نگاهی به سرمقاله‌های مطبوعات جهان - ۱۳ سپتامبر

۲۳ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۸ کد : ۲۶۸۳ آمریکا
الحيات: عنوان اپک و استراتژی رو در رویی با خطر،* بوستون گلاب: پندارهای از دست رفته جنگ سرد،* ایندیپندنت: خدایا دیوانگی است... من و سارا پیلین شر هستیم،* فایننشال تایمز: ورم ناشی از قیمت نفت.
نگاهی به سرمقاله‌های مطبوعات جهان - ۱۳ سپتامبر

روزنامه الحیات، چاپ لندن سرمقاله امروز خود را به نشست اپک و بازار نفت اختصاص داده و با عنوان اپک و استراتژی رو در رویی با خطر، نوشته است، در سه ماه گذشته افزایش ناگهانی قیمت نفت باعث آسیب رسانی 30 درصدی به اقتصاد کشورهای مصرف کننده شد. با وجود این کشورهای پیشرفته و صنعتی که 75 درصد از مصرف انرژی خود را از کشورهای عضو اپک تامین می­کنند، تقاضاهای خود را متوقف نکرده و حتی بر کشورهای تولید کننده فشار می­آوردند که میزان تولید خود را افزایش دهند.

 

در ادامه این سرمقاله به دلایل افزایش قیمت نفت در ماه­های اخیر اشاره شده و نوشته شده است که عمده اصلی نوسانات شدید در قیمت نفت به وجود بحران­های متعدد نظامی و تهدیدات ناشی از اشغال افغانستان و عراق باز می­گردد. پس از آن نیز اعتصاب دائمی کارکنان شرکت­های نفتی، تخریب لوله­های نفت و حوادث طبیعی باعث افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. به گونه­ای که افزایش قیمت نفت طی ماه­های اخیر به رقم بی­سابقه 149 دلار در هر بشکه رسید. اما این سیر صعودی کوتاه زمانی بیشتر دوام نیاورد و با همان سرعت تحیرآور سیر نزولی قیمت­ها آغاز شد. به گونه­ای که نمایندگان اپک مجبور شدند به سرعت گردهم آیند تا درباره آینده بازار نفت تصمیم بگیرند.

 

نویسنده این یادداشت در ادامه یادآور می­شود، اپکی­ها به خوبی می­دانند که سیاست جهانی در راستای چگونگی استفاده از نفت تغییر کرده است و برخی کشورها و در راس آنها ایالات متحده استراتژی تازه­ای طراحی کرده­اند تا میزان وابستگی خود را به نفت به شدت کاهش دهند.

 

روزنامه بوستون گلاب سرمقاله امروز خود را به احتمالات از سرگیری جنگ سرد جدید در جهان اختصاص داده و با عنوان پندارهای از دست رفته جنگ سرد نوشته است، در سال 1951 جولیوس و اتل روزنبرگ درباره موضوع کمونیسم و آنتی کمونیسم با یکدیگر بحث می­کردند و چه مقاله­ها که علیه یکدیگر در نقد افکار هم ننوشتند، موضوعی که زمینه­های جنگ سرد را به مرور ایجاد کرد. اما امروز بر سر چه چیز بحث می­شود.

 

یادداشت نویس این روزنامه در ادامه می­نویسد، مدارک جدید نشان می­دهد که اتحاد جماهیر شوروی، جاسوسانش و مزدوران کمونیست آن تا چه اندازه دروغ گفتند و در بزرگ­نمایی امکانات نظامی شوروی غلو کردند. 900 صفحه سند برای افشای بخش کوچک از دروغ­های کمونیست­ها چیز کمی نیست. الآن چه کسی می­خواهد چه چیزی را دروغ بگوید. در دوران ژوزف استالین و مشت آهنین آن به دلیل بسته بودن فضای سیاسی و اطلاع رسانی شاید کسی می­توانست دروغ­های بزرگ بگوید اما امروز در دنیای اطلاعات که اطلاعات و اخبار لحظه به لحظه مخابره می­شوند دیگر گفتن چنین دروغ­های بزرگی امکان­پذیر نیست. از این رو باید گفت، حرف به وجود آمدن جنگ سرد جدید توهمی بیش نیست.

 

روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن سرمقاله امروز خود را به سارا پیلین، معاون جان مک­کین نامزد جمهوری­خواه انتخابات امریکا اختصاص داده و با عنوان خدایا دیوانگی است... من و سارا پیلین شر هستیم، نوشته است، سارا پیلین حتما خیلی چیزها دارد که بگوید. حرف­های مختلفی درباره ازدواج، آرزوهای جوانان و حتما اخلاق در خانواده. اما آیا وی پاسخی هم برای کارهای عجیب و غریب و حاملگی غیر شرعی دخترش که کاملا با حرف­هایش در تضاد هستند و ایده­های جمهوری­خواهان را زیر سئوال می­برد نیز دارد. وی در حالی از اصلاحات در مدارس امریکا سخن می­گوید که بسیاری آرزو می­کنند وی به قدرت نرسد.

 

روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن نیز سرمقاله امروز خود را به بازار جهانی نفت اختصاص داده و با عنوان تورم ناشی از قیمت نفت، نوشت، اگر نگاهی به نمودار بازارهای بورس نفت امریکا بیندازیم سیر نزولی قیمت نفت در روزهای اخیر را به خوبی می­بینیم. براساس این نمودارها می­توان پیش­بینی کرد که کنترل قیمت­ها آسان­تر شده و کنترل تورم نیز آسان­تر شود.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، سقوط قیمت نفت دلایل مختلفی دارد. یکی از آن دلایل افزایش توان اقتصادی مردم به ویژه در امریکا در ماه­های اخیر است. کاهش 30 سنتی نفت وست تکزاس اینترمدیت در هر بشکه که در ماه جولای رکورد 147 دلاری زده بود، تاثیر مستقیمی بر کاهش قیمت نفت از امریکا تا اروپا داشت. این کاهش تاثیر مستقیمی بر قیمت نفت اپک در این هفته نیز گذاشت به گونه­ای که اعضای آن تصمیم گرفتند میزان تولید خود را کاهش دهند تا کنترل بازار نفت از دستشان خارج نشود.  


نظر شما :