قدیمترین مریضخانه فلسطین

چرا بیمارستان الشفای غزه برای اسرائیل مهم است؟

۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۰۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
اهمیت بیمارستان الشفا فراتر از جنبه‌ی پزشکی است. این مجتمع پزشکی تاریخی که نام آن "خانه‌ی بهبودی" ترجمه می‌شود به عنوان قلب تپنده‌ی غزه توصیف شده است. الشفا از زمان حاکمیت بریتانیا بر فلسطین در آنجا قرار داشته و در سال ۱۹۴۶ پس از آن که پادگان‌های بریتانیایی را در خود جای داده بود به بیمارستان تبدیل شد. همچنین از چندین جنگ و سالیان زیادی اشغال توسط اسرائیل جان سالم به در برده است. 
چرا بیمارستان الشفای غزه برای اسرائیل مهم است؟

نویسنده: مازیار معتمدی

دیپلماسی ایرانی: الجزیره از زمان شروع حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه پس از حمله‌ی هفتم اکتبر حماس، بیمارستان الشفا واقع در بخش شمالی منطقه‌ی محاصره شده به طور برجسته‌ای در خبرها مطرح شده است. با افزایش جان باختگان غزه طی پنج روز گذشته بیش از 11500 فلسطینی که نزدیک به نیمی از آنان کودک است توسط نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند، این بیمارستان تبدیل به مرکز همه چیز شده است. صحنه‌های ظالمانه‌ای در بیمارستان در حال وقوع است چرا که تک تیراندازها روزها را صرف شلیک به هر کسی کرده‌اند که می‌خواهد از یک ساختمان پزشکی به ساختمان دیگری منتقل شود و همین امر اعتراضات بین‌المللی را برانگیخته است. اما ارتش اسرائیل ظاهراً بی تفاوت به نظر می‌رسد. 

اهمیت بیمارستان الشفا فراتر از جنبه‌ی پزشکی است. این مجتمع پزشکی تاریخی که نام آن "خانه‌ی بهبودی" ترجمه می‌شود به عنوان قلب تپنده‌ی غزه توصیف شده است. الشفا از زمان حاکمیت بریتانیا بر فلسطین در آنجا قرار داشته و در سال 1946 پس از آن که پادگان‌های بریتانیایی را در خود جای داده بود به بیمارستان تبدیل شد. همچنین از چندین جنگ و سالیان زیادی اشغال توسط اسرائیل جان سالم به در برده است. 

بیمارستان الشفا از ماه گذشته از تامین تدارکات مورد نیاز فوری دارویی و سوخت محروم شده و این اتفاق پیش از ورود نیروهای اسرائیلی به بیمارستان و منفجر کردن انبارهای رو به کاهش داروی آن رخ داده بود. کارکنان بیمارستان مجبور شدند بسیاری از جان باختگان را در گورهای دسته جمعی دفن کنند زیرا چاره‌ی دیگری نداشتند. اجساد مرده هنوز در محوطه‌ی آن قرار دارند. فراتر از آن، الشفا به عنوان یک مرکز فرماندهی برای نهادهای اداری دولت غزه دیده می‌شود. مقامات وزارت بهداشت در آنجا کنفرانس‌های مطبوعاتی در میان اجساد برگزار کرده‌اند. 

الشفا اتصال اینترنتی خود را در مواقعی که اینترنت باقی غزه توسط اسرائیل قطع شده بود حفظ کرد، بنابراین آنجا محلی برای خبرنگارانی که برخی از آنان در حال حاضر در آنجا گیر افتاده‌اند نقطه‌ی حساسی بود. مدیر بیمارستان، پزشکان و کارکنان آن همواره در صورت امکان به روز رسانی‌های مداومی را ارائه می‌کنند و اغلب ادعاهای اسرائیل را تکذیب می‎کنند؛ مانند اینکه روز چهارشنبه گفته بود اجازه داده کمک‌ها به بیمارستان وارد شود. برای برخی از فلسطینی‌ها بیمارستان به یک نماد مقاومت و ایستادگی در مقابل یک نیروی قوی‌تر به لحاظ نظامی که از خود خویشتنداری کمی نشان می‌دهد تبدیل شده است. 

تصاویر نوزادان مرده و کوکان معلول که از داخل بیمارستان برای جهان ارسال می‌شود، میلیون‌ها نفر را ترغیب کرده که در حمایت از فلسطینی‌ها به خیابان‌ها بیایند. چرا اسرائیل به بیمارستان حمله می‌کند؟ 

اسرائیل اعلام کرده که می‌خواهد امنیت غزه را در آینده به دست گیرد. از آنجایی که واشنگتن می‌خواهد تشکیلات خودگردان عهده دار این موضوع شود، اسرائیل با متحد اصلی خود، ایالات متحده در این مورد مخالفت کرده است. 

