توافقی که می تواند به ضرر اسرائیل باشد

کاخ سفید به دنبال معامله با تهران

۱۳ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۴۰۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
واشنگتن به دنبال خروج از روابط تقابلی با تهران از طریق توافقی گسترده است که یک آتش بس سیاسی میان کشورها باشد.
کاخ سفید به دنبال معامله با تهران

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: حزب جمهوری خواه امریکا و مقامات اسرائیلی با تمایل دولت جو بایدن برای انعقاد نسخه کوتاه شده از توافق با ایران که به تضعیف فشار تحریم ها بر جمهوری اسلامی ایران منجر می شود، مخالفت کردند. جزئیات پیش نویس توافقات با تهران که در رسانه های امریکایی منتشر شد، باعث نگرانی شده است. در حقیقت، این ابتکار یک یادداشت تفاهم غیررسمی است. نویسندگان آن، مجموعه ای از خواسته ها را از ایران مطرح کردند که برخی از آنها به همکاری با روسیه مربوط می شود.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تلاش برای تاثیرگذاری بر انعقاد توافق جدید میان امریکا و ایران است. ابتکار جدید کاخ سفید ممکن است، برای اسرائیل خطرناکتر از ایده قبلی با احیای برنامه جامع اقدام مشترک باشد. واشنگتن به دنبال خروج از روابط تقابلی با تهران از طریق توافقی گسترده است که یک آتش بس سیاسی میان کشورها باشد. این ابتکار موضوع «هسته ای» را پوشش می دهد و جمهوری اسلامی ایران را موظف می کند تا اورانیوم را بالای 60 درصد غنی سازی نکند و کار خود را با بازرسان بین المللی گسترش دهد. در این میان، باید بر رفتار گروه های شیعه که به طور سیستماتیک تاسیسات نظامی امریکا در سوریه و عراق را گلوله باران می کنند، تاثیر بگذارد. امریکا ایران را موظف می کند، از فروش موشک های بالستیک به روسیه خودداری کند.

نشانه هایی مبنی بر عدم مخالفت طرف ایرانی با توافقات با امریکا، یک هفته پیش ظاهر شد. آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب ایران با تاکید بر اینکه کشورش قصد دارد، خود را به توسعه هسته ای غیرنظامی محدود کند، تاکید کرد: "با توجه به پیشینه اسلامی خود نمی خواهیم، به سمت دستیابی به سلاح حرکت کنیم." او استدلال کرد، اگر تهران تمایل به انجام این کار را داشت، دشمنانش نمی توانستند جلوی آن را بگیرند.

واشنگتن صحبت در مورد این واقعیت را آغاز کرده است که یکی از پیامدهای توافق احتمالی امریکا و ایران، بی ثبات شدن اوضاع در سطح منطقه خواهد بود. گوردون چانگ، دانشمند علوم سیاسی، خاطر نشان کرد: «دولت بایدن پس از انعقاد یک توافق جدید، میلیاردها دلار به ایران منتقل خواهد کرد. این نظام با کمک چین، خلیج فارس و شمال افریقا را بی ثبات خواهد کرد.»

منابع نیویورک تایمز ادعا می کنند که این یک توافق کاملا غیررسمی است که نیاز به سطح معینی از اعتماد متقابل دارد. امریکا و ایران در تلاش برای مذاکره درباره تبادل زندانیان هستند که انتظار می رود، اولین گام به سوی یک توافق گسترده تر باشد.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا توافق ایران و امریکا توافق احتمالی ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل دولت بایدن جو بایدن


( ۶ )

نظر شما :