کشورهای شورای همکاری در صف نخست خرید

اشتیاق کشورهای عربی به پهپادهای ترکیه

۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۲۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
کشورهای شورای همکاری به فهرست کشورهایی که به دنبال پهپادهای ترکیه هستند پیوسته اند؛ پس از توافق قطر و ترکیه برای خرید پهپاد از آنکارا، امارات مذاکرات با ترکیه برای خرید حدود ۱۲۰ پهپاد را آغاز کرده و عربستان نیز برای مذاکره با ترکیه برای خرید پهپاد برنامه ریزی می کند.
اشتیاق کشورهای عربی به پهپادهای ترکیه

دیپلماسی ایرانی: پس از آنکه آنکارا در رقابت نظامی در بخش پهپاد موفق شد و پهپادهای ترکیه اهمیت قابل توجهی کسب و ارزش خود را در چندین جنگ که آخرین آن اوکراین است ثابت کردند، کشورهای جهان به فکر خرید پهپادهای بیرقدار و آکینجی افتادند.

کشورهای شورای همکاری به فهرست کشورهایی که به دنبال پهپادهای ترکیه هستند پیوسته اند؛ پس از توافق قطر و ترکیه برای خرید پهپاد از آنکارا، امارات مذاکرات با ترکیه برای خرید حدود 120 پهپاد را آغاز کرده و عربستان نیز برای مذاکره با ترکیه برای خرید پهپاد برنامه ریزی می کند.

به گزارش میدل ایست نیوز، کشورهای شورای همکاری طی سال های اخیر، اهمیت بسزایی برای داشتن پهپاد مسلح قائل بودند به ویژه با توجه اینکه امارات و عربستان هر از چندگاهی در معرض فشار و مخالفت امریکا برای فروش پهپاد قرار می گیرند؛ پهپادهایی که بسیار گرانتر از پهپادهای ترکیه است.

خرید 120 پهپاد از سوی امارات

سایت میدل ایست آی در گزارشی که در 10 اوت 2022 منتشر شد، از مذاکرات بین امارات و ترکیه برای عقد قرارداد خرید پهپاد مسلح از نوع بیرقدار TB2 که توسط شرکت صنایع دفاع بایکار ترکیه ساخته می شود، خبر داد.

این سایت به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد که مذاکرات بین شرکت بایکار ترکیه و شرکت توازن که مسئول مدیریت خرید و قراردادهای دفاعی و امنیتی نیروهای مسلح امارات و پلیس ابوظبی است از ماه مارس آغاز شده است.

یکی از منابع گفته که مذاکرات بر سر خرید 120 پهپاد بیرقدار TB2 متمرکز است و در قراردادی به ارزش حدودی 2 میلیارد دلار، با مجموعه ای از گلوله و مراکز فرماندهی، کنترل و آموزش وارد امارات خواهد شد.

منبع مذکور افزود که برخی از اجزای این پهپاد ممکن است درصورت توافق طرفین، در کارخانه شرکت بایکار در امارات ساخته شود.

یکی از افراد مطلع از صنعت ساخت پهپاد توضیح داد که هزینه خرید یک پهپاد بیرقدار TB2 پنج میلیون دلار است و هر پهپاد به صد گلوله هوشمند MAM-L نیاز دارد که ارزش آن مجموعا 15 میلیون دلار است.

وی افزود که هزینه های اضافی برای آموزش علاوه بر مراکز فرماندهی و کنترل نیز بنا به نوع پهپاد وجود دارد و هر مرکز ظرفیت کنترل 6 پهپاد را خواهد داشت.

قرارداد قطر برای خرید پهپاد
رسانه های ترکیه ای در ماه مه 2021، اعلام کردند که آنکارا 6 پهپاد بیرقدار از نوع TB2 و 3 مرکز کنترل زمینی را به نیروهای مسلح قطر تحویل داده است.

روزنامه وطن ترکیه نوشت که پهپادهای بیرقدار آماده استفاده در قطر هستند و یک تیم از ارتش قطر، عملیات آموزش استفاده از آن را به پایان می رساند.

نیروهای مسلح قطر و شرکت بایکار ترکیه در مارس 2020 قراردادی برای خرید بیرقدار امضا کردند. به موجب این قرارداد قطر 6 پهپاد از ترکیه خریداری کرد تا برای نخستین بار پهپادهای بیرقدار را به خارج از کشور صادر کند.

ارتش قطر نخستین ارتشی است که از این پهپادها استفاده کرده است و پس از آن ارتش آذربایجان و ارتش اوکراین قرار دارد.

توجه عربستان

به نظر می رسد سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به عربستان در ماه مه 2022، نخستین ثمره خود را از طریق قرارداد احتمالی برای خرید پهپاد از ترکیه توسط عربستان به بار آورد.

روزنامه خبرترک در 2 مه نوشت که عربستان تمایل دارد 60 پهپاد پیشرفته ترکیه را در چارچوب همکاری بین دو کشور در زمینه صنایع دفاعی و توسعه چشم اندازهای همکاری فیمابین خریداری کند.

