با سخت‌تر شدن گفت وگوها

چشم امید همه به چین است تا در وین راهگشا شود

۰۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۰۸۷۳۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
در وضعیت کنونی، چشم امید به هیئت نمایندگی چین برای شکستن بن بست در گفت وگوها دوخته شده است چون پکن می تواند برای نجات توافق هسته ای نقش میانجی صلح و سازش را بازی کند. وانگ کوآن، نماینده چین در گفت وگوهای هسته ای در وین می گوید، سه هفته گفت وگوهای فشرده به توافق مهمی درباره دو سند انجامیده است که می توانند سنگ بنای گفت وگوهای آتی و بازیابی برجام شوند.
چشم امید همه به چین است تا در وین راهگشا شود

نویسنده: هاروی موریس 

دیپلماسی ایرانی: توافق هسته ای ایران که با مشقت فراوان به دست آمده بود با خروج دونالد ترامپ از آن به شدت آسیب دید و اکنون تلاش برای احیای این توافق به چالشی مشابه تلاش اولیه برای دستیابی به برجام تبدیل شده است و امید چندانی به موفقیت آمیز بودن زود هنگام تلاش های کنونی نمی توان داشت. برای موفقیت آمیز شدن گفت وگوها، باید همه طرف های گفت وگو تلاش کنند از مقصر جلوه دادن یکدیگر دست بردارند. توافق هسته ای، در پرتو یک دهه دیپلماسی و20 ماه گفت وگوهای فشرده بین ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان به دست آمد. گفت وگوهای هسته ای اولیه ایران در واقع می تواند الگویی برای دیگر گفت وگوهای بین المللی مورد استفاده قرار گیرد چون برای دستیابی به توافق هسته ای دیگر مسائل موجود بین ایران و جامعه بین المللی کنار گذاشته شد و فقط مساله هسته ای به موضوع مذاکره تبدیل شد. با اینکه ایران انکار می کند که  قصد تولید جنگ افزار هسته ای را دارد، اما توافق هسته ای گامی برای پیشگیری از گسترش جنگ افزارهای هسته ای در منطقه آشوب زده خاورمیانه بود و این مساله از چنان اهمیتی برخوردار بود که دیگر مسائل مورد مناقشه را تحت الشعاع قرار داد.

در دوران زمامداری دونالد ترامپ با اینکه ایران مفاد توافق هسته ای را محترم می شمرد دولت آمریکا از توافق هسته ای خارج شد و با راه یافتن جو بایدن به کاخ سفید، زمینه برای ازسرگیری گفت وگوهای هسته ای فراهم آمد. اما این گفت وگوها نیز امروز به علت مقصر قلمداد کردن متقابل طرف های گفت وگو با بن بست روبه رو شده است.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، دولت جدید ایران را به سخت تر کردن موضع خود و عقب نشینی از امتیازهایی که در دوره های پیشین گفت وگوها داده بود متهم می کنند و ایران نیز همزمان برنامه هسته ای خود را شتاب داده است.

ایرانی ها خواستار لغو تحریم ها و تعهد دولت آمریکا برای خودداری از خروج از توافق احیا شده در آینده هستند. ایران در ضمن آمریکا و میانجی های اروپایی را به نادیده گرفتن پیشنهادهای تازه این کشور و تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران به عنوان طرفی که مانع از پیشرفت گفت وگوها می شود، متهم می کند.

ایران همچنین اسرائیل را به شدت بخشیدن به رجزخوانی علیه گفت وگوهای هسته ای با هدف سرسخت تر ساختن موضع آمریکا و متحدانش متهم می کند. اسرائیل نیز ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود معرفی می کند و می گوید که آماده است به طور یکجانبه علیه این کشور اقدام کند.

در وضعیت کنونی، چشم امید به هیئت نمایندگی چین برای شکستن بن بست در گفت وگوها دوخته شده است چون پکن می تواند برای نجات توافق هسته ای نقش میانجی صلح و سازش را بازی کند. وانگ کوآن، نماینده چین در گفت وگوهای هسته ای در وین می گوید، سه هفته گفت وگوهای فشرده به توافق مهمی درباره دو سند انجامیده است که می توانند سنگ بنای گفت وگوهای آتی و بازیابی برجام شوند.

منبع: چاینا دیلی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: مذاکرات وین ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات احیای برجام برجام ایران و 1+5 ایران و 1+4


( ۱۰ )

نظر شما :

فدوی ۰۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۹
این چین دوست داشتنی ... با وجود جمعیتی عظیم و تبلیغاتی عظیمتر از آن بر علیهش از سوی غرب که حتی برای بسیاری از جماعت کتاب خوان ما هم به هیولایی تبدیلش کرده اند ، مانند بامبو و به سرعت آن در حال قد کشیدن است . جهان بدون آمریکا شاید کامپیوتر نداشت ، اما بدون چین قطعا این آرامش حداقلی را نمی داشت . صدها میلیارد دلار سلاح کشتار جمعی آمریکا که نه برای انبار کردن بلکه برای مصرف تولید شده اند ، حالا با دوقطبی شدن جهان ، آرام و بی صدا به انبارهایشان بازگردانده می شوند . خون میلیونها انسان دیگر که قرار بود با ماندگاری بیشتر و روزافزون آمریکا در خاورمیانه‌ ریخته شود ، حالا توسط چین خریده شد .‌ هر چقدر هم بر سر نقش پشت پرده ی چین و روسیه در مذاکرات هسته ای ، تفاوت نظر وجود داشته باشد اما یک چیز روشن است . اگر این دو نبودند ( البته در کنار و به عنوان مکمل ایستادگی خودمان ) ، الان گوشت وسط همبرگر آمریکاییها شده بودیم .