اسرائیل در پروژه هلوکاست و مظلومیت نمایی یهود شکست خورده است

استفاده ابزاری اسرائیل از «یهودستیزی» برای داغ نگه داشتن تنور درگیری با ایران

۰۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۲ کد : ۱۹۸۱۸۸۱ اروپا نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید محمد حسین ملائک
محمد حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: اسراییل برای عبور از این مرحله حساس که آن را در موقعیت تثبیت و یا سقوط قطعی قرار داده است نیاز به یک بحران برای تغییر شرایط دارد. این بحران را می خواهد با درگیری با ایران که به نظر آنها در شرایط انزوا قرار گرفته و پشتوانه ندارد بوجود آورد.
استفاده ابزاری اسرائیل از «یهودستیزی» برای داغ نگه داشتن تنور درگیری با ایران

دیپلماسی ایرانی: موضوع یهودی ستیزی اگرچه همواره به یمن قدرت تبلیغاتی "سازمانهای یهودی" به عنوان حربه ای برای مظلوم نمایی قوم مزبور مطرح بوده اما ظرف یکی دو ماه گذشته به شکل محسوسی به آن توجه بیشتری شده و نام "ایران"  نیز با آن عجین شده است.

اسراییل از طرف اکثر جوامع اروپایی و حتی مردم آمریکا بخاطر "یهودیت" و یا سیاستهای یک جانبه، تبعیض آمیز و تجاوزکارانه خود مورد انتقاد و تحت فشار است اما ترجیح می دهد با فرافکنی جبهه جنگ را با " طرف" دیگری که ایران است داغ نگه دارد تا شاید بتواند در آن جوامع موقعیت خود را ترمیم کند. نوشته زیر به این موضوع خواهد پرداخت که به کارگیری نام ایران همراه یهودی ستیزی که حتی در سخنرانی سالانه آقای "ترامپ" و سخنان آقای "پنس" در کنفرانس ورشو و کنفرانس امنیتی مونیخ نیز مطرح شد سیاست نوینی برای منحرف کردن اذهان از مشکل اصلی است که اسراییل اساسا با آن روبروست. 

آنچه مشهود است اسراییل در یک دوگانگی و تشویش بین تثبیت و یا بحران جدی به سر می برد. بحرانی که می تواند تعریف جدیدی غیر از یک دولت یهود درآن محدوده جغرافیایی ارائه دهد.

از یک طرف بخشی از روندها و وقایع نشان از آن دارد که سیر تحولات به تثبیت بیشتر و تحکیم ارضی در سرزمین های اشغالی انجامیده است. تحولات مربوط به کنفرانس ورشو در 13و 14 فوریه 2019 (24-25 بهمن 97) از آن جمله است که نشان می دهد اسراییل به همراه آمریکا از پشتوانه جدی کشورهای صاحب ثروت عرب برخوردار هستند و مسئله اعراب و اسراییل و یا موضوع فلسطین دیگر مطرح نیست، آنها توانسته اند بخشی از اروپا را پشت سیاست های خود آورده و تعدادی  از سایر کشورهای جهان در مجموع نزدیک 60 کشور هستند به هرحال در صف بندی آنها قرار گرفته اند. این یک صف بندی جدید با ماموریت مشخص حول محور دوستی اعراب و اسراییل و خصومت با ایران  است.  

از سویی دیگر اکتشاف مخازن بزرگ گازی در شرق مدیترانه باعث به وجود آمدن "مجمع گازی کشورهای شرق مدیترانه شامل اسراییل، مصر، قبرس در 14 ژانویه  2018 " شده است. اعلام چنین مجمعی و برنامه صادرات گاز به اروپا از این طریق که متفاوت از سایر پروژه های گازرسانی به اروپا چه از لحاظ اقتصادی و چه سیاسی است جزء عناصر تثبیت کننده نظام های موجود در این منطقه خواهد بود. اسراییل یک قرارداد 15 ملیارد دلاری برای تامین گاز مصر با این کشور امضاء کرده است. سه کشور ترکیه، لبنان و سوریه اگرچه هر یک برنامه های گازی مجزایی را دنبال می کنند ولی نمی توانند بدون همکاری جمعی توفیقی به دست آورند. 