برخی منابع به این روزنامه گفتند که عربستان قصد دارد در آینده نزدیک 20 پهپاد پیشرفته و سپس در بلند مدت 40 پهپاد دیگر از ترکیه خریداری کند.

پیش از این و در سال گذشته نیز رئیس جمهوری ترکیه گفته بود که ریاض اعلام کرده است که به خرید پهپاد از ترکیه تمایل دارد.

محبوبیت زیاد پهپادهای ترکیه

در همین راستا، اسماعیل ایوب، تحلیلگر مسائل نظامی گفت که قرار بود کشورهای شورای همکاری پهپادهای مختلفی از نوع MQ-1 Predator و MQ-9 Reaper خریداری کنند اما به نظر نمی رسد هیچ یک از کشورهای شورای همکاری پهپادهایی از این نوع دریافت کرده باشند.

وی اشاره کرد که کشورهای شورای همکاری به ویژه امارات به چین روی آورده و از آن پهپاد خریداری و از آن پهپاد در یمن و لیبی استفاده کردند و امریکا از این مساله یعنی خرید پهپاد از چین دلخور شده است.

ایوب تاکید کرد که کشورهای عضو شورای همکاری به این چنین پهپادهای ترکیه ای به ویژه برای استفاده در جنگ یمن نیاز دارند آن هم با توجه به اینکه پهپاد بیرقدار در آذربایجان، ارمنستان، سوریه و لیبی محبوبیت یافته و اکنون نیز در اوکراین مورد استفاده قرار می گیرد در نتیجه پهپاد ترکیه محبوبیت و شهرت گسترده ای یافته است.

وی بیان کرد که نزدیکی روابط کشورهای شورای همکاری با ترکیه به ویژه عربستان و امارات و سفرهای متقابل مقامات این کشورها به روی آوردن این کشورها برای خرید پهپادهای ترکیه کمک می کند.

به گفته این تحلیلگر مسائل نظامی، اهمیت خرید این پهپادها از ترکیه از آن جهت است که ترکیه عضو ناتوست و صنعت ساخت پهپادهای آن غربی و نزدیک به نظام غربی است.

وی افزود که امریکا با خرید پهپادهای ترکیه به علت اینکه ترکیه عضو ناتو است و بخشی از قطعات آن توسط امریکا و اروپا تامین می شود، مخالفت نخواهد کرد.

ایوب تصریح کرد که این پهپادها کارایی بسیار و ظرفیت های متمایزی دارند به گونه ای که بر فراز رادار ضد موشکی پانسیر روسیه پرواز کرده و این رادار قادر به شناسایی آن نبوده است بلکه این پهپادها توانسته این رادار را در سوریه و لبنان منهدم کند.

وی ادامه داد که این بدان معناست که این پهپادها چشم انداز جدیدی در صنعت پهپاد گشوده اند از این رو روی آوردن کشورهای شورای همکاری برای خرید این پهپادها طبیعی است بلکه این مساله قطعی شده است.

موفقیت گسترده

پهپادهای ترکیه ای در نبردهای پیشین موفق بوده و این امر کشورها را به توجه برای خرید آن جذب کرده است.

نیروهای دولت مورد تایید جامعه بین المللی در لیبی از این پهپادها علیه نیروهای خلیفه حفتر که مورد حمایت امارات و مسکو بود و علیه نیروهای روسیه در لیبی استفاده کردند.

این پهپادها 796 هدف در 5 جنگ در سوریه، اوکراین، قفقاز، اتیوپی و لیبی را تا مارس 2022 منهدم کرده اند؛ پهپادهایی که برای نخستین بار در سال 2014 رونمایی شد.

پهپاد بیرقدار 6.4 متر طول دارد و طول بال های آن به 12.03 متر می رسد، از این رو از پهپاد معروف ارتش امریکا کوچک تر است.

برد عملیاتی پهپادهای TB2 کمتر از پهپادهای امریکایی است که به 150 کیلومتر می رسد اما پهپادهای ترکیه ای می توانند بیش از 24 ساعت در هوا پرواز کنند.

این پهپاد مجهز به یک موتور ملخی 105 اسب بخاری توربوشارژر در عقب است که به آن سرعت 129.64 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 222.22 کیلومتر در ساعت می دهد.

حداکثر ارتفاع این پهپاد به 5.486 کیلومتر و حداکثر ظرفیت حمل بار آن به 136.077 کیلوگرم می رسد.

