صورتبندی کرونایی فلسفه سیاسی

چین، ‌فعلا پهلوان بی‌حریف است

۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۹۹۰۳۸۰ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
سهند ایرانمهر در یادداشتی می نویسد: تمام آنچه تحت عنوان جنگ لفظی نرم میان آمریکا و‌ چین از اطلاق عنوان «ویروس چینی» توسط دونالد ترامپ ‌گرفته تا تلاش چینی‌ها برای بیولوژیک ‌و ‌آمریکایی معرفی کردن ویروس، در واقع پرده‌برداری از عمق این نزاع رقابت‌انگیز است که خوب یا بد، چین، ‌فعلا پهلوان بی‌حریف آن‌است.
چین، ‌فعلا پهلوان بی‌حریف است

نویسنده: سهند ایرانمهر، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: نگاه به کرونا تا کنون نگاه به مثابه «بیماری» بوده اما به تدریج کرونا در حال تکوین فلسفه سیاسی خاص خویش است. یک سر این فلسفه، چینِ تمدن کنفسیوسی است و سر دیگر آن ایتالیا، مهد تمدن روم که خودش خاستگاه تمدن غربی است.

جهان در تاریخ خود صف‌آرایی الگوهایی در برابر هم، از نقطه نظر رفاه عمومی یا آزادی‌های فردی را تجربه کرده بود اما بروز پاندمیک (فراگیری جهانی) یک بیماری و‌ نحوه‌ مواجهه الگوها با آن امر جدیدی است.

یک سر این الگو چین است. کشوری با کارنامه نه‌چندان درخشان حقوق‌بشری و فقدان آزادی‌های فردی و عمومی که در عین‌حال سطح قابل قبولی از رفاه عمومی و سطح چشمگیری از رشد اقتصادی را ایجاد کرده است و در مواجهه با کرونا آن نظم کنفسیوسی، اطاعت پذیری جمعی و قوانین سختگیرانه و آمرانه به کمکش می‌آید.

طرف مقابل نیز غرب است که علیرغم تاکید بر آزادی‌های فردی و‌عمومی در مواجهه با ویروسی که تقیدی به ماهیت نظام‌های سیاسی ندارد، با تردید، تعلل و کندی عمل می‌کند و از این‌ نظر  قابل مقایسه با چین‌ نیست.

اگرچه چینی‌ها دیری است در عرصه اقتصاد و‌ عمل، مصداق یک جامعه کمونیست نیستند و‌در عین‌ حال مختصات جامعه غربی را هم‌ ندارند اما انگار موفقیت چین در مواجهه با «کووید ۱۹» آنها را به شدت وسوسه کرده است که مبنای جدیدی را برای قضاوت الگوهای پیش پای بشر روی میز بگذارند که نه دموکراسی در آن‌ مبناست و‌ نه اقتصاد بلکه تنها یک‌ چیز: «قدرت نجات بشر از بحران مرگبار و‌پاندمیک.»

تمام آنچه تحت عنوان جنگ لفظی نرم میان آمریکا و‌ چین از اطلاق عنوان «ویروس چینی» توسط دونالد ترامپ ‌گرفته تا تلاش چینی‌ها برای بیولوژیک ‌و ‌آمریکایی معرفی کردن ویروس، در واقع پرده‌برداری از عمق این نزاع رقابت‌انگیز است که خوب یا بد، چین، ‌فعلا پهلوان بی‌حریف آن‌است.

چین ‌در این رقابت ‌با زیرکی مساله قدیمی اما کلیدی «تقلیل آزادی فردی برای نفع اجتماع»‌ را در زمانی خرج و‌ پیش ‌پای قضاوت می‌گذارد که ماهیت بحران کرونا، از نظر عموم، هر چیزی را که سبب قطع آن‌شود، پذیرفتنی و ‌مناسب می‌شمرد.

از این ‌نظر باید ‌گفت‌ حالا از دید بسیاری، قدرت‌ تمرکزگرای قاطع و‌ مستبد که دست‌گشاده‌ای برای سرعت عمل در محدود کردن آزادی‌ها در مواقع بحران دارد در اذهان پذیرفته‌تر از هر زمان دیگری است و‌این به‌نوبه خود زنگ خطری برای وضعیت دموکراسی در جهان آفت‌خیز فرداست.

روزهای پس از بحران کرونا برای فلسفه سیاسی روزهای سرنوشت‌سازتری است زیرا در آن روزها هر کدام از دو جبهه با اسم‌ مبارزه با کرونا، به بازتاب تاثیر آموزه‌های فلسفه سیاسی و اقتصادی خود بر مدیریت بحران کرونا می‌پردازند و استدلال‌ها و‌ مغالطه‌ها هم فزونی می‌گیرد تا در نهایت یکی خود را تثبیت کند، هرچند چینی‌ها از هم‌اکنون با لحنی تحقیرآمیز توصیه‌های خود را به غرب بحران‌زده با یادآوری ملامت‌های پیشین آنان آغاز کرده‌اند اما قدر متیقن این برای اولین بار است که یک بیماری پندمیک در عین احساس همدلانه و اخلاقی که در جهان ایجاد می‌کند، فلسفه سیاسی و جهان پولاریزه را نیز صورتبندی می‌کند.

