ضریب دهی بحران در لبنان

سلاح حزب الله یا تحمیل گزینه مدنظر برای ریاست جمهوری؟!

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۱۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
دستیابی حزب الله لبنان به تجهیزات و جنگ افزارهای متعدد مویدی بر قدرت فزاینده جریان مقاومت است که می تواند سطح، وسعت و عمق حوزه نفوذ این گروه را افزایش می دهد.  در این باره شبکه المنار، شامگاه روز (جمعه)، برای اولین بار تصاویری از سامانه موشک‌های هدایت‌شونده «ثارالله» حزب‌الله در جریان تمرینات یگان «ضدزره» مقاومت اسلامی لبنان منتشر کرد.
سلاح حزب الله یا تحمیل گزینه مدنظر برای ریاست جمهوری؟!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: دستیابی حزب الله لبنان به تجهیزات و جنگ افزارهای متعدد مویدی بر قدرت فزاینده جریان مقاومت است که می تواند سطح، وسعت و عمق حوزه نفوذ این گروه را افزایش می دهد.  در این باره شبکه المنار، شامگاه روز (جمعه)، برای اولین بار تصاویری از سامانه موشک‌های هدایت‌شونده «ثارالله» حزب‌الله در جریان تمرینات یگان «ضدزره» مقاومت اسلامی لبنان منتشر کرد.

میدل ایست نیوز به نقل از المنار گزارش داد که رسانه های نظامی مقاومت اسلامی توضیح داده اند که این سامانه یک سلاح ضد زره است که برای شلیک موشک‌های کورنت در نظر گرفته شده است. این سامانه از دو پرتابگر تشکیل شده و دقت اصابت و انهدام همزمان اهداف را دارد و در تیراندازی روز و شب کاربرد دارد. این سیستم به راحتی قابل جابجایی و مانور است. این سامانه در سال 2015 وارد صفوف تشکیلات مقاومت اسلامی شد و نتایج بسیار خوبی از خود نشان داد.

-    سلاح مقاومت و دشمنان نگران

در حالی حزب الله لبنان از سلاح جدید خود رونمایی کرد که چهارشنبه هفته گذشته حادثه کحاله روی داده است. با اینحال جریان مقاومت بدون توجه به تحرکات و تحریکات دشمنان داخلی و خارجی هم چنان به دنبال تقویت توان بازدارندگی خود برای حفظ تمامیت ارضی لبنان است. در پی حمله عده‌ای مسلح به کامیون حامل نیروهای حزب الله در منقطه محاله، یک تن به شهادت رسید.

پس از این حادثه حزب الله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پس از واژگونی یک کامیون مقاومت در منطقه کحاله افراد مسلح برخی گروه‌های شبه نظامی در منطقه با حمله به افراد حاضر در کامیون تلاش کردند بر این کامیون سیطره پیدا کنند. این افراد ابتدا با سنگ و سپس با سلاح جنگی حمله کردند و نیرو‌های همراه کامیون به تجاوزگران پاسخ دادند. براساس بیانیه حزب الله یکی از نیرو‌های همراه کامیون مورد اصابت قرار گرفت که به بیمارستان منتقل و به شهادت رسید. یکی از شبه نظامیان قوات لبنانیة نیز کشته شده است. قوات لبنانیة به ریاست سمیر جعجع سابقه مزدوری طولانی برای رژیم صهیونیستی دارد.

در پی این حادثه، احزاب و جریان‌ها و شخصیت‌های ملی لبنان اعلام کردند که حمله مسلحانه به کامیون متعلق به نیروهای مقاومت این کشور را که به شهادت احمد القصاص و کشته شدن یکی از عناصر متجاوز منجر شد، محکوم می‌کنند. به گزارش المنار در بیانیه احزاب و جریان‌های ملی لبنان آمده است که این تجاوز یک خدمت رایگان به اشغالگران صهیونیست به شمار می‌رود چرا که نیروهایی را هدف قرار داده که از امنیت لبنان در برابر دشمن صهیونیستی دفاع می‌کنند. نیروهای مقاومت لبنان در برابر صهیوینست ها ایستاده و معادله بازدارندگی را به آنها تحمیل کرده و تل آویو را مجبور کرده اند حقوق دریایی لبنان را به رسمیت بشناسد.

فادی عقیقی، کمیسر دولت در دادگاه نظامی، تحقیقاتی را درباره حادثه کحاله آغاز کرده است. طبق گزارش پزشکی قانونی، فادی بجانی با سه گلوله و احمد علی قصاص با هفت گلوله مورد اصابت قرار گرفتند.

