مهاجران غیرقانونی که موی دماغ هستند

نقش چینی ها در انتخابات امریکا

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۵۹۶۹ آمریکا انتخاب سردبیر
سعید گیاهی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترس از حرکات تروریستی، مافیایی و گروه های گنگ و همچنین نفوذ ماموران دولت چین در پوشش این مهاجران به عنوان دغدغه بسیار جدی دولتمردان آمریکایی مطرح است.
نقش چینی ها در انتخابات امریکا

نویسنده: سعید گیاهی، دانش آموخته کارشناسی ارشد ارتباطات و محقق حوزه آمریکا

دیپلماسی ایرانی: یکی از چالش های اصلی در نظام حکومتی آمریکا، مسئله مهاجران غیرقانونی بوده که همواره باعث شده تا نامزدهاهای انتخابات ریاست جمهوری در برابر آن مجبور به اتخاذ موضع شوند تا سیاست های آتی خود و حزب مطبوع خویش را در صورت پیروزی در انتخابات در قبال این مسئله چالش برانگیز در افکار عمومی را به صورت شفاف مطرح کنند. عبور اکثر مهاجران غیرقانونی از مرزهای جنوبی به داخل خاک سرزمینی این کشور نیز ایجاد دغدغه های امنیتی و اقتصادی و حتی فرهنگی در ایالت های جنوبی به خصوص تگزاس را باعث شده تا جایی که این ایالت ها را به اتخاذ سیاست ها و تصمیمات اجرایی سخت گیرانه حتی بر خلاف مواضع دولت فدرال وادار کنند.

در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وی با صدور دستور احداث دیوار مرزی – که البته با صراحت هزینه آن را از مکزیک طلب می کرد – باعث شد تا این موضوع به یک چالش جدی میان طرفداران و مخالفان وی تبدیل شود که تا امروز نیز ادامه دارد. دموکرات ها که در این زمینه رویکرد ظاهراً منعطف تری دارند با انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری سعی کردند تا ضمن پرهیز از کنش های خشن، با این موضوع با نگاه ایجاد پایگاه حمایت مردمی در داخل جامعه مهاجرین قانونی و تثبیت شده و کسب حمایت برای تداوم حضور در قدرت و دور کردن بیشتر ترامپ و جمهوری خواهان از مراکز قدرت تصمیم گیری کنند. این نگرش در تضاد کامل با رویکرد دولت های ایالتی غالباً جمهوری خواه در جنوب بوده و باعث ایجاد تنش بین دولت فدرال با آنها شده است. دولت های ایالتی جمهوری خواه جنوب این کشور و خصوصاً جناح راست افراطی این حزب، منتقد سیاست های دولت جو بایدن در برابر مسئله پایش مرزها بوده و معتقدند که دولت عمداً ضمن چشم بستن به ورود این مهاجران غیرقانونی برای مقابله با ورود آنها نیز بودجه لازم را تخصیص نمی دهد و آن را صرف امور غیر ضروری (به زعم آنها) نظیر امور نظامی و یا اعطای بسته های کمک به کشورهای دیگر مانند اوکراین و تایوان می کند و این در تناقض جدی با شعار "اول آمریکا "ی ترامپ و جناح راست افراطی حزب جمهوری خواه است.

با وجود مشخص بودن طرفین مرزهای جنوبی، سیل مهاجرین دارای تنوع نژادی و ملیتی است که این خود یکی از دغدغه های جدی برای مسئولین آمریکایی محسوب می شود. به عبارتی دیگر، ورود لاتین تبارها از مرزهای جنوبی به دلیل نزدیکی جغرافیایی دارای توجیه بوده و ایالت های تگزاس، کالفرنیا و فلوریدا دارای جمعیت قابل توجهی از هیسپانها هستند. بیشترین سهم از ورود، سکونت و اختلاط و امتزاج فرهنگی جامعه سفیدپوستان با هیسپانها را به خود اختصاص داده اند. اما آنچه تعجب ناظران و تحلیلگران را باعث شده و توجه مسئولین امنیتی این کشور را به خود معطوف داشته موضوع مهاجرت غیرقانونی چینی ها به آمریکا آن هم در بستر چالش ها و تنش هایی است که در روابط بین دو کشور وجود داشته و دائماً نیز در حال افزایش است.

