با فشار بر تهران و تل آویو

لطفا جلوی جنگ را بگیرید

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۷۲۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
اسرائیل از نگاه خودش، به ادامه حملات به اهداف ایرانی مجبور است چرا که گمان می کند به این ترتیب ایران را تحت فشار می گذارد و به خیال خودش از تهدیدهای ایران علیه خود کم می کند. تا زمانی که دو طرف درگیر نزاع باشند، این زدوخوردها ادامه خواهد داشت.
لطفا جلوی جنگ را بگیرید

نویسنده: رافائل کوهن

دیپلماسی ایرانی: تا زمانی که ایران و اسرائیل درگیر نزاع باقی بمانند و به ضربات متقابل ادامه می دهند و بی توجه به توصیه های متحدانشان به رویارویی با یکدیگر ادامه دهند تنش ادامه خواهد داشت و فروکش نخواهد کرد.

در پی بارش تلافی جویانه موشکی و پهپادی ایران و واکنش اسرائیل، اکنون در این نمایش، توپ در زمین ایران است. نشانه های اولیه حکایت از آن دارد که چه بسا ایران، دست کم فعلا، به روی خودش نیاورد. در این صورت، هم ایالات متحده آمریکا و هم منطقه، نفس راحتی خواهند کشید.

با این حال، متاسفانه بعید است که هر گونه وقفه ای، پایدار باشد. اسرائیل احتمالا هنوز هم مجبور است به حملاتش علیه عوامل ایران در خارج ادامه دهد تا جریان ارسال تجهیزات و پشتیبانی راهبردی از ایران برای نیروهای مورد حمایت ایران را مختل و شاید هم قطع کند.

برخلاف ادعای ایران که "موضوع می تواند خاتمه یافته تلقی شود"، تا زمانی که ایران به حمایت از نیابتی هایش ادامه دهد و این گروه ها درگیر نزاع با اسرائیل باقی بمانند، نیاز عملیاتی چنین حملاتی – شبیه حمله به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق – برقرار خواهد بود.

همچنین اگر نزاع متعارف و در حال جوشش کنونی، دلیلی کافی برای برانگیختن کنش نظامی اسرائیل علیه ایران نباشد، دلیل بزرگتری در افق خودنمایی می کند: برنامه هسته ای ایران.

حمله هفته گذشته ایران به اسرائیل، تنها به تقویت هراس بسیاری از اسرائیلی ها از برنامه هسته ای ایران کمک کرد. این است که حمله پیش‌دستانه اسرائیل علیه برنامه هسته ای ایران، محتمل تر می شود، هرچند چالش های نظامی چشمگیری داشته باشد که قطعا خواهد داشت.

اسرائیل از نگاه خودش، به ادامه حملات به اهداف ایرانی مجبور است چرا که گمان می کند به این ترتیب ایران را تحت فشار می گذارد و به خیال خودش از تهدیدهای ایران علیه خود کم می کند. تا زمانی که دو طرف درگیر نزاع باشند، این زدوخوردها ادامه خواهد داشت.

دست آخر، اگر ایالات متحده آمریکا و اروپا و کلا کشورهای غربی، خواهان جلوگیری از بروز یک جنگ منطقه ای در خاورمیانه هستند، ضروری است که ایران را متقاعد کنند که نیابتی هایش را مهار و کنترل کند و کاری درباره برنامه هسته ای اش انجام دهد. از آن سو باید اسرائیل را نیز قانع کنند که تداوم تنش به سودش نیست و استمرار جنگ تحلیل رفتن توانش را باعث می شود و در عین حال سبب می شود تا متحدان سنتی اش از آن خسته شوند و آن را دولتی بی منطق بدانند و اگر حمایت های خود را قطع نکنند دست کم از حمایت های خود بکاهند. در غیر این صورت، چرخه این نزاع، تداوم خواهد داشت و همه هم هزینه های آن را خواهند داد. حتی امریکایی و اروپایی ها که تلاش می کنند خود را از این نزاع دور نگه دارند. 

اسرائیل نمی تواند تصور کند در برابر ایران با آن ابعاد جغرافیایی ضربه پذیر نیست و صرفا می تواند خود ضربه بزند.

منبع: فارن پالسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل حمله ایران به اسرائیل جنگ ایران و اسرائیل حمله ایران حمله اسرائیل حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق جنگ با ایران ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل ایران و اروپا ایران و اروپا و اسرائیل


( ۹ )

نظر شما :