این تحولات به همراه انتقال پایتخت از تل آویو به بیت المقدس و حمایت تعدادی از کشورها از این سیاست و باز دو تکه شدن اروپا در این موضوع هم  نشانه ای از تثبیت بیشتر رژیم صهیونیستی در این منطقه است. 

اما در این مسیر موضوع "هلوکاست" و چگونگی برخورد با آن شاخص مهمی است. "هلوکاست" ستون خیمه صهیونیسم محسوب می شود. از نظر متفکران یهودی رابطه "هلوکاست " و "صهیونیسم" بمانند رابطه اکسیژن با قناری در معدن ذغال سنگ است، که اگر توجه به آن کم شود یعنی "یهودیت" یا به عبارت صحیح تر "صهیونیسم" در حال اضمحلال است.  

بسیاری از تحلیلگران و متفکران یهودی بر این عقیده اند که: اسراییل در یک بازی با حاصل جمع صفر با فلسطینی ها قرار دارد.

آنها بر این باورند که اسراییل به هر صورت در جهان منزوی است و هیچ جنگی برای مشروعیت یابی برای اسراییل  به پیروزی منجر نخواهد شد و یا اصلا ارزش جنگیدن ندارد. لذا هرگونه عمل جنایت آمیز را توجیه می کنند. ( Yehuda kurtzer: president of shalom Hartman Institute  of North America – Jan 25, 2019. Times of Israel )

از نظر این متفکرین طرح راه حل یک کشور اسم رمز نابودی اسراییل به عنوان کشوری با بیشترین سکنه یهودی است. (نامه مرکز سیمون وایزنتال، با امضاء آبراهام کوپر و ماروین هاینز به نانسی پلوسی)     

به همین دلیل "صهیونیزم" با تشکیل سازمانهای متعدد حفظ و نگهداری از اعتبار "هلوکاست" را دنبال می کند و در مقابل هرگونه بی توجهی و یا بی احترامی به آن واکنش جدی دارد. نحوه موضع گیری "نتان یاهو" در ورشو در مورد رابطه لهستانی ها با هلوکاست نمونه ای از این حساسیت است. این سازمانها حتی نسلهای بعدی بازماندگان هلوکاست را در حمایت خود آورده اند. به دو نمونه از این اقدامات حتی بعد از 74 سال از پایان جنگ دوم توجه  شود: 

    در 7 فوریه  امسال بین فرانسه و آمریکا توافقی  که از سال 2014 روی آن مذاکره شده بود اجرایی شد. بر اساس این توافق برای تعدادی دیگر از یهودیان اخراج شده از فرانسه در جریان جنگ جهانی دوم مواجب جدیدی که 97% بیشتر از گذشته است برقرار می شود. فرانسه بودجه ای معادل 60 ملیون دلار برای این منظور در اختیار وزارت خارجه آمریکا قرار می دهد که شامل اخراج شدگان و همسران و بازماندگان می شود.

    در ماه فوریه سال جاری کمیته متشکل از هر دو حزب آمریکا طرحی را برای تصویب پیشنهاد داده است که بر اساس آن کمک مالی برای مدارس آمریکا برای آموزش هلوکاست اختصاص داده خواهد شد. در آمریکا  قانون  Never  again   (دیگر هرگز) از طریق خزانه داری آمریکا و یاری مردم برنامه های آموزش هلوکاست را در مدارس دنبال می کند.  

27 ژانویه (7 بهمن) روز بین المللی گرامیداشت هلوکاست بود. (The International Holocaust Remembrance Day). برنامه های متعددی در سراسر جهان برای گرامیداشت این روز که مصادف است با آزادی زندان "آشویتس" توسط ارتش سرخ در نظر گرفته می شود. 

بر اساس آمار تا سال 2016 حدود صد هزار بازمانده "هلوکاست" در قید حیات بوده که جوان ترین این بازمانده ها حدود 74 سال سن داشت. 

گزارشهای متعدد منتشر شده در سال 2018  که از زاویه های مختلفی تهیه شده  حاکی از آن است "صهیونیزم " برای حراست از این ستون خیمه خیلی موفق نبوده است . موارد زیر از روزنامه های اسراییل در یک ماهه اخیر استخراج شده است:

1-    در سال 2018 موسسهPew  گزارش داد که 27% اعضاء حزب دموکرات آمریکا بین فلسطین و اسراییل به اسراییل حق می دهند در حالی که این رقم در سال 2001 38% بوده است. 

