جنایاتی که فراموش نمی شوند

عذرخواهی از تاریخ سیاه

۲۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۵۹۹ اخبار اصلی اروپا
درست است که عذرخواهی به تنهایی برای مداوای زخمی عمیق کافی نیست؛ اما درد را کم می کند؛ زیرا اعتراف به گناه اظهار پشیمانی است.
عذرخواهی از تاریخ سیاه

دیپلماسی ایرانی: ویلم آلکساندر، پادشاه هلند شجاعانه زخم عمیقی را بر پیکر بشریت که در طول چندین دهه استعمارگری در آتش بردگی و بندگی سوخته بود، گشود تا عذرخواهی کشورش را به خاطر مرحله‌ای که هلند در کنار سایر کشورهای اروپایی به مدت 250 سال در آن شرکت داشت اعلام کند. مرحله‌ای که طی آن  فجیع ترین جنایات شناخته شده بشریت اعمال شد.

درست است که عذرخواهی به تنهایی برای مداوای زخمی عمیق کافی نیست؛ اما درد را کم می کند؛ زیرا اعتراف به گناه اظهار پشیمانی است.

بی‌شک این گام برای التیام زخم‌های گذشته، احیای ارزش‌ها و روح انسانیت در میان انسان‌ها و گسترش فرهنگ تساهل، گذشت و عبور از زخم ها مهم و ضروری است.

راهی طولانی برای رسیدن به مرحله عذرخواهی طی شد. به این ترتیب که برده داری در مستعمره‌های سابق هلند به ویژه در سورینام و برخی از جزایر کارائیب در سال 1863 لغو شد؛ اما این پدیده برای ده سال دیگر ادامه یافت. سرانجام سال گذشته مارک روته، نخست وزیر هلند از طرف دولت خود عذرخواهی کرد تا این‌که پادشاه این کشور دو روز پیش عذرخواهی خود را اعلام کرد.

هلند مانند انگلیس، بلژیک، دانمارک، هلند، اسپانیا و پرتغال یکی از کشورهای استعمارگر اروپایی بود که ناشایست‌ترین اشکال نژادپرستی و بردگی را اعمال می کرد و ثروت ده‌ها کشور را غارت و مردم آن‌ها را به بردگی گرفت.

میراث این کشورهای استعمارگر میراثی توهین آمیز برای بشریت است که متاسفانه ریشه‌های آن هنوز در برخی کشورها موجود است به ویژه با ظهور افراط گرایی نژادپرستانه و برتری جویانه که علیه اقلیت‌ها، سیاه پوستان و مسلمانان اعمال می‌شود. این کشورها نه تنها مانند هلند ملزم به عذرخواهی از تاریخ استعمارگری نفرت انگیز خود هستند بلکه باید اصول آزادی و دموکراسی را که ادعای اعتقاد به آن را دارند، به عملی ریشه‌دار که کرامت و عدالت انسانی را تقویت می‌کند تبدیل کنند.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: هلند پادشاه هلند استعمار استعمار آفریقا استقلال از استعمار اروپایی ها استعمار اروپایی ها عصر استعمار


( ۱۳ )

نظر شما :

علی ۲۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۸
برده داری و تبعیض نژادی واپارتاید و استعمار ، استثمار هنوز هم به شکل نوینی در اکثر کشورها اعمال میشود، منتهی اسمش را به اشکال مختلف عوض کرده اند، امروزه زندگی ۶۵ میلیون افریقایی در امریکا و دها میلیون افریقایی در امریکای مرکزی و جنوبی، استرالیا،نیو زلند،جزایر کارایب،.. هیچ فرقی با برده داری یک قرن پیش نکرده ،امروزه صدها قوم واقلیت نژادی دینی، در دها کشور اسیایی اورپایی به سان بردگان زندگی میکنند، وضعیت مسلمانان هند،کشمیر،و مسلمان چین،اهالی تبت،و دها اقلیت قومی در روسیه . وضع مسلمانان بوسنی هرزگوین،کوزوو،... هیچ فرقی با بردگان ندارند. ۵۰ میلیون مسلمان ساکن ممالک اورپایی در حقیقت بردگان نوینی بیش نیستند،،همین چند روز پیش در پاریس یک جوان الجزایری را پلیس به قتل رساند و کتاب مقدس قران را در سوید اتش میزنند و هزاران توهین به مسلمانان میکنند، امروزه شرکتها و کارتل های سرمایه همان برده داران سابق هستند، امروزه مردم فلستین،کشمیر،روهنگیای میانمار،صحرای غربی،اویغورها ،مسلمانان هند،.... در اصل همان بردگان عصر حاضر هستند. چرا نمیخواهیم واقعیت ها را قبول کنیم؟
ناشناس ۲۵ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۹
ویلم عزیز ؛ هم خودت ، هم دیگران و هم پسا دیگران مانند پیشادیگران ، همه می دانند که دروغ می گویی . عرصه بر شماها تنگ شده ، لباس گل و گشاد انسانیت به تن کرده اید . شرایط برایتان فراهم شود ، روی پدران قرن نوزدهمیتان را سفید خواهید کرد .
مجید ۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۷
بدبختانه در گذشته رسم شوم برده داری بطور رسمی در میان بسیاری از مردمان و سرزمینها وجود داشته است . در میان قبایل عرب نیز به شدت رایج بوده است ، بعدها با برپایی دولتهای بنی امیه و بنی عباس این رسم زشت در زمان انها شدت بیشتری یافت و اتفاقا بیشتر این بردگان را از زنگبار ( تانزانیا در افریقا ) می اوردند و به انها زنگی میگفتند . شمار این بردگان و شدت ستم ان چنان زیاد بود که سرانجام در سال 255 ه ق برابر 869 م انان در بصره و جنوب عراق کنونی به رهبری شخصی به نام صاحب زنج شورشی بزرگ کردند و چندین سال با دولت خلیفه معتمد عباسی درگیر ستیز بودند اما سرانجام سرکوب و کشتار شدند و بردگی ادامه یافت . از ان بردگان و بردگی چه کسی قرار است عذر خواهی تاریخی کند ؟ روزنامه محترم الخلیج به گمانم سرپوش گذاشتن بر تاریخ خود و ذره بین انداختن بر تاریخ دیگران کار درستی نیست .