غرب بیدار می شود؟

فلسطین و بیداری وجدان ها

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۴۸۶۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
احمدرضا تمدن در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: درحالی‌که غرب همواره تلاش کرده فرهنگ خود را تافته ای جدا بافته از جوامع شرقی نشان دهد اکنون بیداری اذهان موجبات شکل گیری و تقویت اشتراکات فرهنگی میان شرق و غرب شده و این خود کابوسی برای ایالات‌متحده و بالاخص اروپاست که جمعیت مسلمان آن در چند  دهه اخیر همواره نرخی صعودی داشته است.
فلسطین و بیداری وجدان ها

نویسنده: احمدرضا تمدن، کارشناسی ارشد مطالعات اروپا از دانشگاه خوارزمی

دیپلماسی ایرانی: در روزهای اخیر شاهد فشار بیشتر جامعه جهانی بخصوص اتحادیه اروپا به اسرائیل بوده ایم. زمانی که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا این اتحادیه را باغچه ای زیبا توصیف کرد شاید گمان نمی کرد به کار بردن همین الفاظ مسئولیت وی در صحنه بین الملل را بیشتر کند. امروز فلسطین با بیش از 30 هزار کشته به خاری در چشم مجامع بین المللی چون سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ... تبدیل شده است. اروپا به خوبی درک می کند انفعال بیشتر در مقابل جنایات دهشتناک اسرائیل دستاوردی جز از دست رفتن بیشتر اعتبار برای این نهاد ندارد. 

اما آنچه در روزهای گذشته پای ایالات‌متحده را هم به کارزار تلاش برای کمک رسانی به مردم غزه باز کرده، علاوه بر فشار بین المللی، خودسوزی سرباز آمریکایی هارون بوشنل بود. این خودسوزی در واقع نمایانگر سوزاندن تفکر حاکم در غرب مقابل دیدگان جهانیان بود. تفکری که برای مرگ منتقد روس آلکسی ناوالنی، به شدن روسیه را تحت فشار قرار می دهد اما در قبال کشتار بیش از 30 هزار انسان نه تنها عملا سکوت می کند بلکه این امور را حق مشروع دفاعی برای اسرائیل می داند. 

اکنون ایالات‌متحده پس از فرانسه (نماینده اروپا) به ارسال کمک هایی چون 35 هزار بسته غذایی اقدام می کند تا نه تنها جاوه از دست رفته حقوق بشری خود را تا حدی ترمیم کند بلکه وجدان های درحال بیدار شدن سربازان خود که بوشنل یکی از آن ها بود را به خواب زمستانی ببرد و از تکرار این دست اتفاقات که به راستی تکان دهنده بود جلوگیری ند.

آنچه روند بیداری وجدان ها در جوامع غربی را تسریع می بخشد، کمک به نشر حداکثری جنایات اسرائیل با روش های مختلف و متعدد در این جوامع و الگوسازی از منتقدانی چون بوشنل چه در ایالات‌متحده و چه در اروپاست. اکنون نگرانی اروپا و ایالات‌متحده از بیداری روزافزون مردم خود و کاهش چشمگیر حمایت افکار عمومی از اسرائیل در این جوامع تبدیل به دغدغه ای جدی شده است. دغدغه ای که ناگزیر باید پررنگ تر از همیشه پاسخگوی آن باشند. 

درحالی‌که غرب همواره تلاش کرده فرهنگ خود را تافته ای جدا بافته از جوامع شرقی نشان دهد اکنون بیداری اذهان موجبات شکل گیری و تقویت اشتراکات فرهنگی میان شرق و غرب شده و این خود کابوسی برای ایالات‌متحده و بالاخص اروپاست که جمعیت مسلمان آن در چند  دهه اخیر همواره نرخی صعودی داشته است.

کلید واژه ها: غزه حمله اسرائیل به غزه نسل کشی در غزه احمدرضا تمدن امریکا اروپا اتحادیه اروپا امریکا و فلسطین امریکا و غزه امریکا و اسرائیل اروپا و فلسطین اروپا و غزه اروپا و اسرائیل


( ۳ )

نظر شما :