برای تحلیل این امر باید شرایط داخلی چین را به عنوان دلیل اصلی وقوع این مسئله در نظر گرفت. اغلب مهاجرین چینی، دلیل عمده خود برای مهاجرت را فرار از فضای بسته چین می دانند که در آن هیچ دورنمای روشن و مثبتی برای فعالیت سیاسی و حتی اقتصادی خود نمی بینند. به عنوان نمونه، کای شیا، سردبیر سایت "ییبائو" و استاد سابق یکی از مدارس حزب کمونیست چین در پکن به آسوشیتدپرس گفت: "این موج مهاجرت نشان دهنده ناامیدی نسبت به چین است. مهاجران امیدشان را نسبت به آینده چین از دست داده اند و حالا در آمریکا زندگی می کنند. شما در میان آنها افراد تحصیل کرده و بی سواد، کارگران یقه سفید و همچنین صاحبان کسب و کارهای کوچک و افرادی از خانواده های مرفه را می بینید." لذا می توان نتیجه گرفت که بخش اعظم مهاجران از طبقه متوسط بوده که از شرایط اقتصادی فرار می کنند.

ورود این افراد در سال های اخیر روندی صعودی داشته به گونه ای که به بیش از 37 هزار نفر در سال 2023 رسیده و به گزارش شبکه CNN، از ابتدای سال 2024 تاکنون، بیش از 31 هزار چینی در حین ورود به آمریکا بازداشت شده اند.

یکی دیگر از عوامل رشد صعودی مهاجرت چینی ها به آمریکا وضعیت مبهم اقتصادی و کندی رشد اقتصاد چین به واسطه بیماری کرونا بود که تاکنون نیز ادامه دارد و افزایش نرخ بیکاری و محدود شدن فرصت های شغلی که باعث شد تا وضع کسب و کارهای کوچک و معیشت آنچنان دچار نوسان رو به نزول شود که جمعیت قابل اعتنایی به امید یافتن فرصت های شغلی بهتر به خارج از این کشور مهاجرت کنند که رفتن به آمریکا در صدر فهرست مقاصد مهاجرتی است.

اما طرف مقابل این ماجرا کشور مقصد یعنی آمریکاست. آمریکا که سالها با بحران مهاجرت غیر قانونی روبه روست به این مهاجرین نگاه اقتصادی و امنیتی دارد. مشخصاً حضور مهاجران غیر قانونی افزایش نرخ بیکاری و فشار کاهشی شدید دستمزد کارگران آمریکایی را باعث شده است. اکثر مهاجرین چینی با علم به بازار کار آمریکا خود را به فن و تخصص مجهز کرده اند که این باعث از دست رفتن فرصت های شغلی برای آمریکایی ها شده هرچند که دفتربودجه کنگره آمریکا چندی پیش اعلام کرد که مجوز کار ارائه شده از سوی وزارت امنیت داخلی به مهاجران غیرقانونی در این کشور سبب رونق اقتصادی غیرمنتظره و ممناعت از رکود در آمریکا شده است!

از سوی دیگر، ترس از حرکات تروریستی، مافیایی و گروه های گنگ و همچنین نفوذ ماموران دولت چین در پوشش این مهاجران به عنوان دغدغه بسیار جدی دولتمردان آمریکایی مطرح است.

هرچه هست، با توجه به اختلاف دموکرات ها و جمهوری خواهان در سیاست های مهاجرتی، این موضوع در ماه های آتی به عنوان یکی از صحنه های تقابل جدی بایدن و ترامپ در مبارزات و منظرات انتخاباتی – به شرط تداوم حضور در این صحنه – مطرح خواهد شد. گرچه هر دو نامزد به این موضوع به عنوان یکی از اجزای مهم سبد رای خود نیز نگاه می کنند؛ چه افزایش رای خود و چه کاهش رای حریف!

کلید واژه ها: چین امریکا ایالات متحده امریکا انتخابات امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا مهاجران چینی چین و امریکا امریکا و چین سعید گیاهی محله چینی ها هیسپنیک ها


نظر شما :