ولی به نظر می‌رسد آنها در مورد "نابود کردن" حماس همسو هستند، بنابراین عملیات زمینی باید تا تحقق این این هدف گسترش یابد. در این سناریو کنترل بیمارستان اصلی شهر ضروری است. اما درست همان‌طور که الشفا معنای جدیدی در میان فلسطینی‌ها و کسانی که از سراسر جهان این اتفاقات را دنبال می‌کنند یافته، آنچه در بیمارستان رخ می‌دهد برای اسرائیل از همه چیز مهم‌تر است. اسرائیل می‌خواهد مرکزی را که الشفا به آن تبدیل شده است از بین ببرد و آنچه را که می‌گوید به عنوان سنگر قابلیت‌های نظامی و اداری حماس می‌داند تصاحب کند. 

اتفاقاتی که برای بیمارستان رخ می‌دهد همچنین می‌تواند بر آینده مذاکرات برای آزادی اسرا و اجازه دادن به کمک‌های به شدت مورد نیاز بشردوستانه و سوخت به غزه تاثیر بگذارد. طبق گزارشی که چهارشنبه به دست الجزیره رسید، منیر البرش، یکی از پزشکان بیمارستان به نیروهای اسرائیلی گفت که چگونه حضور آنان باعث ایجاد "وضعیت ترس و تشنج" شده است. 

ناظر حقوق بشر اروپا – مدیترانه‌ مستقر در ژنو گفته که "ارتش ممکن است صحنه‌ای مصنوعی را خلق کند که بعدا منتشر شود" چرا که تنها طرفی است که فضای داخل بیمارستان را کنترل می‌کند. 

هدف قراردادن بیمارستان‌ها توسط اسرائیل به شدت مناقشه انگیز بوده است. نزدیک به یک ماه پیش، اسرائیل به حمله‌ی مرگبار به بیمارستان الاهلی العربی در غزه متهم شد اما اسرائیل و غرب آن را به شلیک موشک معیوبی از داخل نوار غزه توسط مبارزان فلسطینی نسبت دادند. 

آخرین خبرها از وضعیت الشفا ارتش اسرائیل طی چند روز گذشته به تدریج حلقه‌ی خود را در اطراف بیمارستان تنگ‌تر کرده است. اسرائیل به عنوان بخشی از حمله زمینی خود به شمال غزه، وارد بزرگترین بیمارستان در نوار غزه شد و آن را را با سربازان، تانک‌، خودروهای زرهی و پهپادهای تهاجمی به همراه پشتیبانی تک تیراندازها محاصره کرد. نیروهای اسرائیلی به بیمارستان راه یافتند و به چندین بخش حمله کردند. آنها پست‌های بازرسی الکترونیکی را در چندین در ورودی از ساختمان‌های اصلی ایجاد کردند. تانک‌هایشان نیز در محوطه مستقر شدند. 

این در حالی است که هزاران نفر هنوز در بیمارستان محبوس هستند. این افراد شامل بسیاری از فلسطینی‌های آواره که در بیمارستان پناه گرفته‌اند، بیماران بدحالی که جایی برای رفتن ندارند و کادر پزشکی و کارکنان به شدت خسته‌ می‌شوند. 

طبق گزارش‌ها دست اول، نیروهای اسرائیلی پیش از یورش به داخل، ژنراتورها و واحدهای ارتباطی را مورد هدف قرار داده و همچنین از ده‌ها نفر از افراد چشم بسته و برهنه را که دسترسی آنان به آب و بهداشت اولیه قطع شده بود بازجویی کردند. 

آیا حماس در زیر بیمارستان است؟ ادعای اصلی اسرائیل برای محاصره‌ی مهم‌ترین بیمارستان غزه این است که حماس یک مرکز فرماندهی اصلی دارد که از داخل و زیر بیمارستان فعالیت می‌کند. این ادعایی است که ایالات متحده نیز از آن حمایت کرده و همین موضوع حماس را واداشته تا واشنگتن را "کاملا مسئول" نشان دادن چراغ سبز برای حمله به بیمارستانی پر از غیر نظامیان بداند. 

نه تل آویو و نه کاخ سفید هیچ مدرک تایید شده‌ی مستقلی در تایید این ادعا منتشر نکرده‌اند و این موضوع از سوی تعدادی از پزشکان و کارکنان بیمارستان تکذیب شده است. همچنین هیچ مدرک روشنی مبنی بر اینکه تعدادی از اسرای حماس در حمله‌ی هفتم اکبر در محدوده‌ی بیمارستان نگهداری می‌شوند وجود ندارد. اسرائیل همچنین به هیچ طرف دیگری اجازه‌ی ورود به منطقه را برای راستی آزمایی ادعای طرفین نداده است. از نظر تاریخی چنین ادعاهای به شدت مناقشه برانگیزی از سوی اسرائیل ثابت نشده است.

منبع: الجزیره / ترجمه: مهدی مهدوی

کلید واژه ها: بیمارستان فلسطین اسرائیل فلسطینیان اسرائیل و فلسطین بیمارستان شفا غزه حمله اسرائیل به غزه نوار غزه


( ۱۴ )

نظر شما :