2-    در نیمه اول 2018 تنها در برلین 527 عمل "یهودی ستیزانه" گزارش شده است. تقریبا همین تعداد نیز در نیمه اول 2017 گزارش شده است. بنا به گفته سازمانهای گزارشگر بسیاری از اتفاقات به دلیل عدم امید به پلیس برای پیگیری گزارش نشده است. 

3-    اسحاق هرتزوگ، رئیس آژانس یهود در گزارشی به پارلمان اروپا می گوید که نفرت از یهود رو به افزایش است و یهودیان دیگر در خیابانهای اروپا در امان نیستند. 

4-    از هر بیست انگلیسی یک نفر معتقد است که هلوکاست دروغ است و 12% معتقدند که در این مورد غلو شده است. یک پنجم انگلیسی ها معتقدند که در جریان جنگ جهانی دوم حداکثر دو ملیون یهودی کشته شده است. از نظر متفکران یهودی گسترش چنین جهلی و یا تکذیب هلوکاست و تغییر رقم شش ملیون کشته یهودی در جنگ  شوک آور است. 

5-      بر اساس گزارش "Community Security Trust" که با همکاری پلیس انگلستان وظیفه حمایت از یهودیان را به عهده دارد، در سال 2018، 1652 واقعه "یهودی ستیزی" گزارش شده که 16% بیش از 2017 بوده است. (در انگلستان 250 هزار یهودی ساکن هستند.) 

6-     متفکرین اسراییلی بر این عقیده هستند که ضد یهود در اروپا خود را در قالب ضد اسراییلی مخفی کرده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه “Bielefeld“  آلمان در سال 2011 حدود 150 ملیون اروپایی بر این عقیده اند که اسراییل به دنبال نابودی فلسطین است. 

7-      آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در 29 ژانویه  2019 در جلسه ای که به مناسبت بزرگداشت هلوکاست برگزار شده بود گفت: وضع "یهودی ستیزی" از سالهای 1930 نیز بسیار بدتر شده است. به گفته وی در سال 2017 "یهودی ستیزی" در آمریکا 57% به نسبت سال قبل بدتر شده است. در این سال 28% یهودیان اروپا به نوعی مورد اذیت قرار گرفته اند. بنا به گفته وی یک سوم مردم اروپا در مورد هلوکاست یا چیزی نمی دانند یا کم می دانند. و دوسوم نسل جدید اصلا در مورد آشویتس چیزی نمی دانند. 

8-    موشه کانتور، رئیس کنگره یهود پیش بینی می کند که با این روند یهودیان مجبور به ترک اروپا خواهند بود. به گفته وی آنچه مهم است آنها به اسراییل خواهند رفت و آنجا در امان خواهند بود. اما وی تهدید کرده است که:  اما اروپا بدون یهودیان چه کار خواهد کرد؟ 

9-    روزنامه های اسراییل موارد متعددی را از اقدامات "یهودی ستیزانه" در آمریکا از عملکرد پلیس و اهانت به تورات تا تظاهرات دانشجویی در محوطه دانشگاه ها علیه "یهود" و  "اسراییل" و نیز نوشتن شعار بر در و دیوار کنیسه ها و نیز از مواضع شخصیتهای هنری اروپایی علیه اسراییل و به نفع فلسطینی ها گزارش می دهد.  

10-    در انگلستان اخیرا تصمیم گرفته شده است که موضوع "یهودی ستیزی" از پلیس گرفته شده و در اختیار MI5  قرار داده شود. 

جملات زیر نیز برگرفته شده از مطالب نوشته شده توسط تحلیلگران اسراییلی در دو هفته اخیر در مورد "یهودی ستیزی" است. 

1-     متفکر یهودی Deborah  Lipstadt  در یک مقاله توصیفی از شرایط یهودیان می گوید: یک طوفان ضد یهودی نه تنها در حال شکل گیری است بلکه کاملا نزدیک است. بسیاری از یهودیان نمی خواهند آن را باور کنند و یا برای آن آماده نیستند. 

