از محاسبات اشتباه بازیگران تا یک جرقه پیش بینی نشده

جنگ در کمین است یا در راه؟

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۸۳۲۲۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در اردوی آمریکا گرچه تنوع موضع بیشتری وجود دارد و تندروهای خواهان جنگ کم نیستند، اما به نظر می رسد درباره عدم استفاده از گزینه نظامی دستکم تا پایان دوره اول رباست جمهوری ترامپ، اراده واحدی وجود داشته باشد.
جنگ در کمین است یا در راه؟

نویسنده: صلاح الدین خدیو، کارشناس مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی: آیا بین ایران و آمریکا جنگ می شود؟ این سوالی است که امروز همه می پرسند و کسی، حتی طرفین ماجرا، پاسخ درستی برای آن ندارند.
آنچه روشن است ایران نه تمایلی برای جنگیدن دارد و نه منفعتی در آن می بیند.

در اردوی آمریکا گرچه تنوع موضع بیشتری وجود دارد و تندروهای خواهان جنگ کم نیستند، اما به نظر می رسد درباره عدم استفاده از گزینه نظامی دستکم تا پایان دوره اول رباست جمهوری ترامپ، اراده واحدی وجود داشته باشد.

ارکستر ضد ایرانی متحد آمریکا یعنی کشورهای عربستان، امارات و اسرائیل نظر متفاوتی داشته و برای بازتعریف نظم منطقه ای خاورمیانه و قطع نفوذ ایران، حاضرند هر بهایی بپردازند، از جمله جنگ و دستکم نبردی هدفمند که مشابه جنگ اول خلیج فارس در سال 1991، توان نظامی ایران را محدود کند و به انزوای سیاسی آن بینجامد.

این کشورها البته بدون همراهی آمریکا ریسک جنگ با ایران را نمی پذیرند و از رویارویی با پیامدهای نامعلوم آن واهمه دارند.

آیا این به معنای آن است که برای شروع جنگ حتما باید یکی از ایران یا آمریکا ماشه را بچکاند؟

خیر! لزوما این گونه نیست و نبود اراده برای حمله ای برنامه ریزی شده و از قبل معین به معنای به صفر رسیدن احتمال یک جنگ تصادفی با پیامدهای ویرانگر و مرگبار نیست.
جنگ تصادفی به چه معناست؟ جنگ اتفاقی لزوما نتیجه شکست فوری و عینی دیپلماسی نیست، ترکیبی از ارزیابی های اشتباه سیاسی، بیم از دست دادن اعتبار و بستن راه عقب نشینی های منطقی و پافشاری لجبازانه بر ائتلاف های سیاسی و نظامی منطقه ای، می تواند در لحظه ای که تصور نمی شود، آتش جنگ را بیفروزد.

مثال بارز جنگ تصادفی، جنگ جهانی اول است که بر خلاف جنگ دوم که از قبل برنامه ریزی شده بود، رشته ای اتفاقات آن را شعله ور کرد. حتی پس از آغاز جنگ هم کشورهایی نظیر عثمانی مردد بودند که در کدام طرف قرار گیرند!

اروپای قبل از جنگ اول، از لحاظی شبیه خاورمیانه امروز بود. با تضعیف نظم قبلی، لزوم پی ریزی نظمی تازه محسوس بود و همین امر رقابت  بر سر کسب هژمونی را شدت بخشیده بود.

ناسیونالیسم به عنوان کیش مدرنیته تازه نفس و نوظهور بود و همراه با عقاید برگرفته از داروینیسم اجتماعی "هل من مبارز" می طلبید.

در حالیکه صدای احتضار امپراطوری های قدیمی بلند بود، وضع آلمان به عنوان قدرتی دیر آمده ولی مشتاق پیشرفت متفاوت می نمود.

این کشور اصطلاحا به "عقده فرزند کوچکتر" میان امپراطوریهای اروپایی مبتلا بود و به جنگ به عنوان فرصتی برای تبدیل به قدرتی استعماری هم طراز دیگر کشورها و افزایش اعتبار و پرستیژ در اروپا می نگریست.

خوش بینی آلمان درباره کاربرد سیاست قدرت گرچه علت اصلی بود، اما بدون سیاست منطقه ای بی ملاحظه صربستان و واکنش نامتعارف امپراطوری اطریش – مجار به قتل ولیعهدش، نمی توانست به تنهایی منجر به جنگ شود.

خاورمیانه هم از سال 2003 که "دولت عراقی" از میان رفت وارد دوره آنارشی شده است. انقلاب های بهار عربی هم که به نوعی ریشه در اتفاق پیشگفته داشت، دامنه هرج و مرج منطقه ای را افزایش داد.