کلید واژه ها: چین ایالات متحده امریکا ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا فلسفه سیاسی


( ۱۱ )

نظر شما :

ارش ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۷
هنوز دنیا به فهم درستی از دموکراسی و آزادی نرسیده ، شما نباید دموکراسی رو یک انحصار غربی لئونید بلکه غربی ها هم مثل سایر ملل جهان دیدگاه خاص خودشوتخودشون رو در رابطه با دموکراسی و آزادی دارند و دیگران از جمله چین، ایران ، روسیه و دیگران هم نظر خودشون را دارند
ایران ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۳
نمی دونم چرا اکثرا میخوان بحث قرنطینه در چین رو به اقتدارگرایی و محدود کردن آزادی ربط بدن که بنظر من خیلی بی ربط هست، بنظرم دو نکته قال توجه هست،اولا غربی ها اینکه به سبک چین قرنطینه نکردن علتش ناتوانیشان هست مخصوصا به لحاظ اقتصادی یا بنا به چیزی که از دیدگاه نگارنده برداشت میشه احترام به آزادی فردی که بنظر من طبق شواهد ناتوانی هست(مثلا دعوایی که امروز بین محافظه کاران و بقیه در آمریکا هست در مورد تعطیلی کسب وکار ها واینکه ضربه اقتصادی مهم تره یا جان افراد) دوما تصویری که این روز ها منتشر میشه حضور نیروهای و ادوات نظامی در غرب هست که چنین چیزی در چین کمتر بنظر میاد پس بنظرم در موضوع کرونا اصلا بحث اصول نظام های سیاسی نیست بلکه ناکارامدی نظام هاست
فدوی ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۴
منتها آرش خان یک نکته وجود داره ... غربیها خیلی اصرار دارند بقیه مثل خودشون باشند
ابراهیم قدیمی ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۰
تمدن یعنی رعایت محدودیت های اجتماعی در شهرها و باهم زندگی کردن ( مدنیت یا بعبارت دیگر شهر نشینی ، باهم نشینی) واحترام به حقوق اجتماعی ونه خواسته های فردی .تمدن بهیجوجه احترام به اجرای خواسته های شخصی نیست. امروزه فضاها با توجه به ازدیاد جمعیت وتمرکز نشینی از حالت شخصی درحالت تبدیل شدن به فضاهای هرچه بیشتر عمومی هستند. باغ ها به اپارتمان ها تبدیل شده اند وکوچه باغی ها به خیابان محل تردد عموم. لذا تمدن یعنی احترام به اجرای خواسته های عمومی در جهت رفاه عموم است.لذا میتوانیم بگوئیم کشورهای سوسیالیستی مدنیت بیشتری دارند گرچه محدودیت انها بیشتر بنظر میرسد. رعایت محدودیت های لازم برای رفاه عموم در این کشورهابیشتر است.هر چقدر دانسیته انسانها در اجتماعات زیادتر شود رعایت محدودیت های اجتماعی که در واقع نوعی دین داری است لازمه بیشتری مییابد.کره شمالی افراط در مدنیت قانون مند است ورفتار در برخی کشورهای خواستار ازادی فردی بی توجهی به خواسته ها ونیازهای اجتماعی است. در برخی ازاینگونه کشورهامنافع بنگاههای مالی که استخوان بندی اجتماعی است بیشتر مورد توجه است.نه به ان شوری شورش نه به ان بی نمکی هاش.
امیر ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۷:۲۱
یک لحظه فکر کنید که چین داره به دنیا راستش رو میگه و آمار حقیقی رو منتشر میکنه! هر کسی هم که باور کرد داره سطح پایین سواد سیاسی و جهانبینی خودش رو نشون میده! چین همون کشوری هست که دکترها و دانشمندان و روزنامه نگارانی را که روی موضوع همه گیری کرونا کار میکردند دستگیر کرد! اینکه کسی بخواد به ملت ایران بقبولانه که یک دولت غیر دموکراتیک و مستبد و تک حزبی داره حقیقت رو به مردم خودش و دنیا میگه از اون کارهای خنده دار و وقت طلف کنه!
فدوی ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۱
امیر خان ... چه کسی گفته چند حزبی بودن باعث راست گویی و تک حزبی بودن باعث دروغ گویی می شود ... اصلا چه کسی گفته غربیها راست می گویند و چینی ها دروغ ... البته یک چیز واضح است و آنهم اینکه بواسطه رسانه های غربی ، صدای غربی ها بلند تر است ... البته از همین نکته نیز می توان نتیجه گرفت که شاید غرب دروغ گو نیازمند این همه رسانه و همچنین سر و صدا باشد . ( برای یکبار هم که شده دنیا را با عینکی دیگر بجر عینک غرب ببینیم ) ...
کرونا ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۶
به جای این که از نمد کرونا کلاه غرب ستیزی بدوزید میتوانید بیشتر فکر کنید شاید گزینه های بهتری هم باشد، مثلا آلمان با مبتلایان مشابه چین صد ها برابر کمتر کشته داشته