با تشدید رویارویی چین و روسیه با غرب

آیا جهان به سمت توازن‌های بین المللی جدید حرکت می‌کند؟

۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۱۵۴ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
در جبهه آسیای شرقی نوعی تلاش غرب برای جلب چین را شاهد باشیم یا تلاشی برای دور کردنش از روسیه بر این اساس که نسبت به حمله به خاک اوکراین موضعی محتاطانه اتخاذ کرد تا به این ترتیب آرامش برقرار شود و روابط چین و غرب به ویژه با آمریکا احیا شود و شبح تجلی محور مسکو – پکن به عنوان دستاوردی ژئواستراتژیک دور شود؛ اما آنچه رخ می‌دهد کاملا برعکس است.
آیا جهان به سمت توازن‌های بین المللی جدید حرکت می‌کند؟

دیپلماسی ایرانی: روز به روز جهان در آشفتگی‌هایی فرومی‌رود که نه شبیه کشمکش‌های شدید قرن گذشته است و نه بر چیزی شبیه توازن‌های قدرت و وحشت آن قرن اتکا دارد.

از یک سو جنگ روسیه به اوکراین با وجود تمام لغزش‌ها و شکاف‌ها در ماشین جنگی روسیه ادامه دارد و غرب نیز در راستای حمایت از اوکراین بیشتر و بیشتر درگیر می شود.

در داخل روسیه نیز به جای اینکه اشتباهات در جبهه جنگ به گسترش گرایش اعتراضی گسترده بینجامد، گرایشی که خواستار صرف نظر کردن از این جنگ یا مواخذه کسانی است که ده‌ها هزار جوان روس را به این وضعیت خطرناک انداخته‌اند، همچنان به این درگیری به عنوان مسئله مرگ و زندگی برای روسیه نگاه می‌شود.

به موازت آن به جای این که در جبهه آسیای شرقی نوعی تلاش غرب برای جلب چین را شاهد باشیم یا تلاشی برای دور کردنش از روسیه بر این اساس که نسبت به حمله به خاک اوکراین موضعی محتاطانه اتخاذ کرد تا به این ترتیب آرامش برقرار شود و روابط چین و غرب به ویژه با آمریکا احیا شود و شبح تجلی محور مسکو – پکن به عنوان دستاوردی ژئواستراتژیک دور شود؛ اما آنچه رخ می‌دهد کاملا برعکس است.

میان بالون چینی و سرنگون کردن آن و بالون‌های آمریکایی که چین بر فراز خاک خود رصد کرده و اجسام عجیبی که آمریکایی‌ها و کانادا بر فراز کشورشان سرنگون کرده‌اند، چین به سرعت و فراتر از آن چیزی بازگشته است که در دوران دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده بود تا به این ترتیب بر روسیه در جایگاه رقیب اصلی اگر نگوییم دشمن آمریکا پیشی جوید.

علاوه بر این، با سفر کنونی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به پکن، علی‌رغم ملاحظات اخیر ایران در مورد توسعه روابط چین و با کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی، احتمال درهم آمیختگی میان تمام محورها و موضوعات وجود دارد.

جهان ما به سمت بحران آمریکا – چین حرکت می‌کند و در این میان به نظر نمی‌رسد قواعد همیشگی میان دو کشور بتواند آن را مهار کند.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه چین روسیه و چین رقابت آمریکا با روسیه و چین امریکا ایالات متحده امریکا اروپا غرب روسیه و اروپا روسیه و امریکا چین و امریکا چین و اروپا امریکا و چین و اروپا امریکا و روسیه و اروپا


( ۴ )

نظر شما :

احمد ۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۸
نمیتوان گفت ، اما آمریکایی ها و بکل غربی ها ، 《دربعضی موارد 》، دچار یک غرور کاذب هستند . بطور مثال در خودروهای برقی ، انها طرح های چینی ها گاه مسخره میکردند ، اما در نتیجه و واقعیت میبینیم ، طرح های چینی ها موفق تر از آب در امدند. بعضی انگاره های غربی ، بیشتر ایدئولوژیک هستند در دنیای واقعی کاربرد ندارند.