احتمالات و گمانه زنی های یک مذاکره

سفر ناگهانی ظریف به فرانسه: طرح پاریس به نتیجه رسیده است؟!

۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۴۷ کد : ۱۹۸۵۷۷۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
اظهارات مقام های ارشد امریکایی و اروپایی حاکی از آن بود که به اجماعی درباره پرونده ایران رسیده اند. هم ترامپ از لحن تندی علیه ایران استفاده نکرد و هم طرف های اروپایی پالس های مثبتی را دادند که این طور به نظر می رسید که توانسته اند به دستاوردهای ملموسی در پرونده ایران برسند. نفس انتخاب فرانسه برای ادامه مذاکره با ایران موید این ادعاست.
سفر ناگهانی ظریف به فرانسه: طرح پاریس به نتیجه رسیده است؟!

دیپلماسی ایرانی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، دقایقی پیش وارد فرودگاه بیاریتز، محل برگزاری نشست گروه 7 شد تا با مقامات فرانسوی از جمله ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی اش درباره طرح مورد بحث امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان بحث و تبادل نظر کند. 

این سفر ساعاتی بعد از آن انجام می شود که خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که اعضای گروه 7 در مورد ایران به اجماع رسیده اند و رئیس جمهوری فرانسه مسئول انتقال پیام به ایران شد. 

اظهارات مقام های ارشد امریکایی و اروپایی حاکی از آن بود که به اجماعی درباره پرونده ایران رسیده اند. هم ترامپ از لحن تندی علیه ایران استفاده نکرد و هم طرف های اروپایی پالس های مثبتی را دادند که این طور به نظر می رسید که توانسته اند به دستاوردهای ملموسی در پرونده ایران برسند. نفس انتخاب فرانسه برای ادامه مذاکره با ایران موید این ادعاست.

در این میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا تاکید کرد از تلاش های نخست وزیر ژاپن در رابطه با ایران حمایت می کند و او را پیام رسان مناسبی میان ایران و امریکا می داند. این نشان می دهد که تلاش های آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن که خود در فرانسه حضور دارد نیز در پیشبرد تلاش ها برای کاهش تنش با ایران موثر بوده است. وی پیش از این به ایران سفر کرده بود و تلاش هایی را برای کاهش تنش میان امریکا و ایران آغاز کرده بود. آبه همچنین گفته بود که تلاش هایش در چارچوب تلاش های فرانسه است.

ما جزئیاتی از آن چه امروز احتمالا توافق شده و سبب شده است تا محمد جواد ظریف قبل از آغاز تور آسیایی خود عزم کند تا به فرانسه برود و دعوت همتای فرانسوی خود را اجابت کند، نداریم. اما آن چه پیش از این گفته می شد، حکایت از آن داشت که طرف فرانسوی پیشنهاد داده بود در جهت کاهش تنش میان ایران و امریکا و همچنین جلوگیری از ورود ایران به گام سوم از کاهش تعهدات برجامی اش، در زمان محدود با هدف ورود دو طرف به مذاکره، فرانسه امریکا را مجاب کند تا معافیت های نفتی ایران را برای تعداد محدودی از کشورها تمدید کند. گفته می شود کشورهای ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، چین و تعدادی از کشور های اتحادیه اروپا (احتمالا فرانسه، یونان، ایتالیا و اسپانیا) به دنبال دریافت این معافیت هستند. همچنین طرف فرانسوی پیشنهاد داده است در طول مدت مذاکرات خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای ایران در نظر گرفته شود و در چارچوب سازوکار موسوم به اینستکس ایران بتواند نیازهای خود را در زمینه های کالاهای غیرتحریمی از جمله مواد اولیه، غذا و دارو تامین کند. فرانسه پیشنهاد داده بود که 8 تا 10 میلیارد دلار از این صندوق را خود تامین کند و مابقی این مبلغ را کشورهای اروپایی تامین خواهند کرد. ظاهرا سفر اروپایی محمد جواد ظریف در همین چارچوب بوده است. ایران این طرح را رد کرده بود. گفته می شود در مقابل طرح فرانسوی، رئیس جمهوری ایران پیشنهاد داده است که سقف مدت زمان مذاکره برداشته شود و معافیت های نفتی ایران نیز شامل زمان نباشد. نمایندگان ایران در پاریس درباره همین موضوع در حال رایزنی با طرف فرانسوی بوده اند. همچنین محورهای مذاکره و این که درباره چه چیزهایی باشد نیز محل اختلاف است. ایران می گوید درباره برجام دیگر مذاکره نمی کند. اما امریکایی ها گفته اند که نزدیک شدن به پایان تحریم تسلیحاتی ایران و همچنین آن چه در برجام به غروب برجام تعبیر شده که سقف زمانی تعیین شده برای غنی سازی اورانیوم توسط ایران است، دغدغه آنهاست. تا این لحظه ما چیزی بیش از این نمی دانیم و از جزئیات مذاکرات خبر نداریم. شاید بعد از سفر ظریف به پاریس که گفته شده است همین امشب پایان می یابد و به تهران برمی گردد تا تور آسیایی خود را آغاز کند، جزئیات بیشتری منتشر شود.   

