شکاف با دو میانجیگر اصلی

افق مبهم مذاکرات حماس - اسرائیل

۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۳۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
مام گمانه زنی ها پیرامون تلاش مشترک قطر، مصر و آمریکا پیرامون مذاکرات برای تبادل اسرا با رد پیشنهاد توقف ۶۰ روزه درگیری‌ها توسط رژیم صهیونسیتی از جانب حماس در هاله ای از ابهام قرار گرفت. چرا که به گفته حماس، آزادی اسرا باید با آتش‌بسی دائمی همراه باشد. البته بدیهی است در شرایطی که تنها برگ برنده حماس، اسرای صهیونیست است به هیچ عنوان منطقی و عقلانی نیست که بخواهد در سایه مذاکرات برای آتش بس موقت، این برگ برنده خود را از دست بدهد. چرا که پس از آن، سناریوی قطعی، تلاش گسترده صهیونیست‌ها برای نابودی حماس خواهد بود، آن هم در شرایطی که تل آویو و اشغالگران دیگر نگرانی بابت اسرای خود ندارند و با فراغ بال بیشتر موتور کشتار و جنایت را در غزه روشن خواهند کرد.
افق مبهم مذاکرات حماس - اسرائیل


حسین فاطمی: تمام گمانه زنی ها پیرامون تلاش مشترک قطر، مصر و آمریکا پیرامون مذاکرات برای تبادل اسرا با رد پیشنهاد توقف ۶۰ روزه درگیری‌ها توسط رژیم صهیونسیتی از جانب حماس در هاله ای از ابهام قرار گرفت. چرا که به گفته حماس، آزادی اسرا باید با آتش‌بسی دائمی همراه باشد. البته بدیهی است در شرایطی که تنها برگ برنده حماس، اسرای صهیونیست است به هیچ عنوان منطقی و عقلانی نیست که بخواهد در سایه مذاکرات برای آتش بس موقت، این برگ برنده خود را از دست بدهد. چرا که پس از آن، سناریوی قطعی، تلاش گسترده صهیونیست‌ها برای نابودی حماس خواهد بود، آن هم در شرایطی که تل آویو و اشغالگران دیگر نگرانی بابت اسرای خود ندارند و با فراغ بال بیشتر موتور کشتار و جنایت را در غزه روشن خواهند کرد.

البته به جز حماس، محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی هم در گفت‌وگو با شبکه قدس خاطرنشان کرد که مقاومت جز پیشنهاد مصر هیچ پیشنهادی دیگری درخصوص توقف تجاوزات و تبادل اسرا دریافت نکرده است و مقاومت به پیشنهاد قاهره نیز با پیشنهادی مشترک میان جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی از حدود سه هفته پیش پاسخ داده و شامل مراحل آتش‌بس دائم و خروج نیروهای صهیونیستی از نوار غزه می‌شود.

محمد الهندی در ادامه افزود: هرآنچه که پس از پیشنهاد مصر رخ داد، شامل بررسی مواضع و برخی ایده‌های مربوط به تغییر در برخی مراحل مبادله و مدت زمان هریک از آنها بود، اما هیچ تضمینی برای توقف دائم تجاوزات و عقب‌نشینی نیروهای ارتش رژیم اشغالگر وجود ندارند. معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی همچنین تصریح کرد درز اخباری در این باره از طرف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تیمش است و در راستای تلاش برای پشت سر گذاشتن تنش داخلی حول موضوع سرنوشت اسرا در غزه و توجیه امتناع نتانیاهو از پرداخت بهای معامله تبادل اسرا به سمت ساکنان اراضی اشغالی هدایت می‌شوند.

رسانه‌های عبری شامگاه دوشنبه هفته گذشته محتوای پیشنهاد جدید رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا را منتشر کردند. آکسیوس هم به نقل از مقامات صهیونیستی گزارش کرده بود رژیم صهیونیستی پیشنهاد کرده است به منظور آزادی همه اسرای صهیونیستی  جنگ غزه به مدت ۲ ماه متوقف شود. این وبگاه خبری گزارش کرد براساس این ابتکار در مرحله اول، زنان و مردان بالای ۶۰ سال آزاد می‌شوند. در مرحله دوم سربازان و نظامیان بالای ۶۰ سال آزاد خواهند شد. آکسیوس گزارش کرد: اسرائیل و حماس پیشاپیش بر سر تعداد اسیران فلسطینی که قرار است آزاد شوند به توافق خواهند رسید و سپس درباره آنها مذاکره خواهند کرد.

طبق گزارش این وبگاه خبری، رژیم صهیونیستی هرگز با پایان یافتن جنگ و آزادی همه ۶۰۰۰ زندانی فلسطینی موافقت نخواهد کرد اما در صورت موافقت حماس با ابتکار، بخش زیادی از این زندانیان را آزاد می‌کند. این در حالی است که یوآو گالانت، شامگاه چهارشنبه تهدید کرد هیچ چیزی موجب نمی‌شود تل‌آویو جنگ غزه را متوقف کند. به گفته وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تا زمانی که اسرای صهیونیستی هنوز آزاد نشده‌اند امکان توقف جنگ غزه وجود ندارد. 

