لزوم اهتمام ویژه برای ممانعت از ایجاد بحران دیپلماتیک

مواظب عوامل خودسر در روابط ایران و عربستان باشیم

۲۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۰۵۷۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: رامین فخاری
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد برخی از عناصر ضد ایرانی بدنه حاکمیت عربستان سعودی به صورت عمدی یا شاید سهوی درصدد ایجاد بحران دیپلماتیک در روابط بین ایران و عربستان سعودی باشند، به این شکل که چند فرد ضدایرانی یا تندرو در بدنه و ساختار حکومت عربستان اقدام به ممنوع‌الخروج کردن سخنران ایرانی کنند، و منتظر این مساله باشند که در ایران نیروهای خودسر با تحریک سایر مردم اقدام به تجمع و یا حمله به محل اقامت دیپلمات‌های عربستان بکنند و در نتیجه روابط ایران و عربستان دوباره به سمت واگرایی میل کند.
مواظب عوامل خودسر در روابط ایران و عربستان باشیم

دیپلماسی ایرانی: عناصر و خودسر عناصری هستند که معمولا در قشرهای میانی و پایینی جوامع وجود دارند رگه‌هایی از این عناصر خودسر در مدیران رده پایینی نیز رسوخ کرده، این عناصر گاهی اوقات دو آتشه‌تر و تند‌تر از مسئولان حکومت و یا علمای دینی در زمینه سیاست و فرهنگ و مذهب عمل می‌کنند و گاهی مشاهده شده است که بطور خودسرانه اقدام به حمله به سفارت‌های کشورهای مختلف کرده‌اند. این عناصر گاهی به دلیل احساسی و یا هیجانی بودن می‌توانند توسط سایر عناصری که در بدنه کشورها توسط سایر دولت‌ها تغذیه می شوند نیز تحریک شوند. وجود این عناصر صرفا به ایران خلاصه نمی شوند و با انگیزه های ضد ایرانی نیز می توانند در بدنه حکومت عربستان حضور داشته باشند.

حال باید این مسئله را به حوادثی که در روابط بین ایران و عربستان در روزهای گذشته در جریان است تعمیم بدهیم. در اواخر سال قبل با ابتکار چین یک صلح بین ایران و عربستان سعودی برقرار شد اما به نظر می رسد عناصری در تلاش هستند که این صلح را ناپایدار کنند.

جدید‌ترین مصداق این مسئله نیز می‌توان به ممنوع الخروج شدن یکی از سخنران‌های ایرانی توسط بعضی از مقامات عربستان اشاره کرد. این سخنران یک تبعه ایرانی است که تنها به نشر عقاید خود پرداخته و هیچ اقدامی بر علیه عربستان سعودی انجام نداده است.

به نظر می‌رسد برخی از عناصر ضد ایرانی بدنه حاکمیت عربستان سعودی به صورت عمدی یا شاید سهوی درصدد ایجاد بحران دیپلماتیک در روابط بین ایران و عربستان سعودی باشند، به این شکل که چند فرد ضدایرانی یا تندرو در بدنه و ساختار حکومت عربستان اقدام به ممنوع‌الخروج کردن سخنران ایرانی کنند، و منتظر این مساله باشند که در ایران نیروهای خودسر با تحریک سایر مردم اقدام به تجمع و یا حمله به محل اقامت دیپلمات‌های عربستان بکنند و در نتیجه روابط ایران و عربستان دوباره به سمت واگرایی میل کند.

در درجه اول از وزارت امور خارجه ایران و دولت عربستان انتظار می‌رود با حل فوری مشکل پیش‌آمده برای سخنران ایرانی، بهانه لازم را برای تحریک عناصر خودسر برای ایجاد یک بحران دیپلماتیک دیگر بگیرند.

در درجه دوم از مردم ایران انتظار می‌رود تا زمان رفع مشکل سخنران ایرانی و یا مسائل مشابهی که در آینده پیش خواهد آمد خویشتن داری کنند و از اقدامات و اظهار نظرهایی که به ایجاد تنش در روابط بین دو کشور منجر می‌شوند ممانعت کنند. باید به این مسئله اشاره کرد که فضای مجازی ایرانی به‌شدت توسط استخبارات عربستان سعودی رصد می‌شود و مصداق این مسئله نیز بازداشت کاربر توییتر ایرانی در سال قبل توسط عربستان بود. حال باید به این موضوع اشاره کرد که امکان دارد برخی عناصر ضدایرانی در بدنه دولت عربستان به ترجمه برخی از اظهارنظرها به طور مثال در رابطه ‌با به توبره کشیدن خاک عربستان و... و قرار دادن آن در برابر بن سلمان و مقامات امنیتی اقدام کنند. این مسئله در رابطه ‌با ایجاد تجمع و یا حمله به محل اقامت دیپلمات‌ های عربستان سعودی نیز صدق می‌کند و می‌تواند به ایجاد یک بحران دیپلماتیک در روابط بین دو کشور منجر شود.

در درجه سوم از دستگاه های امنیتی و انتظامی نیز انتظار می رود که تا زمان رفع مشکل اقدامات اشخاصی را که بطور عمدی یا سهوی درصدد تیره‌کردن روابط دو کشور باشند تحت‌نظر بگیرند و اقدامات لازم را به عمل آورند.

نتیجه‌گیری: 

بدیهی است موضوع ممنوع الخروجی سخنران ایرانی در سریع ترین زمان حل خواهد شد اما احتمالا این موضوع آخرین مساله پیش آمده توسط عناصر ضد ایرانی در عربستان برای تیره کردن روابط بین دو کشور نباشد و در آینده نیز شاهد مسائلی که می تواند در روابط بین دو کشور تنش زا باشد باز هم شاهد باشیم. یک اهمال کوچک و یا سایر اقدامات که برخی عناصر در آینده ممکن است برای تیره‌کردن روابط بین دو کشور انجام دهند می‌تواند به تیره‌شدن دوباره روابط بین ایران و عربستان و ایجاد یک بحران دیپلماتیک و یک جنگ نیابتی دیگر بین ایران و عربستان منجر شود که نتیجه‌ای جز ویرانی منطقه و خسارت‌های چند ده میلیارددلاری به دنبال نخواهد داشت.

رامین فخاری

نویسنده خبر

کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه علامه طباطبایی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و عربستان روابط ایران و عربستان عادی سازی روابط ایران و عربستان تهران و ریاض عوامل خودسر تنش در روابط ایران و عربستان تنش زدایی تنش تنش دیپلماتیک رامین فخاری


( ۹ )

نظر شما :

ارسلان ۲۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۲
البته دوست گرامی باید جلوی عوامل خودسر را گرفت تا اتفاقی بمانند گذشته رخ ندهد و صد البته نباید هم دچار انفعال شد. بمانند چیزی که هم‌اکنون در قبال باکو انجام می دهیم.