در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران به مناسبت کنفرانس بین المللی تهران در خصوص فلسطین

امیرعبداللهیان خطاب به امریکا: تشکیل ائتلاف دریای سرخ راهکار صلح نیست

۰۲ دی ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۳ کد : ۲۰۲۳۷۵۰ اخبار داخلی خاورمیانه انتخاب سردبیر
ما از اینکه امریکا دست اسرائیل را باز گذاشته و تمامی پایگاه های امریکا به تل آویو سلاح ارسال می کنند و همه فرماندهان امریکایی در کنار اسرائیل ایستاده اند تا نسل کشی راه بیندازند را به شدت محکوم می کنیم. توصیه ما به امریکایی ها این است که راهکار صلح تشکیل ائتلاف نیست راهکار توقف ریختن خون سرخ کودکان و زنان و مظلومان فلسطینی در غزه است.  
امیرعبداللهیان خطاب به امریکا: تشکیل ائتلاف دریای سرخ راهکار صلح نیست

دیپلماسی ایرانی: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران به مناسبت "کنفرانس بین المللی تهران در خصوص فلسطین" به پرسش های آنان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره دیدارش با اسماعیل هنیه در سایه تشدید تنش ها در جبهه شمالی و مرزهای لبنان و اینکه آیا این به معنای گسترش دامنه جنگ است، نیز گفت: «من دیداری که اخیرا با آقای اسماعیل هنیه داشتم که در آستانه سفر ایشان به مصر بود، طبعا در راستای طرح های سیاسی درباره چگونگی توقف جنگ، تبادل اسرا و مسائلی بود که نسبت به آینده غزه وجود دارد؛ ما درباره همه اینها گفت وگو کردیم. آنها ایده های مهمی دارند و رهبران حماس سناریوهای مختلف را از جمله درباره آینده غزه پس از جنگ دارند.»

وزیر امور خارجه همچنین گفت: «ما در روزهای اخیر شاهد تشدید تنش در مرزهای جنوب لبنان هستیم، این تصمیم خود لبنانی ها بود و به این جمع بندی رسیدند، ما همچنین در دریای سرخ تحرکات یمنی ها را شاهد هستیم. این تصمیم صنعا و ارتش یمن است. ما همچنین تحرکاتی را از سوی گروه های مقاومت عراق علیه پایگاه های امریکایی را شاهد هستیم. امریکایی ها دائما به ما می گویند که جلوی تشدید تنش را بگیریم. ما گفتیم که شما که خود در کنار متجاوز اسرائیلی ایستاده اید در جایگاهی نیستید که بخواهید چیزی را از ما تقاضا کنید. با این حال گفته ایم که ما به هیچ کدام از گروه های عربی هیچ دستور و توصیه ای نمی کنیم، آنها خود تصمیم گرفته اند و تصمیم خود را اجرا می کنند. ما در تصمیم گیری های لبنانی، یمنی و عراقی دخالت نمی کنیم.»

وی تاکید کرد، آنچه اکنون شاهدیم جمع بندی صهیونیست هاست که اسرائیل در برابر مقاومت شکست خورده و این حیثیت امریکا را به عنوان حامی اسرائیل لکه دار کرده است.

حسین امیرعبداللهیان همچنین گفت: امریکا ایران را متهم می کند این در حالی است که امریکا خودش در جنگ در کنار اسرائیل ایستاده است. اگر امریکا ما را متهم می کند امریکا خود مجرم است و در کنار خلبانان اسرائیلی ایستاده است و در حال ارتکاب جنایت با اسرائیلی ها علیه زنان و کودکان فلسطینی در غزه است و این امریکاست که باید در کنار اسرائیل نسبت به عملکرد جنایتکارانه خود محاکمه شود.

حسین امیرعبداللهیان درباره روابط ایران و مصر نیز گفت: ما اخیرا دیداری با آقای سامح شکری داشتیم، و امروز نیز در همین چارچوب تماس تلفنی روسای جمهوری دو کشور را شاهد بودیم و امیدواریم به زودی توسعه روابط تهران و قاهره را شاهد باشیم. ما توسعه مناسبات تهران و قاهره را به نفع دو کشور می دانیم.   

وی درباره تلاش های دیپلماتیک ایران و تماس هایش با اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای توقف جنگ در غزه نیز گفت: ما در تمامی سطوح دیپلماتیک به تماس هایمان در این رابطه ادامه می دهیم. اکنون اروپا متفاوت از امریکا و اسرائیل نسبت به آتش بس در غزه رفتار می کند. ما همه تلاش های دیپلماتیک را برای توقف آتش بس به کار گرفته ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره اقدام امریکایی ها نسبت به تشکیل ائتلافی در دریای سرخ برای توقف حملات یمنی ها به کشتی هایی که به سمت اسرائیل می روند و اتهاماتی که در این زمینه به ایران زده اند نیز گفت: اقدامی که یمنی ها انجام می دهند، ناشی از تجهیزات نظامی قوی آنهاست. آنها در درون یمن تسلیحات پیشرفته نظامی در اختیار دارند. این موضوع جدیدی نیست. یمن به صراحت موضع خود را اعلام کرده است. این یک تصمیم کاملا یمنی در دفاع از غزه است. اتهام امریکا هم اتهامی بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران است. ما همواره گفته ایم جمهوری اسلامی ایران، همان طور که شما در ترور شهید سلیمانی شاهد بودید، خودمان انتقام گرفتیم و با 13 موشک بالستیک پایگاه اسراتژیک امریکا را هدف گرفتیم و آن را اعلام هم کردیم و مسئولیتش را بر عهده گرفتیم اگر بخواهد کاری انجام دهد با شجاعت انجام می دهد و مسئولیتش را هم بر عهده می گیرد. بنابراین نیاز به توصیه به کسی نیاز نداریم. برای ما امنیت منطقه بسیار مهم است، هر وقت امریکایی ها گفتند که دنبال گسترش جنگ نیسیتند ما هم گفته ایم که دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم. ما از اینکه امریکا دست اسرائیل را باز گذاشته و تمامی پایگاه های امریکا به تل آویو سلاح ارسال می کنند و همه فرماندهان امریکایی در کنار اسرائیل ایستاده اند تا نسل کشی راه بیندازند را به شدت محکوم می کنیم. توصیه ما به امریکایی ها این است که راهکار صلح تشکیل ائتلاف نیست راهکار توقف ریختن خون سرخ کودکان و زنان و مظلومان فلسطینی در غزه است.  

کلید واژه ها: فلسطین اسرائیل اسرائیل و فلسطین غزه کنفرانس بین المللی تهران در خصوص فلسطین حسین امیرعبداللهیان


( ۲ )

نظر شما :