اروپایی ها از مواضع سفیر چین خشمگینند

سکوت گرگ های جنگجو

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۰۷۱ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
مصاحبه لو شای با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی، که در آن به نظر می رسید او حق حاکمیت کشورهای شوروی سابق و اکنون مستقل اروپای شرقی را زیر سوال می برد، یک حادثه دیپلماتیک بزرگ بود.
سکوت گرگ های جنگجو

نویسنده ها: لئا ساهای و کای اشتریتماتر

دیپلماسی ایرانی: لو شای، سفیر پکن در فرانسه، به رفتارهای گه گاه بسیار غیر دیپلماتیک معروف است. به این علت او به عنوان نماینده دیپلماسی تهاجمی چینی که به اصطلاح "گرگ های جنگجو" خوانده می شود، شهرت یافته است. با این حال، مصاحبه لو شای با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی، که در آن به نظر می رسید او حق حاکمیت کشورهای شوروی سابق و اکنون مستقل اروپای شرقی را زیر سوال می برد، یک حادثه دیپلماتیک بزرگ بود. او گفت که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هیچ توافق بین المللی برای جدایی کشورهای سابق عضو شوروی به دست نیامد و هیچ چیز مکتوب بین المللی در این زمینه وجود ندارد. پکن روز دوشنبه در پی جبران خسارت و تلطیف فضا بود و اظهاراتی بیات کرد تا از شدت و حدت واکنش ها نسبت به مصاحبه او کاسته شود. سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه تصریح کرد که چین به وضعیت کشورهایی که اکنون دارای حاکمیت هستند احترام می گذارد و تاکید کرد که چین یکی از اولین کشورهایی بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با این کشورها روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

در اروپا، اظهارات لو موجی اعتراضاتی را برانگیخت. بیشترین نارضایتی در اوکراین و کشورهای بالتیک بود. وزرای امور خارجه لتونی و لیتوانی همزمان با انتشار پست هایی در توییتر، وجود کشورهای خود را به عنوان کشورهای مستقل قبل از سال 1940 و اشغال خشونت آمیز نیروهای شوروی را یادآوری کردند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه سخنان آقای سفیر را "غیرقابل قبول" خواند. سپس وزیر امور خارجه لیتوانی در حاشیه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در روز دوشنبه گفت که سخنان لو او را به یاد تبلیغات روسیه درباره اوکراین می اندازد.

حتی پس از توضیحات وزارت امور خارجه در پکن، بی اعتمادی به ویژه در میان کشورهای بالتیک و اروپای شرقی به طور کامل از بین نرفت و علت آن، این واقعیت است که حمایت چین از رژیم ولادیمیر پوتین در این کشورها به طور ویژه مورد انتقاد است. از آغاز جنگ، رهبری چین هرگز حمله روسیه را محکوم نکرده است و نمایندگانش در بیانیه‌ها از کلمه جنگ اجتناب می‌کنند و اغلب فقط از "مسئله اوکراین" صحبت می‌کنند.

هنگامی که روز دوشنبه از سخنگوی وزارت امور خارجه پکن درباره این مصاحبه پرسیده شد، او افزود که چین اوکراین را یک کشور مستقل می‌داند. با این حال، او سفیر چین در پاریس را به دلیل این جنجال سرزنش نکرد، بلکه "برخی رسانه ها" را مقصر دانست و گفت: این رسانه ها موضع چین در قبال اوکراین را مخدوش کردند و به اختلافات در روابط با کشورهای مربوطه دامن می زنند. این سخنگو گفت که هر گونه تلاش برای ایجاد اختلاف، دارای انگیزه های موذیانه بوده و بیهوده است.

منبع: زوددویچه سایتونگ (آلمان)/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: چین شوروی اتحاد جماهیر شوروی سقوط اتحاد جماهیر شوروی اروپا اتحادیه اروپا اروپای شرقی روسیه چین و روسیه اوکراین جنگ اوکراین چین و اوکراین چین و اروپا


( ۱۲ )

نظر شما :