با از میان رفتن موازنه های قدیم، تلاش برای ایجاد معادلات جدیدی که دربرگیرنده حداکثر منافع بازیگران باشد، در دستور کار قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای قرار گرفته است.

ویژگی این بازی خارج از قاعده بودن آن و قرار گرفتن بر یک زمینه خلاء و هرج و مرج است که قاعده پذیری آن را دشوار می کند.

اگر دیپلماسی در بازتعریف نظم منطقه ای شکست بخورد، دور از انتظار نیست که جنگ عهده دار این امر شود. طرفهایی که احساس بازنده بودن می کنند، طبیعتا تمایل بیشتری به حل و فصل مسائل از طریق جنگ خواهند داشت.

در یک بازی بدون قاعده، همیشه احتمال اشتباه و به خطا رفتن در برآورد حرکت بعدی رقیب وجود دارد و این می تواند جرقه جنگ باشد.

کلید واژه ها: ایران و امریکا جنگ با ایران


( ۱۹ )

نظر شما :

حسین کاظمی ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۴
اینکه فشار حداکثر بر ایران هزینه کمتری برای کشورهای هم پیمان با ( کارفرمایان) آمریکا دارد جای هیچ شکی نیست حتی اسرائیل با تمام هیاهو و شاخ و شانه کشیدن هایش خواهان جنگ مستقیم با ایران در شرایط فعلی نیستند تنها یک اشتباه محاسباتی از طرف ایران است که میتواند ایران را وارد یک جنگ تمام عیار کند و آن بوجود آوردن جنگ نیابتی است وارد کردن یکی از گروهای چریکی منطقه نزدیک به ایران میتواند تمام معادلات را برهم بزند . جنگی که ایران ترجیح میدهد آن را از زمین اداره کند و آمریکا از هوا ! ورود نزدیکان و فرزندان همین گروه ها برای درامان ماندن از تیر راس اسرائیل به ایران نشانه هایی از همین تفکر را نشان میدهد
رسول ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۱
شماها یا ترسو هستید یا از عمد مردم را میترسانید!جنگ امریکا با ایران دروغ است بلوف است آمریکا هرگز پا به جنگی نخواهد گذاشت که انتها و پایان آن نامعلوم باشد
رسول ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۳
اقای حسین کاظمی جنگ نیابتی ایران در غزه هم آغاز شد آیا بگفته شما باید جنگ از غزه کشیده شود به بقیه مناطق مقاومت و ایران ولی خواهید دید اینطور نخواهدشد.
iranvatan ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۷
سخنرانی منتشرنشده فرمانده سپاه قدس درباره احتمال جنگ آمریکا با ایران؛ پشت پرده دامن‌زدن به بحث جنگ آمریکا علیه ایران/ سردار سلیمانی: ترامپ گفته «نباید با ایران درگیر شد»؛ انچه می گویم اطلاعات است، نه تحلیل + فیلم
ناشناس ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۵:۰۸
در بدترین حالت هم برنامه ریزی وحساب وکتاب هایی هست که جلوی اقدام بر مبنای تصادف را میگیرد ولی برخی از دوستان در راستای فشار حداکثری آمریکا در گرم کردن این مساله میکوشند که سایه جنگ کشور را فراگرفته
حسین کاظمی ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۸
ترسو مثل من , شجاع مثل رسول : مشکل اینه که شما جنگ رو فقط به شکل سنتی ان میبینید با توپ و تانک و موشک آمریکا همین حالا هم داره با ما میجنگه منتهی ما کاری از دستمون ساخته نیست همانطور که گفتم آمریکاو شرکایش خواهان جنگ سنتی با ایران نیستند . مسئله غزه هم قابل پیش بینی بود آمریکا و شرکایش نمیخواهند این تقابل هزینه جانی و امنیتی برایشان داشته باشد مگر مجبور و تنها گزینشون باشه . آنها براشون خوشایندتر خواهد بود ایران به نوعی دست به خود کشی بزنه چیزی شبیه سوریه ( جنگ داخلی ) چیزی شبیه لیبی و یا سودان ( چند پاره شدن ) به هر حال ادامه این روند برای ایران هر روز سختتر و سختتر خواهد شد و باورنداشتن به این مهم نشان از شجاعت نیست .
ایرانی ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۳
