یمن کابوس تل آویو

بدا به حال اسرائیل اگر میان ایران و امریکا جنگ شود

۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۷:۰۰ کد : ۱۹۹۸۴۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عبدالبارى عطوان
بدا به حال اسرائیل چنانچه ترامپ و متحدان سازشکارش این رژیم را به درگیر شدن در جنگ با مردان یمنی بکشانند. چنانچه جنگش در لبنان سال ۲۰۰۶ سی و سه روز و در غزه در سال ۲۰۱۴ پنجاه و پنج روز به طول انجامید؛ بنابراین جنگ آنها در یمن احتمالا سال ها به طول انجامد و ممکن است جنگ آخرشان باشد. درستی این مسئله را از ائتلاف عربی و فرماندهانش باید پرسید.
بدا به حال اسرائیل اگر میان ایران و امریکا جنگ شود

دیپلماسی ایرانی: چرا اسرائیلی ها پیش بینی می‌کنند ضربه انتقام جویانه ترور سرلشکر سلیمانی از یمن یا عراق صورت می‌گیرد؟ آیا موشک‌های بالستیک و بالدار حوثی‌ها پس از جده و ینبع در شمال دریای سرخ به ایلات و بئر السبع خواهد رسید؟ چه چیزی بیش از همه ترامپ و نتانیاهو را در یمن نگران می‌کند؟

افزایش شدت تهدیدهای آمریکا – اسرائیل علیه ایران و محور وابسته به این کشور هم زمان با نزدیک شدن به سالگرد نخست ترور سرلشکر سلیمانی و نیز ارسال زیردریایی ها، ناوها و جنگنده های “B52” به منطقه گواه ترس آنها نه از احتمال شکست هر گونه حمله نظامی بلکه از نتایج فاجعه بار آن است.

نیروی نظامی یک کشور هرچقدر قدرتمند باشد برای تضمین پیروزی در جنگ کافی نیست و جنگ یمن و جنگ ژوئیه 2006 در لبنان مثال هایی آشکار در این باره است.

طبق اطلاعات بدست آمده اسرائیل نگران تر است زیرا رهبرانش می دانند هدف هر گونه عملیات انتقام جویانه ترور سلیمانی خواهند بود. به همین علت این روزها در وضعیت آماده باش کامل در خشکی، دریا و هوا به سر می‌برند. این ترس به علت دو دستگی های داخلی و تظاهرات ها برای برکناری نتانیاهو تشدید شده است.

به این معنی که تاثیر تمام هدایای تقدیم شده از طریق عادی سازی روابط با متحدان عرب تمام شده و حتی فراتر می توان گفت اصلا بی تاثیر بوده است و چه بسا نتایج عکسی برای هر دو طرف داشته باشد.

در منطقه اکنون شاهد جنگ کلامی هستیم که در چارچوب دو احتمال قرار می گیرد: نخست جنگی روانی و تلاش برای بالا بردن روحیه افکار عمومی و دوم آمادگی برای هر گونه جنگ احتمالی و چه بس هر دو احتمال با هم.

در این راستا یکی از این اظهارنظرها طی دو روز گذشته از زبان ژنرال هیدای زیلبرمان، سخنگوی ارتش اسرائیل بیان شد. او گفت ایران احتمالا به اسرائیل از عراق یا یمن حمله کند. او افزود ما اطلاعاتی داریم که ایران در هر دو کشور در حال ساخت پهپاد و موشک های هوشمندی است که برد آنها به اسرائیل می رسد.

اظهار نظر دیگر از زبان سخنگوی کمیته امنیت ملی ایران در مجلس این کشور بیان شد. ابوالفضل عمویی گفت که کشورش ورود هر گونه زیردریایی اسرائیلی به آب‌های خلیج فارس را اقدامی خصمانه می داند که به این کشور حق انتقام می دهد.

این نخستین بار است که اسرائیلی ها آشکارا از هر گونه حمله ای از سوی عراق و یمن نگران هستند و نه از جنوب لبنان یا نوار غزه و نام بردن از این دو کشور بدون وجود اطلاعاتی تقریبا تایید شده امکان پذیر نیست.

جنبش انصارالله تجربه جنگی عالی دارد و تاسیسات آرامکو را در عمق عربستان موشک باران کرده است. پهپاد و موشک های بالدارش به بقیق، خریص، جده و ینبع اصابت کرده است و اکنون قایق های تندرویی در اختیار دارد که دریانوردی در باب المندب، دریای سرخ و دریای عرب را تهدید می کند.

اسرائیلی ها به این باور رسیده اند که احتمالا حمله انتقام جویانه ترور سردار سلیمانی از عراق یا یمن انجام خواهد شد و احتمال یمن در این میان بیشتر است زیرا آنها می دانند موشک های بالستیک و بالدار یمن که به جده و ینبع در شمال دریای سرخ رسیده است، می تواند به ایلات و بئر سبع برسد و طرفی که موشک قدس 2 و 3 و 4 دارد و پهپاد آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون می‌کند، می تواند جنگنده "B52” را نیز با همان موشک یا موشکی پیشرفته تر سرنگون کند.

بدا به حال اسرائیل چنانچه ترامپ و متحدان سازشکارش این رژیم را به درگیر شدن در جنگ با مردان یمنی بکشانند. چنانچه جنگش در لبنان سال 2006 سی و سه روز و در غزه در سال 2014 پنجاه و پنج روز به طول انجامید؛ بنابراین جنگ آنها در یمن احتمالا سال ها به طول انجامد و ممکن است جنگ آخرشان باشد. درستی این مسئله را از ائتلاف عربی و فرماندهانش باید پرسید.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

عبدالبارى عطوان

نویسنده خبر

عبد الباری عطوان، نویسنده، روزنامه نگار و تحلیل گر فلسطینی متولد اردوگاه دیر البلح در بخش غزه در سال ۱۹۵۰ است. وي قبلاً رئیس و سردبیر روزنامه عربی القدس ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل ایران و امریکا اسرائیل انتقام ایران انتقام سخت یمن الحوثی ها


( ۳۴ )

نظر شما :

حسین ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۱
تحلیل ژورنالیستی ساده ای بود. پیروزی در جنگهای جدید با اهدافی که برای آن تعریف میشود سنجیده می شود. ممکن است هدف از جنگ تخلیه قدرت مازاد نظامی یا رو کردن قابلیتهای جدید نظامی دشمن باشد. یا حتی ممکن است هدف اقتصادی داشته باشد. در اینگونه موارد مشخص کردن اینکه پیروز جنگ چه کسی است مشکل است. چه بسا هر طرف خود را پیروز بداند. جنگ چیز خوبی نیست مخصوصا برای ایران در حال حاضر.
زیتون ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۸
پیروزی در جنگهای جدید ممکن است هدف اقتصادی داشته باشد....حالا پیدا کنید اون ملت احمقی را که بدون جنگ اقتصادش به خاک سیاه نشست .....و هنوز هم منتظر عمو جو است ....