ایران اولویت امریکا

تهران با غنی سازی ۲۰ درصدی به استقبال بایدن می رود

۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۹۸۹۳۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
ایران زمان کنونی را برای اجرای کاهش تعهداتش انتخاب کرد تا بر دولت جدید آمریکا تاثیر بگذارد و جو بایدن را به سمت بازنگری در اولویت هایش در پرونده های بین المللی بعد از به دست گرفتن قدرت در ۲۰ ژانویه سوق دهد.
تهران با غنی سازی ۲۰ درصدی به استقبال بایدن می رود

نویسنده: حسن فحص

دیپلماسی ایرانی: اعلام تولید اورانیوم 20 درصد غنی شده در تاسیسات هسته ای فردوی ایران و آغاز اقدام برای ساخت یک هزار دستگاه سانتریفیوژ از نوع IR2  و IR6 و نصب آنها در تاسیسات فردو در ماه های آینده، ظاهرا اقدامی در راستای عمل کردن دولت ایران به قانون «گام های راهبردی برای لغو تحریم هاست» که قبلا بحرانی واقعی بین قوه مجریه و قوه مقننه به وجود آورد و مداخله آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب را موجب شد. 

افزایش سطح غنی سازی همچنین با سخنان حدود دو ماه قبل حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران همخوانی دارد که از آخرین گام از مجموعه گام های مصوب دولت و شورای عالی امنیت ملی برای کاهش پایبندی ایران به تعهداتش طبق توافق هسته ای سخن گفت. این گام آخر شامل دو مرحله بود: نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات فردو در مرحله نخست، و تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به آن در مرحله دوم. ظاهرا ایران در آستانه خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید و ورود جو بایدن به آنجا، مرحله دوم را آغاز کرده است. 

ایران زمان کنونی را برای اجرای کاهش تعهداتش انتخاب کرد تا بر دولت جدید آمریکا تاثیر بگذارد و جو بایدن را به سمت بازنگری در اولویت هایش در پرونده های بین المللی بعد از به دست گرفتن قدرت در 20 ژانویه سوق دهد. به ویژه که گفته می شود دولت بایدن قصد دارد رسیدگی به بحران با چین را در اولویت قرار دهد و رسیدگی به مسئله ایران جزء اولویت های بعدی اوست. 

هرگونه تاخیر در گشودن پرونده این بحران و بررسی امکان و شرط بازگشت به برجام، به ایران امکان خواهد داد ذخایر اورانیوم 20 درصد غنی شده خود را بین هشت تا 9 کیلوگرم در ماه افزایش دهد. همچنین نصب دستگاه های سانتریفیوژ جدید از نوع IR6 به تهران امکان می دهد غنی سازی در سطح بالاتر را با سرعت بیشتری انجام دهد. 

تنش های نظامی باقی مانده از دوره دونالد ترامپ، خاورمیانه را در آستانه انفجار قرار داده است و اسرائیل در برابر هرگونه حرکت تهران به سمت نظامی کردن برنامه هسته ایش دست بسته نخواهد نشست. از این رو واشنگتن مجبور خواهد شد رسیدگی به بحران با ایران را در اولویت قرار دهد. 

رئیس جمهوری جدید آمریکا دو گزینه دارد: یا این که از مطرح کردن سایر مسائل در مذاکرات با ایران بر سر توافق هسته ای با این کشور صرف نظر و صرفا با تهران برای بازگشت به شرایط پیش از خروج آمریکا از برجام مذاکره کند که شامل کنار گذاشتن غنی سازی 20 درصدی هم می شود. یا این که بر مطرح کردن سایر مسائل در مذاکرات با ایران اصرار کند که در این صورت ممکن است برنامه هسته ای ایران به سرعت به سمت نظامی شدن حرکت کند که در این صورت امکان برخورد نظامی و جنگ بین دو طرف افزایش خواهد یافت.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا پرونده هسته ای ایران جو بایدن بازگشت امریکا به برجام بازگشت بایدن به برجام ایران و امریکا و اسرائیل غنی سازی 20 درصد


( ۵ )

نظر شما :