یادداشت اختصاصی از سوریه

تداوم طولانی مدت درگیری های نظامی در خاورمیانه، هدف قانون سزار

۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۳۱۵۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
عبدالله السامر در یادداشتی اختصاصی از سوریه برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایالات متحده با اعمال تحریم های خود بار دیگر ثابت کرد که توجهی به پایان دادن مسالمت آمیز بحران جمهوری عربی سوریه و بهود وضعیت معیشتی شهروندان عادی در این کشور نمی کند. تنها هدف کاخ سفید تداوم طولانی مدت درگیری های نظامی در سراسر خاورمیانه است، از جمله سرنگونی حکومت های سیاسی ای که از آنها حمایت نمی کند. همه انواع و اقسام اظهاراتی که مقامات امریکایی درباره تحریم ها بیان می کنند و می گویند که صرفا علیه راس نظام است، دروغی بیش نیست.
تداوم طولانی مدت درگیری های نظامی در خاورمیانه، هدف قانون سزار

نویسنده: عبدالله السامر، روزنامه نگار مستقل سوری

دیپلماسی ایرانی: "قانون سزار" که ابزاری برای ابراز قدرت ایالات متحده است، همان طور که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده در روز 17 ژوئن 2020 گفت، مجموعه ای از تحریم ها را علیه 39 شهروند و سازمان سوری اعمال می کند. از جمله علیه: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و اسماء، همسرش و افراد نزدیک به او. وزیر امور خارجه امریکا در توئیتی در این باره نوشت: «از امروز حمله ادامه داری از تحریم ها را علیه حکومت بشار اسد به موجب قانون سزار اعمال می کنیم که اجازه می دهد تحریم های اقتصادی شدیدی برای بازخواست حکومت اسد و عناصری خارجی که باعث می شوند کارهای وحشیانه ای علیه ملت سوریه انجام شود، اعمال کنیم.» 

بلافاصله بعد از این بیانیه، شهروندان سوری در شهرهای حماه، حمص، لاذقیه، طرطوس و درعا تظاهراتی سراسری را برای محکومیت رفتارهای خصمانه واشنگتن علیه ملت و حکومت سوریه برگزار کردند. در جریان تظاهرات شهروندان سوری در حالی که پرچم کشور را در دستانشان برافراشته بودند شعارهایی علیه دخالت ایالات متحده در امور داخلی کشور سر دادند و از تلاش های ارتش عربی سوریه و متحدان آنها در مبارزه با تروریسم بین المللی استقبال کردند. علاوه بر آن شهروندان سوری که در تظاهرات شرکت کردند از تلاش های دولت ترامپ برای اعمال فشار بر دمشق و ملت سوریه انتقاد کردند. 

به این ترتیب مردم این شهرها اعتماد خود را به تلاش های دولت سوریه برای غلبه بر عواقب 9 سال جنگ و دشمنی کشورهای غربی که با هدف بی ثبات سازی منطقه صورت می گیرد، بیان کردند. تظاهرات کنندگان نشان دادند با وجود تلاش بعضی قدرت ها برای ممانعت از بازیابی حیات مسالمت آمیز در سوریه، مردم نهایت تلاش خود را برای حمایت از حکومت قانونی سوریه به رهبری بشار اسد، مبذول می دارند. علاوه بر آن، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل مراتب نگرانی خود را از "قانون سزار" که دولت امریکا ارائه داده است، بیان کرد و گفت: «سیاست های تحریم و تحمیل فشارهای یکجانبه اقتصادی روی دیگری از تروریسمی بوده و هست که خون سوری ها را ریخته و دستاوردهایشان را ویران کرده است. این قانون درحالی به تصویب رسیده که واکنشی به تلاش های شکست خورده چند سال اخیر برای تغییر نظام سیاسی حاکم بر کشور است، همچنین به این دلیل اعمال می شود که سازمان های تندروی جهادی در سوریه شکست خورده اند.»

لازم به یادآوری است که فارغ از دیدگاه خصمانه اقتصادی واشنگتن، بازسازی در شهرهای سوریه آغاز شده و گام های بلندی در این رابطه برداشته شده است. مناطقی که تا همین اواخر تحت کنترل گروه های مختلف تروریستی بوده در حال حاضر به سرعت در حال بازسازی هستند. هر روز مدارس جدید و بیمارستان ها و شبکه های برق و لوله کشی های آب با وجود تحریم ها که در حقیقت انبار بزرگ باروت منفجر نشده هستند، بازگشایی می شوند. 

این را هم باید یادآور شد که در پایان مارس 2020 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه ای که به رهبری کشورهای گروه بیست ارسال کرد، از آنها خواست به دلیل انتشار ویروس فراگیر کرونا تحریم ها لغو شوند. وی در نامه خود نوشت: «رفع تحریم ها از کشورها را خواستارم تا به این ترتیب امکان ارسال غذا و امدادات اساسی و کمک های پزشکی برای مبارزه با ویروس کرونا فراهم شود.» 

با این وجود ایالات متحده با اعمال تحریم های خود بار دیگر ثابت کرد که توجهی به پایان دادن مسالمت آمیز بحران جمهوری عربی سوریه و بهود وضعیت معیشتی شهروندان عادی در این کشور نمی کند. تنها هدف کاخ سفید تداوم طولانی مدت درگیری های نظامی در سراسر خاورمیانه است، از جمله سرنگونی حکومت های سیاسی ای که از آنها حمایت نمی کند. همه انواع و اقسام اظهاراتی که مقامات امریکایی درباره تحریم ها بیان می کنند و می گویند که صرفا علیه راس نظام است، دروغی بیش نیست. این تحریم ها فشار بر شهروندان سوری را تشدید می کند و مانع از آن می شود که کشور به عنوان یک عضو به اتحادیه عرب بازگردد. 

کلید واژه ها: سوریه قانون سزار ایالات متحده امریکا تحریم سوریه ایران و سوریه سوریه و امریکا بشار اسد


( ۲ )

نظر شما :