جنگی که مادر همه جنگ ها خواهد بود

بهانه جویی امریکایی ها برای جنگ با ایران

۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۸۲۳۲۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
کره شمالی و ونزوئلا البته از دغدغه های ایالات متحده اند، ولی ایران محتمل ترین هدف برای شروع جنگی تازه است؛ جنگی که به عربستان و اسرائیل محدود نمی ماند و کارش به سوریه و لبنان و یمن و عراق هم خواهد کشید، چیزی که شیخ دیپلمات آن را مادر همه جنگ ها نامیده است.
بهانه جویی امریکایی ها برای جنگ با ایران

دیپلماسی ایرانی: از قرار کسانی در خاورمیانه و واشنگتن عزم خود را جزم کرده اند که ماشین جنگی امریکا را به کار اندازند و مسئله ایران را یک بار برای همیشه حل کنند؛ کار از تهدید لفظی به "رژیم چینج" گذشته است، دنبال سازوکارهای تحقق آن هستند؛ مخالفت روسیه و چین به جای خود، خیلی از تحلیلگران به واقع نگران وقوع جنگی جدی در خاورمیانه اند.

کره شمالی و ونزوئلا البته از دغدغه های ایالات متحده اند، ولی ایران محتمل ترین هدف برای شروع جنگی تازه است؛ جنگی که به عربستان و اسرائیل محدود نمی ماند و کارش به سوریه و لبنان و یمن و عراق هم خواهد کشید، چیزی که شیخ دیپلمات آن را مادر همه جنگ ها نامیده است.

ژنرال های کاربلدی مثل متیس و کلی و مک مستر هم دیگر کنار ترامپ نیستند که هشدار برای عواقب جنگ بدهند، امروز پمپئو و بولتون با مهارت غریبشان می توانند با آزادی عمل بیشتری کار را پیش ببرند؛ کمیته ملی دموکرات ها در کنگره در قطعنامه ای خواستار برگشت امریکا به توافق هسته ای شد، ولی کیست که نداند ایران در میان دموکرات های قدرتمند هم محبوبیتی ندارد و تعداد دموکرات هایی که دنبال حل "نهایی" مسئله ایران اند، آنقدر زیاد هست که در روزهای بحران کسی جلوی اقدام نظامی را نگیرد. اِنگِل، منندز و کاردین حتی در 2015 با برجام مخالف بودند.

سه جا ممکن است این رویارویی صورت گیرد؛ نخست، در سوریه و لبنان که ایران حضوری جدی دارد و حملات اسرائیل به نیروهای ایرانی که تلفات زیادی را هم به بار آورده باید از این منظر دید. تا اینجا ایرانی ها هوشمندانه خویشتنداری کرده اند، ولی واکنش های احتمالی تندروها در آینده شاید درهای جهنم را باز کند. دوم، در عراق که امریکا بنای حفظ نیروهای خود را برای زیر نظر داشتن ایران دارد، یادمان نرود در حملات راکتی به منطقه سبز بغداد و فرودگاه بصره، کسانی ایران را پشت قضیه می دانستند، بولتون از پنتاگون خواستار تدوین طرح حملات تلافی جویانه شده بود، غریب است فکر کنیم در حملات احتمالی آینده آن طرح تدوین شده اجرایی شود؟

سوم در خلیج فارس که از مدتها پیش محل برخوردهای گاه و بیگاه ایران و امریکا بوده، این وسط کافی است یک سوء محاسبه رخ دهد تا دنیا به کام جنگ طلب ها شود. سال گذشته ترامپ دنبال طرحی برای رفع خطر قایق های تندرو ایرانی ها بود و انگار پرسیده بود چرا ما اینها را غرق نمی کنیم!؟ فعالیت های ایرانی ها در خلیج فارس هم چشمگیر بوده است. همچنین کسانی در ینگه دنیا درست مانند قضیه عراق 2003 دنبال افشای روابط پنهان ایران و القاعده و گروه های تندروی اسلامی اند، چیزی که می تواند شروع جنگ را توجیه پذیرتر کند.

اما این طرف از منظر جلب متحدان اوضاع خوب نبوده است، اروپایی ها بنا ندارند دنبال گزینه های سخت در برخورد با ایران بروند، آنها با خروج امریکا از برجام موافق نیستند و راهکارهای مثل اینستکس را پیشنهاد کرده اند. نشست ورشو که با هدف ایجاد نوعی ائتلاف سیاسی برای حل مسئله ایران بود، یک افتضاح تمام عیار بود، کافی بود ائتلافی جدی شکل می گرفت تا صدای شیپور جنگ را بلندتر می شنیدیم. اگر برجام و "اعتماد" به اروپایی های فقط به همین درد هم خورده باشد، باید واقعا آن را فتح الفتوحی جدی به شمار آورد.

