نیاز چین به جمهوری اسلامی بیشتر از نیازمندی ایران به چین

عجله نکنیم، چینی ها عاقل باشند دنبال ما می آیند

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۰۰۶۸۶ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به سیاست مجموعه کشورهای غربی؛ چین نیازمند متحد است که در بین همسایگان ندارد. اخیر کشورهای هند و استرالیا و ژاپن و امریکا معاهده چهار جانبه نظامی، علیه چین برای مهار چین منعقد کردند. چینی ها اگر عاقل باشند با دیگر کشورها مثل جمهوری اسلامی ایران با هدف مخالفت با تفکر "تجاوز لیبرالیستی" غربی ها، اتحادیه همکاری دفاعی ایجاد خواهند کرد. هر چند به نظر می رسد روسیه کماکان خواهان تعامل با غرب است ولی زمینه برای دولتمردان چین در ایجاد اتحادیه کشورهای خواهان جهانی امن تر و عاری از مداخلات غربی ها در "شرق کانال سوئز" فراهم باشد. 
عجله نکنیم، چینی ها عاقل باشند دنبال ما می آیند

دیپلماسی ایرانی: بررسی روند مخالفت امریکا با کشور چین، مختص اقدام دولت دونالد ترامپ و جو بایدن به عنوان روسای جمهوری قبلی و فعلی امریکا نیست. از زمانی که چین اقدام به برگرداندن حاکمیت حقوقی سرزمین تحت قوانین انگلیس بنام "هنگ کنک" به سرزمین اصلی کرد؛ زنگ بسیج در غرب، توسط انگلیس علیه دولت چین و بزرگنمایی خطر چین به صدا درآمد. 

در این رابطه، حتی قبل از روی کار آمدن دولت محافظه کار بوریس جانسون در انگلیس؛ تلاش موسسات مطالعاتی انگلیسی، به خصوص موسسه تبادل راهبرد سیاسی Policy Exchange با برگزاری جلسات و نظرسنجی هدایت شده علیه دولت چین به عنوان چالش سیاست خارجی، برای مهار و مقابله با چین در دستورکار غرب طراحی شد. 

در این رابطه از مقامات قبلی استرالیا و امریکا و چینی های در خدمت غرب، نیز برای ایجاد التهاب سیاسی در اذهان عمومی اروپا و امریکا و همیاری دولت های امریکا و استرالیا در کنار انگلیس تلاش شد. 

البته سیاستمداران انگلیسی زیرکتر از آنند که کشور انگلیس را در مظان رهبری علیه دولت چین نشان دهند، بلکه سعی می کنند پشت نقاب امریکا و هدایت سیاست خارجی امریکا؛ کشور چین را به عنوان چالش اولویت دار در مجموعه کشورهای غربی معرفی کنند. نفوذ اقتصادی با سرمایه گزاری عظیم در بخش شرقی اعضای اتحادیه اروپایی، توسعه نفوذ حاکمیتی در دریای چین، جنگ لفظی با تایوان و کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا نیز زمینه ساز هدایت سیاست خارجی انگلیس و امریکا علیه کشور چین شده است. 

اما فراموش نشود؛ از هنگامی که دولت مرکزی چین خواستار بازگرداندن حاکمیت حقوقی هنگ کنگ بر طبق قوانین دولت مرکزی در پکن شد؛ مخالفت و مهار برای چین توسط اول، انگلیس و سپس امریکا آغاز شد. بعضی مقامات سیاسی انگلیس بر این باورند که خروج انگلیس از شرق کانال سوئز که در دهه 1970 میلادی اتفاق افتاد؛ یک اشتباه استراتژیک بود و لازم به ترمیم و بازگشت انگلیس به خاورمیانه و خاور دور است و نخبگان سیاسی انگلیس علنا سیاست خشن با چین را پیشنهاد کرده اند. 

نکته حائز اهمیت این است که با توجه به جمع بندی موسسات مطالعاتی در لندن علیه چین، متعاقبا سلسله سخنرانی ها توسط مشاور امنیت ملی دولت ترامپ، رئیس اف بی آی، دادستان کل و در نهایت مایک پمپیو علیه چین برگزار و اعلام رسمی سیاست تنش زا با هدف مهار چین توسط دولت قبلی امریکا اعلام شد. بدیهی است شخص آقای دونالد ترامپ نیز که دل خوشی از سرازیر شدن ثروت علمی و تکنولوژی صنعتی امریکا به طرف چین نداشت؛ زمینه هجمه انگلیس و امریکا علیه چین آغاز شد و متعاقبا مقابله با افزایش قدرت چین؛ سیاست راهبردی "مستاجر جدید کاخ سفید"؛ جو بایدن شد. 

انگلیسی ها خواهان بودجه بین المللی برای مهار چین شده اند. اقدام انگلیس تداعی گر جمله چرچیل است که گفت؛ اگر کشورهای استرالیا، نیوزلند، امریکا، کانادا و امریکا با محوریت انگلیس، با هم باشند؛ دنیا از آن آنها خواهد بود. همگی کشورهای مد نظر چرچیل، مستعمره انگلیس و جمعیت با ریشه اروپایی دارند و به "پنج چشم دنیا 5 eyes معروفند." 

با توجه به سیاست مجموعه کشورهای غربی؛ چین نیازمند متحد است که در بین همسایگان ندارد. اخیر کشورهای هند و استرالیا و ژاپن و امریکا معاهده چهار جانبه نظامی، علیه چین برای مهار چین منعقد کردند. چینی ها اگر عاقل باشند با دیگر کشورها مثل جمهوری اسلامی ایران با هدف مخالفت با تفکر "تجاوز لیبرالیستی" غربی ها، اتحادیه همکاری دفاعی ایجاد خواهند کرد. هر چند به نظر می رسد روسیه کماکان خواهان تعامل با غرب است ولی زمینه برای دولتمردان چین در ایجاد اتحادیه کشورهای خواهان جهانی امن تر و عاری از مداخلات غربی ها در "شرق کانال سوئز" فراهم باشد. 

