سفری که تمامی تفکرات پیشین را تخریب کرد

تجربه نمایشگاه کتاب تهران از زبان نویسنده روس

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۲۲۲۱ اخبار اصلی اخبار داخلی
سفر نویسنده روس به نمایشگاه کتاب تهران، به او کمک کرد تا درک خود را از جهان گسترش دهد. از جمله، در خصوص جهان پارسی.
تجربه نمایشگاه کتاب تهران از زبان نویسنده روس

نویسنده: آندری گلاسیموف (نویسنده روس که در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشت)

دیپلماسی ایرانی: امتناع برگزار کنندگان بزرگ ترین نمایشگاه های کتاب در اروپا از همکاری با نمایندگی های رسمی روسیه، به نویسندگان و هنرمندان روسی ضربه سختی وارد کرد. اما، آنان از این موضوع دریافتند که جهان خارج از اتحادیه اروپا، بزرگ و متنوع است. از جمله، آندری گلاسیموف، برنده جایزه ملی و استاد انستیتوی ادبیات و نویسنده کتاب های خاور دور، به تهران سفر کرد و خودش شخصا به این موضوع پی برد.

روز 14 ماه مه، ما از مسکو به تهران سفر کردیم. روز یکشنبه بود، اما در ساعت هفت صبح، تهران مثل دوشنبه های مسکو غوغا و پر جنب و جوش بود. خودروها در ترافیک گیر کرده بودند، پیاده روها پر از جمعیت و ایستگاه های اتوبوس مملو از دختران سیاه پوش بود. مشخص شد که روز تعطیل در ایران، روز جمعه است.

مردم ایران در قبال خارجی ها محتاطانه و با بی اعتمادی برخورد می کنند. اما، راننده تاکسی بسیار مودبانه در فرودگاه منتظر من ماند تا سیگارم را بکشم و بعد، با صدای بلند موزیک روسی را در ماشینش روشن کرد. در مسیر، پسری را دیدم که تیشرت نارنجی بر تن داشت. از دیدن او بسیار خوشحال شدم، زیرا مشاوران به من توصیه کرده بودند که به رغم گرمای هوای، از پوشیدن بلوز آستین کوتاه امتناع کنم. روی تیشرت آن پسر، با حروف بزرگ انگلیسی نوشته شده بود USA. این، به نوعی کاملا مخالف با تفکراتی بود که به من تحمیل شده بود. اما، بعد، من موارد این چنینی زیاد مشاهده کردم. برای مثال، در رستوران، موزیک فرانک سیناترا و دمیس روسوس پخش می شد.

نمایشگاه کتاب تهران در مصلی برگزار می شد. تعداد بسیار زیادی از انتشارات های ایرانی در این نمایشگاه شرکت داشتند. تعداد غرفه های خارجی نیز کم نبود. باید خاطرنشان کرد که ورود به نمایشگاه کتاب تهران مجانی بود.

پیش از سخنرانی در غرفه اتحادیه کتاب های روسی، من با دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران دیدار کردم. در آنجا، گروه بسیار قوی زبان و ادبیات روسی وجود دارد که به گرمی، از من استقبال کردند. از دیدن دانشجویی به نام صبا که در هتل نیز همراه ما بود، تعجب کردم. او بسیار روان به زبان روسی صحبت می کرد. تا آنجایی که من فهمیدم، ایرانی ها از کودکی، یادگیری زبان خارجی را آغاز می کنند.

نتیجه اصلی سفر من، تخریب کننده تمامی تفکرات پیشین من بود. زنان شرقی تحصیل کرده، با استعداد و بسیار زیبا هستند. محدودیت های رسمی و از جمله، ضرورت داشتن روسری آنچنان نیز سرسختانه نبود. دختران و زنان زیبای ایرانی در هر کجا دیده می شوند.

منبع: راسیسکایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه ایران و روسیه زبان روسی نمایشگاه کتاب تهران مردم ایران فرهنگ ایرانی زبان فارسی


( ۶ )

نظر شما :