بابک خرمدین ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۴
اظهارات سفیر پکن در پاریس در اصل نشانگر وحشت رژیم پکن از سرنوشت مشابه اتحاد جماهیر شوروی که در انتظارش است،چیزی که دیر یا زود گریبان پکن را خواهد گرفت، کدام کشور تا به حال با توافق بین المللی به استقلال رسیده کدام تشکیلات بین المللی سند استقلال صادر میکند، مگر دولت پکن که تا چندی پیش در تصرف ژاپن،شرکت هند شرق، ویا قرنها در تصرف موغولها وترکها نبود? ایا با مجوز سازمانهای بین المللی به استقلال رسیده? دولت چین بعد از جنگ جهانی دوم به استقلال رسیده که با تصرف کشورهای تبت،ترکستان( اویغورستان)،موغولستان جنوبی، منچوری،قسمتهایی از کشمیر،ویتنام،....) که بیش از ۶۰ در صد خاک چین را شامل میشود اشغال کرده که جنبشهای استقلال طلبی تبت،اویغورها،موغولها،و دهها قوم دیگر نگرانی شدیدی برای پکن ایجاد کرده، وترس از سرنوشت مشابه روسها خواب دولتمردان چینی را پریشان کرده، و به ان سبب سفیر پکن در پاریس معترض استقلال ۱۴ جمهوری سابق شوروی میباشد تا بلکه از دچار شدن خود به سرنوشت روسها جلوگیری و چاره ای بیابد، امروز بزرگترین دغدغه پکن تشکیل سازمان دولتهای ترک میباشد که اختلافات تا ریخی وسرزمینی با چینیها دارند ، وعلت نزدیکی پکن به کشورهای ضد ترک دقیقا در راستای همین دغدغه است، ونهایت چینیها با احداث دیوار هم نخواهد توانست در مقابل دشمین دیرین خود دوام اورد ونجات یابد.
داور درگاه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۴
بنده از جناب سفیر سوالی دارم : اکثر کشورهای سابق شوروی قبل از اینکه توسط روسها اشغال شوند خودشان کشوری مستقل بودند ، ایا روسها در موقع اشغال همان کشورها از نهاد های بین الملی اجازه گرفته بودند ? مثلا جمهوریهای ( اذربایجان،ارمنستان،گرجستان) طی جنگ تحمیلی از طرف روسها در سال ۱۸۲۸،۱۸۱۵، اشغال شده اند ایا انموقع با توافق بین المللی اشغال نموده اند? از ان گذشته دولتهای مستقل اسیای میانه بعد از سالهای ۱۸۸۵ الی ۱۹۱۲ توسط روسها اشغال شده بود،و دولتهای لتونی،لیتوانی،استونی هم بعد از جنگ دوم جهانی توسط روسها اشغال شده بود، وحتی دولت اوکراین ( کیف ) در اصل بنیانگزار دولت روس است،یعنی روسها تا چند قرن پیش خودشان در تصرف اوکراینی ها بودند و بعدا هم روسها در سایه سربازان اوکراینی ابر قدرت شدند.وحالا هم نمکدان مشکنند.روسها تا سال ۱۴۵۶ تحت تصرف تاتارها بودند پس با کدام توافق بین المللی از تاتارها استقلال گرفته اند?
ابراهیم قدیمی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۲
نام کشور بزرگ روسیه در نام ودر عمل بعد از انقلاب سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود۔۔جماهیر برای خود مجلس و رئیس کشورداشتند۔ مانند وضعی که خود روسیه داشت انها هم داشتند۔کشوری بنام اوکراین در هیچ زمانی قبل از اتحاد شوروی نداشتته ایم۔۔اوکراین روس کیف بود که درزمانهای مختلف با لهستان و بلا روس و در سیصد سال اخیر با روسیه بود۔۔استالین گرجی بود ورهبری اتحاد شوروی روس و هیچگاه در اختیار روسیه به تنهائی نبود ۔در اختیار همگی بود۔کناره دریای سیاه و کریمه همواره در اختیار روسیه بود نه روس کیف ۔سه کشور بالتیک هیچگاه کشور مطرحی نبودند۔۔مانند بحرین۔ هفت ایالت امریکا در اختیار مکزیک والاسکا جزئی از روسیه بود وهنوز هم ادعاهائی در ان است۔بعد از جنگ دوم بسیاری از مناطق در اختیار دیگران قرارگرفتند۔مالویناس در ده هزار مایلی متعلق به انگلیس هاوائی وجزایر اقیانوس ارام و۔۔۔۔ در اختیار دیگران ولی روس کیف و ۔۔۔ وابسته به روسیه نیست؟ بنا بر انچه تورات میگوید ایران بیست دو بخش داشت که توسط کوروش نه باصلح یک کشور متحد شد۔علاقمندی برخی به تقسیم وتضعیف روسیه وچین ودر اختیار قرار گرفتن خود دنیا را به جنگ هسته ای میکشاند۔اتحاد شوروی با بیست وپنج میلیون کشته نباید از اروپا خشمگین باشد۔اروپا باید از روسیه خشمگین باشد۔چرا؟زیاده خواهی اروپا در جهان تمامی ندارد۔ جنگ های متعدد و دوجنگ جهانی کافی نبوده است
هشترودی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۱
اول از همه چیز تاکید میکنم بابک خرمدین یک ایران پرست تمام عیار بوده که توسط رژیم های جعلی جهت تاریخ سازی جعل تحریف شده،یه عده مسخ شده وجود دارن که همه مسائل از عینک پانترکیسم میبینن،یقین بدانید سازمان کشورهای ترک اون چیزی نخواهد شد که شماها تو تخیلاتتون دلتون بهش خوش کردین،جمهوری های آذربایجان و ارمنستان هیچوقت کشور مستقل نبودن یا جز امپراطوی ایران بود یا عثمانی و یا روسها پس تاریخ رو تحریف نکنید