از فضای هیجانی دور شوریم

ایران در دوگانه «لزوم واکنش عقلانی» یا «پاسخ سخت»

۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۵۳۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: دکتر صباح زنگنه
صباح زنگنه تاکید دارد که حمله روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه با هدف کشاندن مستقیم پای تهران به جنگ صورت گرفته است. بنابراین ایران در دوگانه «لزوم واکنش عقلانی» یا «پاسخ سخت» نباید در دام صهیونیست‌ها قرار گیرد؛ چرا‌که اشغالگران با این حمله درصدد آن بودند که جمهوری اسلامی ایران به فوریت وارد یک فضای احساسی و واکنش انتحاری شود.
ایران در دوگانه «لزوم واکنش عقلانی» یا «پاسخ سخت»

دیپلماسی ایرانی: به نظر می‌رسد حمله روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه با هدف کشاندن مستقیم پای تهران به جنگ صورت گرفته است. بنابراین ایران در دوگانه «لزوم واکنش عقلانی» یا «پاسخ سخت» نباید در دام صهیونیست‌ها قرار گیرد؛ چرا‌که اشغالگران با این حمله درصدد آن بودند که جمهوری اسلامی ایران به فوریت وارد یک فضای احساسی و واکنش انتحاری شود.

بنابراین جا دارد که تهران، نه بر مبنای ریل‌گذاری تل‌آویو، بلکه بر اساس اقتضائات ناشی از منافع و امنیت ملی باید سطح، شدت و نوع واکنش و نیز زمان و مکان آن را تعیین و انتخاب کند. با در نظر گرفتن این نکته، اگرچه سرعت عمل در پاسخ‌گویی به رژیم صهیونیستی می‌تواند برخی از طیف‌های سیاسی داخلی در ایران را خشنود کند، اما باید اذعان کرد حمله‌ روز دوشنبه که از سوی صهیونیست‌ها صورت گرفته‌، نیازمند بیشترین سطح از عقلانیت است که در نهایت به یک پاسخ با بیشترین سود و فایده و کمترین هزینه منجر شود.

در این میان، استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و حقوقی مانند به‌کارگیری اهرم‌های فشار در شورای امنیت سازمان ملل مشروط بر عدم کارشکنی آمریکایی‌ها در این شورا (امنیت) می‌تواند از‌جمله گام‌های نخستین برای پاسخ‌گو‌کردن رژیم صهیونیستی باشد؛ هرچند به نظر می‌رسد ‌ایالات متحده از صدور یک قطع‌نامه قوی علیه رژیم صهیونیستی جلوگیری خواهد کرد. در غیر این صورت می‌توان از طریق سازمان ملل و شورای امنیت برای قرار‌گرفتن رژیم صهیونیستی ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد استفاده کرد.

در گام بعدی باید اجازه داد‌ شرایط سیاسی و اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی به مرگ سیاسی بنیامین نتانیاهو منجر شود؛ چرا‌که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند تداوم جنگ در غزه یا کشاندن ایران به یک منازعه و در نهایت شکل‌گیری درگیری گسترده در سطح منطقه می‌تواند وی را از محاکمه و کناره‌گیری دور کند. به همین دلیل سعی شده است برای انحراف در افکار عمومی شهرک‌نشین‌ها در اراضی اشغالی، حمله به کنسولگری ایران در دستور کار قرار گیرد تا نتانیاهو فرصت و فضایی برای تنفس پیدا کند.

با در نظر گرفتن این نکته، بنیامین نتانیاهو و احزاب دست راستی رادیکال حامی او اکنون نه‌تنها به دنبال گسترش جنگ و درگیری مستقیم با ایران هستند، بلکه در یک سطح کلان‌تر سعی دارند ایالات متحده آمریکا را هم به جنگ در خاورمیانه بکشانند. به همین دلیل ضرورت دارد ‌مقامات کشور ارزیابی کاملا دقیق، عمیق و همه‌جانبه در‌خصوص حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه داشته باشند. آنچه ضرورت دارد منافع ملی و امنیت ملی به موازات حفظ اقتدار و همچنین لزوم برخورداری از حق پاسخ‌گویی متقابل برای جمهوری اسلامی ایران است. دست‌یافتن به هر‌کدام از این موضوعات نیازمند یک تحلیل و جمع‌بندی درست از شرایط منطقه و جهان است که به دور از فضای احساسی و هیجانی بتواند در دوگانه «لزوم واکنش عقلانی» یا «پاسخ سخت» بهترین گزینه را انتخاب کند./شرق

دکتر صباح زنگنه

نویسنده خبر

کلید واژه ها: اسرائیل ایران حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بنیامین نتانیاهو


( ۷ )

نظر شما :

سعید ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۷
پاسخی سخت و در عین حال هوشمندانه و عقلانی با آمادگی های لازم، هوشمندانه، مدبرانه، عقلانی و پاسخی سخت بعد از مراقبت های سگانه ی اولیه
محمد ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۸
پایان اتکا به پوشش هوایی روسیه در دمشق و استقرار سیستم ضد هوایی ایران در سوریه ، پاسخ سختی است همزمان به سه طرف اسرائیل ، امریکا و روسیه . فراموش نکنیم که تمام حملات موفق اسرائیل علیه نیروهای ایرانی در سوریه حاصل خاموش بودن سیستم دفاع موشکی مسکو در این کشور است که برای تزئین ، در این کشور مستقر شده و خط قرمز این سیستم ، حمله به هواپیماهای اسرائیلی است .