کم کاری تهران یا دخالت عامل سوم

چندبار باید ایران حسن نیت خود را به آذربایجان، ترکیه و عربستان نشان دهد؟

۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۶۳۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
پویا فتحی زاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برخی از صاحب نظران کنش تنش زای برخی از کشورها نظیر آذربایجان، ترکیه یا عربستان را از ضعف سیاست خارجی ایران ناشی دانسته اند و نابخردی آن کشورها را نادیده می گیرند! مگر هنگامی که جمهوری اسلامی ایران برای بازپس گیری اراضی قره باغ به آذربایجان مستشار نظامی فرستاد، به باکو آموزش های راهبردی داد و برای آن هزینه کرد، حسن نیت خود را نشان نداد؟! مگر هنگامی که جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهوری شکست خورده ترکیه را از کودتای این کشور با قدرت سایه وار و نامحسوس خود نجات داد و مسائل امنیتی آن را بهبود بخشید، حسن نیت خود را نشان نداد؟! مگر هنگامی که جمهوری اسلامی ایران به کرار پیشنهاد تمرکز بر دین مشترک و پرهیز از اختلافات را به عربستان داد، حسن نیت خود را ثابت نکرد؟!
چندبار باید ایران حسن نیت خود را به آذربایجان، ترکیه و عربستان نشان دهد؟

نویسنده: پویا فتحی زاد، پژوهشگر جغرافیای سیاسی

دیپلماسی ایرانی: روابط بین المللی با همسایگان آن هم در منطقه ای شکننده و بحران زا، قطعا از اهمیت زیادی برخوردار است. در شرایطی که چشم انداز مطلوب غرب در این منطقه متکی بر ناامنی و بحران است، ایجاد روابط حسنه و همگرایی های منطقه ای مسلما می تواند نقش مهمی را در مدیریت سیاسی فضای غرب آسیا داشته باشد.

متاسفانه آسیای غربی ژئوپلیتیک مطلوبی را در منطقه خود ندارد. علی رغم وجود اشتراکات فراوان و دلایل بسیاری که می تواند بر اتحاد و هم دلی کشورهای منطقه دلالت کند، برخی از این کشورها همچنان تمایل خود را به بازیگران بیرونی نشان می دهند. بدون شک، بدیهی است که هر مسئله تنش زا و نگران کننده این منطقه به طور مستقیم یا غیر مستقیم از منبع تغذیه غربی سرچشمه می گیرد. منفعت آنان مطمئنا در ناامن سازی آسیای غربی است. با این وجود، همچنان برخی کشورهای منطقه عاقلانه فکر نمی کنند و تصمیمات منطقی نمی گیرند!

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که مسائل منطقه راه حلی به جز همگرایی کشورهای درون منطقه ای ندارد و دستیابی به الگوی مطلوب توسعه همه جانبه کشورها در عین رقابتی سالم، به خواست و عمل کشورهای منطقه نیازمند است. 

با این حال، برخی از صاحب نظران کنش تنش زای برخی از کشورها نظیر آذربایجان، ترکیه یا عربستان را از ضعف سیاست خارجی ایران ناشی دانسته اند و نابخردی آن کشورها را نادیده می گیرند! مگر هنگامی که جمهوری اسلامی ایران برای بازپس گیری اراضی قره باغ به آذربایجان مستشار نظامی فرستاد، به باکو آموزش های راهبردی داد و برای آن هزینه کرد، حسن نیت خود را نشان نداد؟! مگر هنگامی که جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهوری شکست خورده ترکیه را از کودتای این کشور با قدرت سایه وار و نامحسوس خود نجات داد و مسائل امنیتی آن را بهبود بخشید، حسن نیت خود را نشان نداد؟! مگر هنگامی که جمهوری اسلامی ایران به کرار پیشنهاد تمرکز بر دین مشترک و پرهیز از اختلافات را به عربستان داد، حسن نیت خود را ثابت نکرد؟!