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و فرانسه برجام دونالد ترامپ مذاکرات ایران و امریکا نشست گروه ۷


( ۱۳ )

نظر شما :

کدام جنگ کدام حمله همش بلوف امریکا است ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۱۶
اگر فرانسه طرح جامعی دارد برای ترامپ و جهان و ایران می آمد اول از همه به تعهداد دست نوشته خود در برجام عمل میکرد!!؟نفت میخرید از ایران. شرکتهایش را از ایران خارج نمیکرد.به تحریم های یک طرفه آمریکا کمک نمیکرد!ساده لوحی و زود باوری خیلی دردسر ساز است آقایان روحانی و ظریف!باور بفرمایید اینقدر گفتم زبانم مو در آورد.این ۵ سال است که عاجزانه خواهش میکنیم مواظب باشید فریب نخورید!
Poj ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۷
اگر فرانسه ادم بود الان مردمش در خیابان نریخته بودند. اگر فرانسه تفاوتی با امریکای خبیث داشت بارها اعلام نمیکرد ساخت موشک در ایران خلاف قطعنامه های یکجانبه2231است.ایران ملیاردها دلار صدمه و ضرر رو متحمل شده طی این مدت. حالا که اندکی دوباره به خودمان تکیه کرده ایم و کشور ارامش گرفته و تولید رونق و واردات کاهش یافته معلوم است امریکایی ها دوست دارند مارا با واردات پیش از پیش وابسته کنند تا مدت اندکی بعد مثلا در سال2021 دوباره از برجام خارج شوند تا یک شوک بزرگ دیگر به اقتصاد ایران وارد کنند. تمام کنید این برجام لعنتی و مذاکره را. امام خمینی:روزی که با امریکا سره یک سفره بنشینیم ان روز روزه نابودی انقلاب است.
حسین کاظمی ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۵
یک اصل کلی در سیاستهای جهان در پیامدهایی مشابه چون وضعیت فعلی ایران وجود دارد که در زمان مقرر در صورت عدم دست یابی به هر توافقی که ازجنگ نظامی جلوگیری کند جهان مجبور به حل و یا به نوعی پاک کردن صورت مسئله خواهد بود . اینکه انتظار داشت وضعیت رابطه سیاسی ایران تا ابد و دهر با کشورهایی چون آمریکا و انگلیس و اسرائیل به نوعی و کشورهایی چون عربستان و بحرین به شکلی دیگر ادامه پیدا کند و هیچ تقابل نظامی صورت نپذیرد یک توهم بزرگ بیشتر نیست . به نظر میرسد با توجه به شرایط داخلی آمریکا دیگر کشورها فرصتی 500 روزه خواهند داشت تا بتوانند ایران و منطقه را از جنگی منطقه ای دور نگه دارند شاید پیشنهاد پاریس آخرین پیشنهاد و راهکار برای توافقی نیم بند با آمریکا نباشد اما آنچه مهم است پذیرش این واقعیت از سوی ایران است که ادامه وضعیت موجود تا ابد نمیتواند ادامه دار باشد و در صورتی که دیگر کشورها به اجماعی جهانی در رابطه با ایران دست پیدا کنند که هیچ امیدی به هر نوع توافق با ایران وجود ندارد تک , تک آنها در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت با تمام اختلافاتی که با یکدیگر دارند .
omid ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۹
امیدوارم که آقای ظریف از برجام قبلی عقب نشینی نکند و بیشتر از این امتیاز ندهت. اروپا و امریکا هر دو یک روی به فکر نابودی قدرت ایران هستند. اصلا ما برجام نمی خواهیم.
در جواب حسین ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۳
این مساله در مورد امریکا اتفاق افتاده و ایران عملا یک توافق رو صورت داده و امریکا ازش خارج شده و به زور هژمونیش باقی کشورها رو نگه داشته امریکا برای تحریم ایران داره هزینه می ده و این هزینه ها هرچه طولانی تر بشه بیشتر هم خواهد شد. امریکا در این منازعه کمتر از ایران متضرر نشده و بخشهایی از هژمونیش به چالش کشیده شد. امریکا الانش هم زیادی به ایران پرداخته و از چین و روسیه غافل شده امریکا با مشغولیتش با ایران داره هژمونیش رو بین چین و روسیه تقسیم می کنه و روزی که این هزینه ها بیشتر شد دونه دونه کشورهایی که الان از ترس دورش جمع شدن مثل لاشخور میفتن به جونش و تیکه پارش می کنن این چیزی نیست جز اساس تفکر غربی که امریکا خودش مروجش بود و به محض زیرپا شدن امریکا قبل از ایران یا روسیه یا چین خود غربی ها میفتن به جونش یک معلم تاریخ داشتیم که می گفت هر صعودی یک نزولی داره و وقتی رسیدی به قله از قله باید بیای پایین. امپراطوری های بزرگی در دنیا بودن که در زمان خودشون دارای ابزارهای روز قدرت بودن اما امروز برخی در حد کشورهای کوچک و یا حتی در حد نامی بیشتر ازشون نمونده امریکا هم خارج از این دور نیست و پس از رسیدن به قله باید بیاد پایین
دروغ ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۵
سر کار گذاشتن ملت ایران.
عبرت ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۰
رفتن بلافاصله ظریف به اروپا ،نشاندهنده این بود که اقایان خیلی به اروپایی ها وابسته اند و چشم به دست آنها دارند و اصلا برای خود و مردم و رهبری ارزش قایل نیستند. وای به حالمون.