دو ملاحظه حائز اهمیت است؛ چینی ها بشدت از امریکا می ترسند و امریکایی ها هم با القاب بسیار زننده همچون "دزد تکنولوزی" از چینی ها یاد می کنند. دوم؛ چینی ها نهایت سعی برای همکاری منطقه ای انجام داده اند ولی کشورهای منطقه جواب مثبت نداند و به نظر می رسد باید همچون اتحادیه ای که انگلیس با ژاپن، استرالیا و امریکا شکل دادند در فکر اتحادیه استراتژیک با کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران جدی باشند لذا؛ به نظر می رسد چینی ها بیش از هر وقت دیگر نیازمند همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستند و عجله نکنیم و در ارشاد آنها به دوراندیشی کوشا باشیم. به چینی ها بگوییم چندین دهه خدمت به عنوان "کارگران ارزان امپریالسیم" نتیجه ای جز تحقیر مجدد چین که در حال افزایش است؛ نداشت و باید از حالت منطقه ای اندیشیدن به "جهانی اندیشیدن در سیاست بین الملل" روی آورند و توصیه 80 سال پیش وینستون چرچیل به 4 مستعمره؛ کانادا، نیوزلند، امریکا و استرالیا با ریشه انگلیسی که گفت؛ "با هم باشیم تا دنیا از آن ما باشد"؛ دنبال متحد معتبر فرا منطقه ای همچون جمهوری اسلامی ایران باشند که اول به نفع آینده خودشان است.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و چین چین جمهوری اسلامی ایران سید وحید کریمی اروپا چین و اروپا چین و امریکا دونالد ترامپ جو بایدن


( ۱۵ )

نظر شما :

ناشناس ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۹
قبول، اما توجه کنید که آمدن آنها به دنبال ما، مثل کسی است که نیاز به کلیه دارد و ما نیز می خواهیم یک کلیۀ خود را برای خرج خود بفروشیم. نیاز آنها به ما، مایۀ افتخار ما نیست. این چه حرفی است که می زنید؟!
ناشناس ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۸
ایران باید برای چین زمینه حرکتی و ترانزیتی و تجاری مناسب را فراهم کند !!! چین توان بالایی برای گسترش و تولید دارد !! ایران باید به صورت شریکی عاقل و کارآمد ! ابتدا مسیر ترانزیت ریلی مورد نیاز چین به بقیه نقاط آسیا را که به بهترین وجه در ایران به نتیجه می رسد هموار و متصل کند !! زیرساخت هایش را با صرف هزینه ای به جا و سریع با اتصالات ریلی رشت آستارا ، بصره شلمچه ! زاهدان چابهار (سرخس) کامل کند ! و سپس با اتصال به راه آهن چین از طریق پاکستان و پذیرش بار اصلی ترانزیت چین به شمال و غرب آسیا و اروپا !! اولین گام را در جهت تعمیق روابط فی مابین بردارد !! در حرکت بعدی ! ایران با توجه با داشتن موقعیت مکانی مناسب در میانه آسیا ! زیرساخت قابل توجه از لحاظ صنعتی و ترانزیتی و همچنین امنیت مناسب و قیمت مناسب از لحاظ کارگر !! می تواند بخشی از تولید مورد نیاز چین را در خاک خود انجام دهد !!! ولی مهمترین حرکت برای رسیدن به این سطح و عمق از روابط !!! بودن شریک تجاری قابل اطمینان و با کیفیت برای چین است !!!
سهراب ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۸
واقعا اساس سیاست خارجی ما چه هست؟ از یک طرف به نظر میاد شرع و قران مبنا هست ولی از ان طرف میخواهیم با چین بی خدا و کاپیتالیست علیه غرب مسیحی اهل کتاب ائتلاف تشکیل بدهیم؟ یعنی از اینکه بی خدایان ارباب دنیا بشوند خوشحال میشویم؟
ابراهیم قدیمی ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۳
در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست۔همکاری با چین جهت ساخت وتوسعه زیر ساخت های مورد نیاز واسیب دیده اجتماعی وارتباطی وتولیدی امر خیری است که استخاره ومعطلی در ان حایز نیست۔
وحید کریمی ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۵
تشکر از اظهار نظرها؛ 1- موقعیت جغرافیایی ایران عالی است و کشورهایی که خواهان نقش جهانی هستند؛ نمی توانند ایران مستقل را نادیده بگیرند. پل پیروزی و اشغال و تطمیع حکام و فقدان دمکراسی در گذشته موید نظریه فوق است. بعد از انقلاب اسلامی، بخاطر جنگ تحمیلی، ما دست سوی دیگران دراز کردیم و این عادت شد. اگر در تولید داخلی بکوشیم و صبور باشیم؛ دنبالمان می آیند. چینی ها اگر عاقل باشند؛ در دیگر صحنه های بین الملل ما کمک کننده به آنها هستیم. ایران توان قدرت دریایی بودن را دارد و به نفع چین است که همکاری کند. در ثانی؛ همکاری و توافق با چین به منزله بریدن از دیگر نقاط و کشورها نیست. علم در غرب است و در قلب کافر هم که باشد، باید دریافت. حضور در صحنه (بین الملل) شعار انقلابی بود. اگر با هدف حذف لابی های مخرب و هدایت سیاست خارجی امریکا باشد؛ حضور دیپلماتیک در واشنگتن نیز می تواند قابل توجیه باشد.