یقینا ریشه واگرایی و عمل نابخردانه این کشورها را باید در عامل سومی جست. چرا که ایران بارها و بارها حسن نیت و صداقت خود را به همسایگانش اثبات کرده است. در حالی که همانها به خوبی و کاملا مستدل می دانند اگر ایران سر ناسازگاری داشت اوضاع کنونی آنها اینطور نبود و آرامش امروزی شان را نداشتند!

در این میان چرایی ورود رژیم صهیونیستی، ایالات متحده و برخی اروپایی ها در مسائل امنیتی و سیاسی منطقه را باید در اندیشه و نگرش کشورها جست نه در سیاست خارجی ایران. مگر ایران برای همسایگان خود چه باید می کرده که نکرده است؟! از کمک های بشردوستانه تا مستشاری نظامی، تبادل گردشگر، سازمان منطقه ای، روابط اقتصادی و... در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به منافع مشترک خود با همسایگانش وجود داشته است. با این حال کدام دلیل منطقی ای وجود دارد که ملعبه و آلت دست شدن این کشورها را در راهبرد ضد امنیتی دشمنان ایران توجیه کند؟!

کلید واژه ها: ایران و همسایگان ایران و آذربایجان ایران و ترکیه ایران و عربستان ایران و امریکا سیاست خارجی ایران ایران و اسرائیل کودتای ترکیه شکست کودتای ترکیه روابط ایران و عربستان ایران و کشورهای همسایه دیپلماسی ایران ایران جمهوری اسلامی ایران


( ۲۹ )

نظر شما :

