وزارت دفاع در تل آویو حفاری کنند. 

این حجم گسترده روابط اقتصادی سبب شده است تا امریکایی ها بی محابا هشدارهای شدید اللحنی را به اسرائیلی ها بدهند. روزنامه هاآرتص، نوشت که مسئولان امریکایی به مسئولان اسرائیلی هشدار داده اند که «یا به موضوعات تجاریتان با چین نظم می دهید یا خودمان منظمش می کنیم.» برخی مقام های اسرائیلی به این روزنامه گفتند که «چند ماه پیش مقام های امریکایی به دلیل روابط ما با چین از شدت خشم منفجر شدند.» 

عاموس هرئیل، تحلیلگر امنیتی گفت که واکنش امریکا نشان می دهد که این نگرانی نزد بسیاری از مسئولان دولت امریکا رو به افزایش است که چین یک تهدید استراتژیک برای ایالات متحده است نه رقیب تجاری، چیزی که بارها در اظهارات دونالد ترامپ نیز بیان شده است. 

هارئیل گفت که طرف امریکایی آن قدر عصبانی است که به اسرائیلی ها یادآور شده: «بخش بزرگی از تحقیقات و توسعه ابزارهای امنیتی اسرائیلی وابسته به همکاری های نزدیک با شرکت های امریکایی است، لازم به یادآوری هم نیست که چه کمک های کلان نظامی ای از سوی امریکا به اسرائیل می شود، حتما فراموش هم نکرده اید که کمک های امریکا به اسرائیل سالانه 3.8 میلیارد دلار است.» هارئیل می گوید طرف امریکایی به روشنی گفته است که هدف ممانعت از همکاری های تجاری اسرائیل با چین نیست بلکه می خواهد مانع از آن شود که واردات تکنولوژی چینی توسط اسرائیل باعث تاثیرات امنیتی و نظامی شود. 

منبع: القدس العربی / ترجمه: علی موسوی خلخالی

کلید واژه ها: اسرائیل چین ایالات متحده امریکا بنیامین نتانیاهو جان بولتون


( ۷ )

نظر شما :