اما در این میان قدرت گرفتن تندروها در ایران هدیه ای از آسمان به نئوکان های اطراف ترامپ است و مسیر حرکت به جنگ را هموار می کند، پذیرش استعفای ظریف که البته کسانی آن را ترفند روحانی و یارانش برای امتیازگیری می دانستند، می توانست خیلی ها را در واشنگتن خوشحال کند، ولی دیدیم که در حرکتی جالب حتی ژنرال سلیمانی هم از ظریف حمایت کرد. این استعفا می توانست پایان روال مصالحه و دنبال کردن رویکرد تهاجمی تر تلقی شود، ولی انگار اهالی قدرت در ایران حواسشان به وخامت اوضاع هست. 

ایرانی ها در میانه چالش های خطیر داخلی و خارجی اند، اینکه اوضاع چه می شود را البته باید به متخصصان فال قهوه سپرد و امید به خردمندی اهالی قدرت داشت، ولی از همینجا می شود حدس زد که یک پروژه اساسی سیاسی نزدیک برای ساختار قدرت در ایران انتخابات ریاست جمهوری آینده است، آن انتخابات را خیلی (با تاکید) جدی بگیرید./مطالعات امریکا

کلید واژه ها: ایران و امریکا جنگ با ایران


( ۲۸ )

نظر شما :

بهروز فرشادفرد ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۲۱
مقاله ای خیلی جالب و قوی با ادبیات بی نظیری بود ای کاش اسم نویسنده یا مترجم یا منبع خبر هم منشر بشه زیر مقاله
irani ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۸:۵۴
باور بفرمائید دیپلماسی ایرانی بزرگوار همه تهدید های امریکا و نئوکان های اطراف ترامپ بولف و تاکتیک است! هیچ جنگی شروع نمیشود.اگر بیاد داشته باشید از قبل از مذاکرات برجام هم این ترس حمله وجود داشت و آن زمان من بارها عرض کردم که امریکا بولف میزند و سعی خواهد کرد که ایران را بترساند و نشان خواهد داد که آماده حمله میشود ولی در آخرین لحظه جرأت و توان حمله به کشوری چون امروزه ایران را نخواهد داشت.اینها سعی دارند از راه تهدید کردن ایران را بترسانند که نظام تسلیم غرب شود و بعد از خلع سلاح کارش را یکسره کند.به هیچ عنوان مقایسه ایران امروز با عراق سال ۲۰۰۳ درست نیست.عراق را اول چندین سال بمبارانش کردن بعدأ خلع سلاحش کردن آن زمان بود که ارتش آمریکا جرأت کرد به ارتش خسته و بی دندان عراق حمله کند.
ناشناس ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۹
تنها راه جلوگیری از جنگ قدرتمند شدن در عرصه های نظامی،اقتصادی،اجتماعی در داخل است
مجید ۰۳ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۱:۴۶
این جنگ مادر همه جنگ ها نخواهد بود .این جنگ اخر همه جنگ ها خواهد شد .برای اینکه بدانید چطور این جنگ تبدیل به اخرین جنگ خواهد شد فقط باید شروع شود.تا این سیستم برده سالاری بشری دست به خود کشی بزند .هیچ نوع تحلیل گری نمی تواند توضیح دهد فقط باید شروع شود انگاه خواهید دید که درهای جهنم به روی تمامی ساکنان کره زمین باز خواهد شد.
شرید ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۳:۰۹
بخدا قسم،آمریکایی ها و همه ی سگ های کنارش فقط واق واق میکنند واز جنگ میترسند...یه عده ترسو داریم دل بستن به اونا
دریا ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۹
ایران خویش تن داری کرده یعنی اسراییل کشته ایرانی ها رو ایرانی ها هیچ کاری نکردن ایرانی ها ترسیدن از امریکا خخخخخخ
... ۰۹ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۱
واقعییت اینه کشتن دانشمندهسته‌ای‌زمینه‌حمله‌به‌ایرانه‌دنبال‌این‌هستن‌ایران‌جواب‌بده‌به‌ترور‌بهونه‌بشه‌واسه‌شروع‌اومدن‌پمپئوبه‌ریاض‌هم‌واسه‌همین‌بود