کوروش داریوش زاده ۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۴
برادر من آذربایجان داره خاک خودشو آزاد می کنه منظورم زنگه زور هست ولی ما داریم مخالفت می کنیم قطعا روابطش با ما تیره می شه. ایران باید شدیدا از آذربایجان حمایت کنه که زنگه زور را آزاد کنه و بی خیال ارامنه جنایتکار باشد همین.
ناشناس ۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۹
اگر می شد فقط یک نمونه از آموزشهای راهبردی مستشاران نظامی ایران به آذربایجان را در اینجا ذکر می کردی و یا قدرت سایه وار و نامحسوس ایران را در نجات دادن اردوغان از کودتا را تکرار مطالب زرد و بی سند از کانالهای تلگرامی محافل خاص در اینجا را کسی باور نمی کند جناب نکنه بیدار ماندن آقای ظریف در آن شب را بعنوان قدرت سایه وار و نامحسوس می دانی و یا کمکهای نا محسوس و محسوس به ارمنستان در غارت آهن آلات و مسالح شهرهای اشغالی را آموزشهای راهبردی می دانی
ناشناس ۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۹
آخه حسن نیت نشان دادن به افرادی که از اساس سر جنگ دارند و به کمتر از مرده ی تو راضی نمی شوند ، به شکل جدی از عقل به دور است . کشورهای نامبرده به چه شکل باید نشان دهند که اولا حرف شنوی کامل از آمریکا دارند در ثانی دشمن خونی ایران هستند و با این دو ملغمه ای ساخته اند که بیا و ببین . البته نه ملتهایشان بلکه حکومتهایشان . ظاهرا تمرکز زیاد و حتی افراطی ما بر روی آمریکا و دشمنی های دوطرفه بین این دو ، یکی از صدماتش ، وادار شدن ایران بر چشم پوشی روی بسیاری از موارد منطقه ای است که بر امنیت ملی ایران اثر مستقیم می گذارد .‌ یکی از نشانه های ضعف ایران در مدیریت حوزه ی نزدیک امنیتی خود وجود همین پانترکها در بخش کامنتهاست که بی محابا و بدون ترس از پیگیری فرامرزی ایران ، از خارج از ایران در حال سم پاشی و تفرقه اندازی بین مردم ایران هستند . به طور جدی باید برای جنگ فرسایشیمان با غرب ، فکری بکنیم .‌
جامی ۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۳
مادامی که عده‌ در ایران،نقش ستون پنجم ترکیه و باکو و امارات و عربستان را بازی می‌کنند،ایران در همه حال و هر صورتی،حسن نیتش را به این کشورها نشان خواهد داد!ما تحریم بشویم و آنها ثروتمند.
مهندس مهراب لاهیجانی ۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۹
اینها نتیجه عدم توازن در روابط خارجی ایران است و دلیل منطقی ان نیز سعی در تقلیل و یا تحدید قدرت ژئوپلیتیک از سوی غرب به عنوان طرف مطرود است.
محمد ۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۲
نظر حقی بود، از دیپلماسی ایرانی بعید بود.
خسرو ۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۷
ادعاهای اثبات نشده ( کمک به آذربایجان برای باز پس گیری قره باغ و نجات اردوغان از کودتا و...) که از طرف جمهوری اسلامی ایران هم تایید نشده است سبب مطالبه گری از همسایه ها و به تبع آن استناد به آنها برای مقصر کردن دیگران در روابط خارجی-- نمی تواند تحلیل محسوب شود چون فقط گله و شکایت است نمی‌تواند پروپاگاندا محسوب شود چون سایت دیپلماسی ایرانی تلاش دارد رویکرد متفکرانه و علمی داشته باشد پس چرا منتشر می‌شود؟؟؟؟
خراسانی ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۲
شما از ترکهای بازمانده عثمانی و مهاجران و مهاجمان قفقازی انتظار نشان دادن حس نیت ایران به انها هستید ؟؟؟؟کدام این کشورها واقعا کشور به معنا جامعیت فرهنگی تاریخی قومیتی و.....دارد ؟؟؟؟تمام انها بر پایه قومیت و زبان و نژاد بنا شدند(دست ساخته استعمار ) و موجودیت خود را در نابودی تمام مظاهر تمدنی تاریخی و قرهنگی ایران میداند به علت سیستم حکومتی مردم سالاری ضد استعماری ایران بدون ایران و یونان و رم و...نه تاریخ و نه فرهنگ ونه ارزشی ندارند (نگاهی به اثار باستانی بیندازید )
به ناشناس 16:9و خسرو ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۳
یک نمونه کمک ایران به باکو در جنگ اول قره باغ سخنان اقای حقیقت پور نماینده مردم اردبیل و امام جماعت اردبیل و مستندی که از کمکهای و حمایتهای ایران از باکو تهیه شد اما به علت نفوذ لابی پانترکهای ایران پخش نشد (در ارشیو همین سایت موجوده )حتی ارمنستان با ساقط کردن c130ایرانی که کمکهای هوایی به حکومت نمک نشناس باکو کردند باعث شهادت تعدادی عزیزان شد هنوز قبرهای رزمندگان ایرانی در گلزار باکو و لیست هزینه ها کمکهای ایران به باکو در جنگ اول قره باغ در اینترنت موجود است شما چه دانسته یا ندانسته در پایمال کردن خون این شهدا مسول هستید صرف نظر از افکار نژادی قومیتی یا زبانی.در قضیه کودتا اردوغان ایران ادعا نکرد بلکه غربیها با رسد فعالیت سیگنال راداری هواپیما اردوغان گفتند به ایران گریخته است(تبریز یا ارومیه ) که سکوت مسولان نظامی و سیاسی ایران در پی داشته که علت سکوت انرا نمی دانیم
به جامی ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۳
چه ستون پنجمی ؟ این ترکیه و آذربایجان تو نون شبشون موندن . اصلا مال این حرفها نیستند که بخواهند ستون پنجم در ایران داشته باشند . کشورهای دیگری پشت سر این دو تا گدا برای ضربه زدن به ایران ، مستقر شده اند .
ایرانی ۱۲ تیر ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۷
زنگه زور هیچ وقت متعلق به آذری‌ها نبوده است. اصلا شمال ارس هیچوقت آذربایجان نبوده است. انتظار دارید همه در مقابل جعلیات پانترکی سکوت کنند!؟