2-     محققین سالیان درازی است که در مورد توسعه افکار رادیکالیسم و عادی شدن نفرت از یهودیان هشدار داده اند. این وضعیت در جامعه اروپایی در حال رخ دادن است. و خصوصا اینکه اسراییل در مرکز این نفرت قرار دارد.

3-     بسیاری، خصوصا در آمریکا و انگلستان یهودیان را فاقد حس وطن پرستی می دانند. 

4-     مهمترین نکته ای که به عنوان "نفرت از یهود" مورد استفاده قرار می گیرد مقایسه رفتار اسرائیل با فلسطینی ها و هیتلر با یهودی هاست. 

5-    در گزارش های تهیه شده از طرف سازمانهای مربوطه در توصیف فضای موجود ذکر می شود که: آنها که تعلقات ضد یهودی دارند احساس می کنند که راحت تر از گذشته می توانند تمایلات خود را علنی کنند. 

6-     تمامی وجوه نفرت از یهود خود را در نفرت از اسراییل نشان می دهد. مردم اسراییل مورد نفرت قرار می گیرند و حق حیات آنها مورد سئوال قرار گرفته است. 

7-     نفرت از اسراییل معادل نفرت از یهود است. 

8-     اگرچه موضوع اسراییل – فلسطین در سطح بیرونی این نفرت خود نمایی می کند اما در واقع عمق آنها نفرت از یهود است. 

9-    اروپایی ها یهودی های اروپا را مسئول جنایات اسراییل می دانند.  

10-    اخیرا  به کارگیری واژه یهودی در محاورات اجتماعی باب شده که بیشتر حاکی از  ناسزا توسط گوینده است.

11-    از سرمایه داران یهودی به عنوان افراد مخرب اجتماعی یاد آورده می شود. 

12-     اگر اسراییل سقوط کند تمام "ما" در این نبرد آزادی و دموکراسی شکست خواهیم خورد. مقاله های متعددی که یهودیان را به اتحاد و بازگشت به ریشه ها دعوت می کنند. 

13-    تا سال 1948 صهیونیسم و یهود با هم متفاوت بودند اما در ادبیات نوین این دو یکی شده اند. 

تحلیلگران اسراییلی "یهودی ستیزی" در کشورهای اروپایی را تفکری نهادینه شده در جامعه ای مسیحی می دانند. دولت  اسراییل نیز همواره از نظرات نامساعد اتحادیه اروپا نسبت به رفتار این کشور با مردم فلسطین ناخشنود بوده است و تلاش دارد از طریق ائتلاف سازی با کشورهای مختلف در داخل اتحادیه، سیاست ها و قانون هایی که می توانند علیه منافع اسراییل وضع شوند را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از این ائتلافها با چهار کشور مجارستان، اسلواکی، چک و لهستان تحت عنوان گروه“ visegrad group “  است. جلسات و ائتلافهای دیگری نیز در این مسیر وجود دارد. 

ترامپ در سخنرانی خود در کنگره آمریکا د رتاریخ 5 فوریه 2019 چند اقدام خیلی متفاوت به نفع "یهودیان" انجام داد. اول سه کهنه سرباز باقی مانده از جنگ جهانی دوم را برای تشویق به سالن دعوت کرد که دو تا از آنها یهودی بودند. دیگر آن که یک افسر ارتش اسراییل که از بازماندگان "هلوکاست" بود را نیز به حضار معرفی کرد و سپس در سخنرانی خود بعد از محکوم کردن سیاستها، ایران را کشور معادل "یهودی ستیزی" خواند.

همان طور که گفته شد آقای "پنس" نیز در سخنرانی های خود در ورشو و مونیخ، ایران و "یهودی ستیزی" را یکی دانست. 
اسراییل برای عبور از این مرحله حساس که آن را در موقعیت تثبیت و یا سقوط قطعی قرار داده است نیاز به یک بحران برای تغییر شرایط دارد. این بحران را می خواهد با درگیری با ایران که به نظر آنها در شرایط انزوا قرار گرفته و پشتوانه ندارد بوجود آورد. 

سید محمد حسین ملائک

نویسنده خبر

سید محمد حسین ملائک، سفیر اسبق ایران در سوئیس و چین بوده است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: یهودستیزی اسرائیل بنیامین نتانیاهو هلوکاست


( ۵ )

نظر شما :