منطقه ملتهبتر شده است

اسرائیل و چالش عبور از یمن

۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۴۰۹۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
احمدرضا تمدن و علی معظمی گودرزی در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: کاهش نفوذ، حضور و اثرگذاری نظامی، سیاسی و امنیتی ایالات متحده کمابیش در منطقه قابل رؤیت است و در این میان دیگر قدرت ها هرچند چراغ خاموش، تلاش می کنند این خلأ را به نفع خود مصادره کنند.
اسرائیل و چالش عبور از یمن

نویسندگان: احمدرضا تمدن، کارشناسی ارشد مطالعات اروپا از دانشگاه خوارزمی و علی معظمی گودرزی، کارشناس مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی: رژیم‌صهیونیستی و آمریکا همواره در سال‌های اخیر نسبت به شکل‌گیری، تثبیت و قدرت گرفتن روزافزون نیروهای مقاومت در منطقه نگران بوده اند.به همین دلیل نمی‌توان نقش و ارتباط واشنگتن در جنایات هدفمند اخیر رژیم‌صهیونیستی در منطقه را نادیده گرفت. هیچ‌گونه عملیات و حرکتی در کشورهای منطقه (فلسطین،سوریه یا لبنان و ...) به دور از هم‌افزایی اطلاعاتی و عملیاتی آمریکا و صهیونیست‌ها صورت نمی‌پذیرد. ارتکاب این اشتباهات مساوی با واکنش متقابل از سوی نیروهای مقاومت در منطقه بوده است، هرچند بسیاری از این اقدامات به واسطه شرایط حاکم ذیل چتر رسانه ای مناسب قرار نداشته و افکار عمومی را آنچنان که باید اغنا نمی کند.

کاهش نفوذ، حضور و اثرگذاری نظامی، سیاسی و امنیتی ایالات متحده کمابیش در منطقه قابل رؤیت است و در این میان دیگر قدرت ها هرچند چراغ خاموش، تلاش می کنند این خلأ را به نفع خود مصادره کنند.

پایگاه میلیتری‎تایمز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا تایید کرد که از اواسط ماه اکتبر (هم‌زمان با حملات رژیم ‌صهیونیستی به نوار ‌غزه)، پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای عراق و سوریه دست‌کم بیش از ۱۰۲ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند. سیاست‌های هژمونیک آمریکا در خاورمیانه مورد پسند بسیاری از مردم منطقه نیست اما پیشروی های جبهه مقاومت نیز به درستی و با عمقی متناسب با انتظار مردم به ایشان اطلاع رسانی نمی شود. این موضوع خود در دراز مدت موجب رخنه ناامیدی (کم یا زیاد) میان اذهان عمومی خواهد شد.

حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم‌صهیونیستی از زمان افزایش فعالیت آمریکا در منطقه تشدید شده و محور مقاومت بارها در منطقه اراده برتر و قدرت فائقه خود را به رخ ایالات‌متحده کشیده و این موضوع تا حدی موجب دلگرمی عقبه مردمی در منطقه را فراهم ساخته است.

اکنون با حملات اخیر ایالات متحده و بریتانیا به مواضع نیروهای مقاومت در یمن، افکار عمومی منتظر واکنش مناسب جبهه مقاومت نسبت به این تعرض است. بی شک، ایالات متحده و بریتانیا با برجسته کردن حق عبور و مرور آزاد دریایی در جوامع بین الملل و البته رسانه ها به دنبال توجیه حملات خود هستند.

در این میان اما ادامه جلوگیری مقاومت یمن از حرکت کشتی های اسرائیلی یا مرتبط با اسرائیل اهمیت بیشتری حتی از واکنش به عاملان حملات اخیر به یمن دارد. این موضوع همان نقطه ثقلی است که در ارائه گزارش به عموم مردم باید پررنگ تر از گذشته مدنظر قرار بگیرد و بر آن تأکید شود.

آنچه موجب به حرکت در آمدن ماشین نظامی آمریکا و بریتانیا (هرچند محدود) شده، فشارهای اسرائیل است و این فشار از ضربات سختی ناشی است که از مقاومت یمن دریافت کرده است.

اسرائیل به دنبال رسانه ای کردن ابعاد بزرگ ضربه حوثی ها به واسطه کنترل و منع رفت و آمد کشتی ها به مقصد خود نیست زیرا به خوبی می داند رسانه ای کردن نتایج آن در واقع اذعان به قدرت یمن و بیش از پیش نمایان کردن نقاط ضعف این رژیم است.

امید است با اطلاع رسانی درست رسانه ها برای مردم حامی مقاومت و روشنگری بیشتر در خصوص اوضاع منطقه و معرفی پرواضح اولویت های برتر در میدان سیاست و جنگ، دلگرمی عقبه مردمی نیز بیش از پیش تقویت و از آن صیانت شود. 

کلید واژه ها: یمن امریکا اسرائیل حمله امریکا به یمن حمله اسرائیل به غزه احمدرضا تمدن علی معظمی گودرزی جنگ جنگ غزه خاورمیانه


( ۳ )

نظر شما :