منبع: الخلیج آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پهپاد ترکیه امارات امارات متحده عربی قطر قطر و ترکیه امارات و ترکیه کشورهای عربی پهپادهای ترکیه


( ۷۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۹
خرید محدودی از تجهیزات نظامی از ترکیه توسط کشورهای جنوب خلیج فارس مژده خوبی بود وامید واریم وارد شدن ترکیه در تامین علاقمندی های تجهیزات نظامی کشورهای جنوب خلیج فارس زیاد تر گردد۔ خرید از ترکیه برای اعراب وبرای منطقه مناسب تر از دیگران است۔امیدواریم زیاد تر وترکیه جانشین اسرائیل شود۔ خرید از ترکیه درصد پائینی از خرید های نظامی از دیگران را تامین میکند۔دیگران به اندازه کافی در تجارت نظامی وغیر نظامی وفعالیت های بظاهر اقتصادی ولی در باطن پول خوری کشورهای عربی ثروتمند فعال هستند۔کمی هم به ترکیه برسد نوش جانش۔امیدواریم زیادتر گردد۔سر این سفره گشاده ترکیه هم بشیند۔
Bs ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۲۰:۵۸
این پهپادا اندازه ی گاو سطح مقطع راداریشونه.جنگ اوکراین اینو ثابت کرد.یه هدف متحرکن
ناشناس ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۳
هر وقت بین آمریکا و بزرگتر کشورهای عربی یعنی عربستان اندکی شکر آب می شود ، سریع خبرهایی مانند قرار دادهای تجاری بین روسیه و اعراب یا مذاکره با ایران یا همین خرید فلان پهپاد ترکیه ای مطرح می شود .‌این پهپاد ترکیه ای از آن سوژه های خنده داری است که بیشتر از آنکه در میدان رزم خودی نشان دهد ، روی میز سیاست وسیله ی گروگیری و گروکشی شده است . در اولین فرصت که قارونهای عربی جنگنده های خوش آب و رنگ غربی را مجدد در ویترینها ببینند ، این پهپاد مونتاژی به حاشیه خواهد رفت تا دعوای بعدی .
علی ۲۵ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۰
کشورهای اروپای شرقی هم در صف خرید این نوع پهپادها هستند
بهروز ۲۵ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۹
انصافا ترکها چه آذربایجانی اش و چه ترکیه ای زرنگ هستند
بهروز ۲۵ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۲
این پهباد ها کارایی خود را در چندین جنگ اثبات کرده اند.البته ای کاش هیچ جا جنگی نباشد. ولی امیدوارم ما هم به جرگه صادر کنندگان تسلیحات بپیوندیم.ما که کارخانه های اقتصادی معمولی مان همه ورشکسته هستند حداقل از این محل منبع درآمدی داشته باشیم
ایرانی ۲۵ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۵
سرشار از اطلاعات غلط و بی سر و ته بود این مقاله! بنا به گفته ی نویسنده حداکثر ارتفاع پرواز این پهباد به بیش از پنج هزار چهارصد هشتاد و شش کیلومتر می رسد(!!!)، از قرار معلوم نویسنده مطلقا نمی داند کیلومتر یعنی چه! جو زمین کلا هزار کیلومتر ارتفاع دارد در نتیجه این معجزه ی ترکی(!) قادر به پرواز خارج از جو زمین است و دیگر نه پهباد که عملا یک سفینه ی فضایی است!!!! :) نکته ی بامزه تر و متناقض تر در رابطه با برد پهباد است که تنها صد و بیست و شش کیلومتر است! در نظر بگیرید پهبادی که کمتر از دویست کیلومتر برد دارد اما می تواند در ارتفاع پنج هزار کیلومتر پرواز کند!!! این در حالی ست که ضعیف ترین پهبادهای ایرانی حداقل هفتصد کیلومتر برد دارند و برد برخی ها بنا به اعتراف رسانه های رژیم بریتانیا به هفت هزار کیلومتر می رسد. دست برداید از غلو کردن در مورد تجهیزات رژیم های ناتو و عثمانی.
به ایرانی ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۹
از نوشته هات معلومه بدجور میسوزی ها
به ایرانی ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۳
پهبادی که فاقد کنترل ماهواره ای و اپراتور ان باید تا 150کیلومتری خط نبرد استقرار پیدا کند برای هدایت ان که توسط رادارهای اشکار امواج و موشکهای شناسایی و منهمدم خواهد شد چه افتخاری دارد ؟؟؟؟؟زدن 4تاتروریست یا نیمچه ارتش بدون پشتیبانی و تجهیزات بروز افتخار دارد ؟؟؟؟؟؟الانم ارمنستان رادار و سامانه ضد پهباد از هند خریده است تا استقرار و استفاده از ان باید منتظر بود چه خواهد شد
کامران در جواب به ایرانی ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۲
هموطن در ریاضیات و فیزیک و کلا علوم محاسباتی چیزی بنام ممیز وجود دارد که در اینجا در مورد ارتفاع پرواز هم بکار رفته که عدد 5.486 است یعنی رقم فوق 5 کیلومتر و چهارصدو هشتاد و شش متر است ، کوچک بودن آن نقطه به معنی آن نیست که از آن چشم پوشی کنی البته احتمالا عینکتان را نزدید به هر هشتاد سال دارید و چشمتان نمی تواند آن نقطه را متوجه شود