برخی منابع آگاه به البناء گفته اند که کامیون یاد شده آنگونه که شایعه شده بود، حامل سلاح یا موشک نبود، بلکه حامل مهمات و تجهیزات مورد نیاز مقاومت در عملیات نظامی خود در جنوب علیه اشغالگران اسرائیلی بود که لبنان را هر روز به جنگ تهدید و همواره زرادخانه نظامی خود را تقویت می کنند.

-    تلاش برای برهم زدن تمرکز مقاومت

 به نظر می رسد که دور جدید موج سواری رسانه ای و سیاسی علیه سلاح مقاومت که بروز و ظهور عینی آن در حادثه کحاله روی داد را باید بخشی از یک سناریوی بزرگ تر دید. آن طور که مهر هم گزارش داده است طی دو هفته اخیر لبنان شاهد چند اتفاق مهم و البته نگران کننده بوده است. از درگیری‌های اردوگاه عین الحلوه تا حادثه کحاله و شهادت یک نیروی حزب الله لبنان در محله مسیحی نشین. تحولاتی که نگاه ناظران امور را متوجه لبنان کرده است. لبنانی که در ماه‌های اخیر با معضلات جدی کمبود برق، کاهش ارزش پول ملی و بن بست در انتخاب رئیس جمهور روبرو بوده است. اینها علاوه بر آن است که موریس سلیم، وزیر دفاع دولت پیشبرد امور در لبنان بعد از ظهر پنجشنبه (۱۹ مرداد) هدف حمله مسلحانه قرار گرفت.

در مجموع ناظران بر این باورند صهیونیست‌ها که اکنون در یک بحران داخلی بی سابقه و اختلافات سیاسی بی پایان هستند، به دنبال درگیر کردن حزب الله و مقاومت در داخل لبنان برای رهایی از نگرانی و تثبیت قدرت حزب الله در مرزهای جنوبی لبنان و سرزمین اشغالی اند. در سال‌های اخیر حزب الله و مقاومت در لبنان و سوریه در حال تغییر شرایط میدانی بلندی‌های اشغالی جولان و مزارع شبعا هستند. 

آخرین اقدام مانع شدن در مقابل حضور اسرائیلی‌ها آن سوی مرز آبی و انجام کارهای عمرانی بوده است. همچنین در مقابل اقدام به برپایی چادر و مراکز دیدبانی هم کرده اند. لذا بدیهی است که اکنون سلاح مقاومت یکی از نگرانی های جدی نتانیاهو است و این موضوع را محافل رسانه ای، سیاسی و کارشناسی صهیونیستی به کررات مطرح کرده اند. در نتیجه تحلیلگران امر بر این باور هستند که آنچه اکنون در لبنان می‌گذرد، طرح صهیونیست‌ها برای برهم زدن تمرکز مقاومت در جنوب لبنان و حضور گروه‌های مقاومت فلسطینی در این کشور است.

-    سلاح مقاومت یا تحمیل گزینه مدنظر برای ریاست جمهوری؟!

برخی محافل سیاسی با اشاره به ارتباط نزدیک رویدادهای امنیتی که با شعله‌ور شدن درگیری‌ها در اردوگاه عین‌الحلوه آغاز شد و نیز سایر اتفاقات از ترور ناکام موریس سلیم، وزیر دفاع دولت پیشبرد امور در لبنان  تا حادثه کحاله و شهادت احمد القصاص این نکته مهم را هم خاطرنشان کرده اند که برخی از بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای، ذیل ضریب دهی به تنش آفرینی در لبنان به دنبال ایجاد اهرم فشار در راستای تحقق منافع سیاسی خود هستند و در این مسیر از حربه قدیمی خود یعنی موج سواری رسانه ای روی نگرانی از سلاح مقاومت هم بهره می گیرند. 

در تبیین بیشتر این موضوع تحلیلگران تاکید دارند که تصمیم ایالات متحده برای تشدید تنش‌های امنیتی در لبنان در جهت اعمال فشار سیاسی با هدف انتخاب رئیس جمهور بر اساس چشم انداز واشنگتن برای خدمت به منافع و پروژه های آمریکایی-اسرائیلی در منطقه است.

کلید واژه ها: اسرائیل لبنان حزب الله لبنان آمریکا


( ۵ )

نظر شما :