-    ماموریت رئیس سیا برای حصول توافق میان حماس و رژیم صهیونسیتی

پس از انتشار اخباری دال بر رد پیشنهاد مذاکره از جانب حماس، برخی مقامات آگاه به واشنگتن پست اطلاع دادند که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درصدد است طی روزهای آتی ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) را برای حصول توافقی جاه‌طلبانه میان حماس و رژیم صهیونسیتی برای آزادی تمامی گروگان‌ها در غزه و توقف طولانی درگیری‌ها اعزام کند. به  گزارش ایسنا، مقاماتی که می‌خواستند نام‌شان فاش نشود عنوان کردند که برنز قرار است برای این مذاکرات به اروپا سفر کند و در آنجا با روسای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و مصر و نخست وزیر قطر دیدار کند. مصر و قطر کشورهایی هستند که از زمان شدت گرفتن درگیری‌ها میان حماس و رژیم صهیونسیتی با طرفین در ارتباط بوده و حتی به توقف موقت درگیری‌ها و آزادی زندانیان در ماه نوامبر کمک کرده بودند. سیا تا بدین لحظه به درخواست واشنگتن پست برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

-    شکاف صهیونیست ها با دو میانجیگر اصلی

در همین حال جنگ لفظی میان مقامات رژیم صهیونیستی و قطر از یک سو و از سوی دیگر پاسخ ندادن رئیس‌جمهور مصر به تماس تلفنی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از اختلافات شدید میان تل‌آویو و دو میانجیگر اصلی در جنگ غزه پرده حکایت دارد. پیشتر براساس یک فایل ضبط شده لو رفته از دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با خانواده‌های اسیران صهیونیست بازداشت شده در غزه، او گفته‌ بود قطر مشکل سازتر از سازمان ملل و صلیب سرخ است. این در حالی است که قطر همراه با مصر و آمریکا در دستیابی به آتش‌بس میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اشغالگر در نوامبر گذشته نقش داشت و طی آن دو طرف تعدادی از اسیران را مبادله کردند.

اخیرا ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر اظهارات نتانیاهو درباره میانجیگری قطر را شدیدا محکوم کرد و گفت: اگر این اظهارات صحت داشته باشد، باعث مانع‌تراشی در مسیر میانجی‌گری این کشور و تضعیف آن خواهد شد .وی افزود: برای نتانیاهو آینده سیاسی‌اش مهم‌تر از نجات جان افراد بی‌گناه از جمله اسرای اسرائیلی است و به جای اولویت دادن به نجات جان اسرا، برخی مسائل سیاسی کم‌اهمیت را اولویت قرار داده است. وی تصریح کرد: ما امیدواریم نتانیاهو به جای مشغول شدن به روابط استراتژیک قطر با آمریکا، برای برداشتن موانع و مشکلات موجود بر سر راه توافق تبادل اسیران تلاش کند.

هم چنین روزنامه عبری زبان «معاریو» امتناع «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر از پاسخ به تماس «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را دلیلی بر تشدید بحران میان مصر و این رژیم ارزیابی کرده است. معاریو در این باره نوشت که اختلاف بزرگ میان  تل‌آویو و قاهره بر سر روند اقدام رژیم صهیونیستی به ویژه در محور «فیلادلفیا» که مصر را از غزه جدا می‌کند، قابل مشاهده است. این رسانه عبری همچنین گزارش داد که جنگ غزه روابط رژیم صهیونیستی و مصر را با چالش‌های دشواری روبرو می‌کند.

-    تظاهرات در تل‌آویو برای موافقت کابینه نتانیاهو با تبادل اسرا

در شرایطی که مذاکرات تبدل اسران در حالت تعلیق به سر می برد، شهرک‌نشینان صهیونیست چهارشنبه‌ شب علیه کابینه نتانیاهو در خیابان ایالون تل‌آویو تظاهرات برگزار کرده و خواستار استعفای نتانیاهو شدند. به گزارش ایسنا، تظاهرات کنندگان شهرک‌نشین با سر دادن شعارهایی، خواستار امضای فوری توافق مبادله اسرا و بازگرداندن اسرای صهیونیست از غزه شدند. به گزارش المیادین، تظاهرات کنندگان خواستار اعمال فشار بر کابینه نتانیاهو برای امضای فوری توافق مبادله اسرا با حماس و آزادی اسرای اسرائیلی در غزه شدند. تظاهرات‌کنندگان همچنین از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستند تا هر چه زودتر جنگ را متوقف و برای تبادل اسرا اقدام کند.

همزمان یائیر لاپید رئیس، جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هم گفت بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه تنها از طریق انعقاد قراردادی بد و مفتضحانه امکان پذیر خواهد بود اما جز این چاره‌ای نداریم. لاپید افزود: زمان آن رسیده که اسرای اسرائیلی بازگردانده شوند، زیرا دولت (کابینه نتانیاهو) بی‌خیال آن‌ها شده است. رهبر جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد که بنی گانتس و گادی آیزنکوت در خصوص خروج از کابینه جنگ دچار سردرگمی شدند.

کلید واژه ها: آمریکا قطر مصر بنیامین نتانیاهو اسرائیل نوار غزه حماس مذاکره


( ۱ )

نظر شما :