واشنگتن از متحدان خود می خواهد دفاع جمعی را تقویت کنند

نگرانی های امریکا از همکاری های نظامی ایران و روسیه

۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰ کد : ۲۰۱۷۸۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نمایندگان وزارت امور خارجه، پنتاگون و شورای امنیت ملی در کاخ سفید به نمایندگی از امریکا در گفت وگوهای ریاض شرکت می کنند. به گفته یک منبع، توجه مذاکره کنندگان نه فقط به موضوع گسترش نظامی تهران در خاورمیانه، بلکه به موضوع نزدیکی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در زمینه همکاری های نظامی – فنی نیز جلب شده است.
نگرانی های امریکا از همکاری های نظامی ایران و روسیه

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: در عربستان سعودی، مذاکرات میان ایالات متحده امریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس آغاز شد. موضوع اصلی رایزنی های سه روزه مقابله با تهدید ایران در خاورمیانه است که به گفته پنتاگون، از 24 فوریه 2022، رشد چشمگیری داشته است. واشنگتن در تلاش است تا بازیگران منطقه را متقاعد کند که خطر گسترش تسلیحات ایران اکنون ملموس تر است.

نمایندگان وزارت امور خارجه، پنتاگون و شورای امنیت ملی در کاخ سفید به نمایندگی از امریکا در گفت وگوهای ریاض شرکت می کنند. به گفته یک منبع، توجه مذاکره کنندگان نه فقط به موضوع گسترش نظامی تهران در خاورمیانه، بلکه به موضوع نزدیکی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در زمینه همکاری های نظامی – فنی نیز جلب شده است.

پنتاگون مطمئن است که چالش های ایران در حال تبدیل شدن به مسائل فرامنطقه ای است. در سال‌های اخیر، دولت جو بایدن نتوانسته است به دو هدف خود در زمینه مهار ایران دست یابد. اول، محدود کردن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی از طریق مذاکرات صلح. دوم، گسترش پیمان ابراهیم که مجموعه ای از معاملات برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و جهان عرب است. در این راستا، واشنگتن همچنان روی ایده ایجاد یک سیستم دفاع هوایی و موشکی یکپارچه در خاورمیانه پافشاری دارد، به ادعادی واشنگتن: آن دسته از شیعیان وفادار به ایران همچنان به تهدید حملات موشکی به زیرساخت های بازیگران برجسته شورای همکاری خلیج فارس ادامه می دهند.

نشریات تخصصی امریکا توجه خود را به این واقعیت جلب می کنند که هیچ یک از پنج رهبر گذشته فرماندهی مرکزی امریکا هنوز به ایجاد یک چتر هوایی در خلیج فارس موفق نشده اند. اولین مشکلات در سطح تبادل اطلاعات ابتدایی به وجود می آید.

رایزنی های بین سازمانی میان امریکا و شورای همکاری خلیج فارس چندین بار در سال های اخیر در سال های 2021 و 2022 میلادی، برگزار شده است. آنها تنها از این جهت متمایز می شوند که در ابتدا طبق برنامه قرار بود، این نشست در اکتبر سال گذشته برگزار شود، اما به دلیل نارضایتی کاخ سفید از تصمیم عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک لغو شد.

بنابراین، گفت وگوهای کنونی میان واشنگتن و پایتخت های عربی تلاشی برای بازگرداندن اعتماد است. در این زمینه، نشریه المانیتور به نقل از یکی از منابع در پنتاگون اشاره می کند که درخواست های امریکا برای تقویت دفاع جمعی از شورای همکاری خلیج فارس در پس زمینه حوادث اوکراین متفاوت به نظر می رسد. مسکو بارها به استفاده از سلاح های ساخت ایران در منطقه عملیات ویژه متهم شده است. طرف روسی نیز به نوبه خود، تمام اتهامات را رد کرده است. با این وجود، واشنگتن، در گفت وگو با متحدان خود، بیشتر به این واقعیت متوسل می شود که محصولات صنایع دفاعی ایران می توانند، تحت آزمایش های فعال قرار گیرند.

پنتاگون در این وضعیت نیز چالش هایی را برای خود می بیند: به عنوان مثال، پایگاه های نظامی آن در سوریه در موقعیت آسیب پذیری قرار دارند. پایگاه های واقع در شمال شرقی و جنوب شرقی جمهوری عربی اغلب در معرض گلوله باران گروه های شیعه قرار می گیرند. اگر به گفته فرمانده نیروی هوافضای امریکا پهپادهای ساخت ایران قابلیت های پیشرفته ای داشته باشند، برای ناوگان امریکایی خطر ایجاد می کند.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و روسیه روسیه جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده امریکا ایران و امریکا روسیه و امریکا ایران و خاورمیانه ایران و شورای همکاری خلیج فارس ایران و روسیه و امریکا امریکا و شورای همکاری خلیج فارس شورای همکاری خلیج فارس ایران و کشورهای عربی


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۰
امریکا با این همه نیروی نظامی وپایگاه در سطح زمین ودریا وفضا که حساب وکتاب ان از دست همه در رفته است همیشه هنوز نگران است۔بیماری است۔دوا ودرمان دارد۔اگر به روانپزشک مراجعه شود۔