آقای حسین کاظمی شما جزو کدام دسته هستید ؟ اگر خدای نکرده زبانم لال جنگی در گرفت آیا در کنار هموطنان خودتون ایستادگی میکنید یا فرار را بر قرار ترجیح داده و به یکی از کشورهای موجود در دنیا پناه میبرید ؟ خود شما هم خوب میدانید که ایران نه افغانستان است نه عراق و نه لیبی و یا سودان ، و مقایسه کردن ایران با این کشورها نتنها توحین به مردم ایران است بلکه باج دادن به امریکای قلدر و زورگوست ، در سایه جمهوری اسلامی ایران یک میلیمترهم ازخاک ایران دست بیگانه نمیفتد هرچقدر هم فتنه انگیزی شدت داشته باشد ، پادشاهان خائن و پست که در گذشته مفت بحرین و افغانستان را از دست دادند بجز ننگ چیز دیگری باخود بگورنبردند و ما که خارج از کشور زندگی میکینم همه چیز را با چشم بازمی بینیم و بعد چهل سال باید بگویم که اگر روی اوپوزیسیون خارج از کشورحساب باز کردید سخت در اشتباه هستید و عقل و خرد شما در حد عقل و خرد کودکانیست که رشد میکنند اما نه در تفکر بلکه رشد فیزیکی و در غرب هم همین را میخواهند که انسان اشرف مخلوقات فقط به شکم و زیر شکم فکر کند نه چیز دیگری ، در پایان درود به روح شهدای جنگ تحمیلی میفرستم که در نبودن ما که آن زمان دانشجوی خارج ازکشور بودیم از ایران زمین دفاع کردند ودر پاکی و معصومیت جان باختند ، راهشان ادامه دارد چون وقتی قرآن را بوسیدند و به جبهه رفتند و شهید شدند بما ایمان را درس دادند .
حسین کاظمی ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۶
پاسخ به ایرانی ناراحت : اینکه دیگران بدکردند دلیل بر خوب بودن طرف مقابل نمی شود دوم شما تشریف بیاورید ایران با حقوقی بین 1700 تا 3 میلیون دریافت کنید و در بهترین شرایط چیزی حدود 200 دلار در ماه ببینیم با جیب خالی باز ارتباطتان با کائنات برقرار میشود و سوم آن جوانانی که انقلاب کردند به امید ایرانی آباد و آزاد و تاوانش را هنوز میپردازند یکی از آنان پدر من بود چرا که به چشم میدید که کارتلهایی چون خاندان رفسنجانی و رفیق دوست در همان بهبوه ی جنگ چگونه در حال مال اندوزی هستند اما نتیجه اش آن چیزی نیست که آنان بخاطراش , بخاطر مردم و ایران انقلاب کردند پنجم انشالله جنگی نشود اما خواهیم دید باز شما در آن سوی آبها رگ غیرتتان بیرون خواهد زد و فرزندان سران مملکت در کنار شما خواهند بود و در این میان تنها مردم ایران هستند که تاوان زیاده خواهی دیگرانی چون شما را خواهند داد
امیر ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۶
جالب هست که برخی از کاربران شما حملات در غزه رو بخاطر اینکه اسراییل عکس العمل شدیدتری نشان نداد یک پیروزی مینامند! اما تحلیل عملکرد اسراییل خیلی ساده هست مخصوصا وقتی وضعیت امروز ایران رو با وضعیت رژیم صدام قبل از حمله آمریکا مقایسه کنیم. هم اکنون اتحادی میان اسراییل و کشورهای مسلمان و عرب منطقه بر علیه ایران ایجاد شده و با شعله ور شدن آتش جنگ در غزه اگر قبول کنیم ایران پشت ماجرا بوده پس قاعدتا بدنبال ایجاد شکاف در این اتحاد بوده اما عکس العمل اسراییل درست همانند عکس العمل این کشور به موشک پراکنی های صدام در زمان جنگ خلیج فارس میباشد. در آن زمان هم اسراییل خویشتن داری از خود نشان داد و اجازه داد تا اتحاد آمریکا و کشورهای اسلامی منطقه با اسراییل بر علیه صدام خدشه دار نشود. شلیک 690 راکت به سمت اسراییل و کشتن تنها 4 نفر و در مقابل نابودی زیر ساختهای ناچیز اما حیاتی غزه بهایی بیش از حد زیاد برای طرف فلسطینی بود. بقول دوستی اگر بجای 690 راکت 100 تا سنگ پرت میکردند خسارت بیشتری میزدند!
احسان ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۱
مشکل برخی از دوستان این است که خود را از فرزندان دوران جنگ و در اوج شجاعت می بینند، اما متاسفانه گویا مفهوم جنگ را درک نکرده اند و بدون هیچ دلیل منطقی ایران را تافته جدا بافته و متفاوت از کشورهای جنگ زده منطقه می دانند حال آن که هم فکران حکومتی شما مدام مردم را از سوریه ای شدن می ترسانند. جنگ با ماورااطبیعه کار ندارد حساب عدد و رقم و قدرت است. قران ایمان مردم هم جای خود را دارد از آسمون بیاید رو زمین بعد راجب جنگ حرف بزنید.